انتظامی: رسانه ای که هزینه آن از بیت المال تامین می‌شود، نباید مجدد از دولت، یارانه دریافت کند

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و فرهنگ ارشاد اسلامی با تاکید بر این که دولت به خاطر انتقاد یارانه رسانه های منتقد را قطع نمی کند، به انصراف شماری از مطبوعات و خبرگزاری ها از حضور در نمایشگاه بیست و یکم واکنش نشان داد.
به گزارش امیدنامه به نقل از انتخاب، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، اهداف برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها را تشریح کرد.
 
وی برگزاری این نمایشگاه را فرصتی برای قدردانی از رسانه ها دانست و گفت: این هفته فرصتی برای مخاطبان خاص و عام رسانه ها است تا از نزدیک با روند فعالیت های رسانه ای آشنا شوند.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه امسال را خانواده محور معرفی و تصریح کرد: امسال بخش کودک و نوجوان داریم، غرفه ها هر کدام خلاقیتی به کار بسته اند و برنامه های جدید خود را رونمایی می کنند.
 
انتظامی با بیان این که نمایشگاه در 9 موضوع برگزار و برترین ها در بخش های مختلف انتخاب و تجلیل می شوند، گفت: با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی بهترین نشریات و خبرگزاری هایی که نسبت به پاسداشت زبان فارسی اقدام کرده اند مورد تجلیل و تشویق قرار می گیرند.
 
معاون مطبوعاتی ارشاد تفاوت نمایشگاه سال 93 و 94 را نسبت به سالیان گذشته در واگذاری امور به خود اصحاب رسانه و دخالت دادن آنان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های این حوزه ذکر کرد.
 
انتظامی درباره عدم حضور طیفی از رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات، گفت: نمایشگاه مطبوعات یک جشن خانوادگی برای اصحاب رسانه است، این که کسی اعلام کند من در این جشن شرکت نمی کنم، حضور در خانواده را منتفی می کند.
 
معاون مطبوعاتی ارشاد اظهار داشت: ما و دولت نقش خود را مالک نمی دانیم بلکه سرایدار می دانیم، اگر به سرایدار انتقاد داریم شب بیرون نمی خوابیم بلکه اگر انتقادی هست می آییم و مطرح می کنیم.
 
انتظامی اظهار داشت: رویکرد عمومی دولت عقب نشینی به نفع بخش خصوصی و صنوف است.
 
وی بیان کرد: تمام نشریاتی که متعلق به دولت و یا بخش عمومی و نهادهای حاکمیتی هستند در این قاعده قرار می گیرند؛ به عنوان مثال جام جم، کیهان، اطلاعات، روزنامه قدس و روزنامه شهروند در این زمره قرار می گیرند؛ روزنامه جوان نیز متعلق به سازمان بسیج مستضعفین است.
 
انتظامی درباره شعار امسال نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها(نقد منصفانه و پاسخگویی مسؤولانه) گفت: زمینه تحقق این شعار کم است، یکی از محاسن دو نمایشگاهی که تاکنون برگزار کرده ایم، انتخاب شعار توسط خود اصحاب رسانه بوده است.
 
وی نقد منصفانه و پاسخگویی مسؤولانه را شعاری بسیار خوب دانست و گفت: دستگاه ها موظف به پاسخگویی و پاسخ مسؤولانه هستند؛ اصل کار ما رسانه ها از بین رفتن رانت های اطلاعاتی است و اگر این محقق شود بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.
 
انتخابم به عنوان معاون مطبوعاتی پیامی برای اصحاب رسانه بود
انتظامی درباره کم طاقتی دولت ها در برابر انتقادات و اظهارات امروز رییس جمهور در آیین گشایش نمایشگاه مطبوعات، اظهار داشت: شما خاستگاه سیاسی من را می دانید و در انتخابات ریاست جمهوری سخنگوی ستاد آقای دکتر ولایتی بودم.
 
وی افزود: با انتخاب من دولت به مطبوعاتی ها این پیغام را داد که یکی از جنس شما این مسؤولیت را به عهده گرفته است؛ البته دولت ها در همه جای دنیا به دلیل این که زحماتی می کشند و بعضا به آن بی توجهی می شود ممکن است قدری به آنها بر بخورد.
 
انتظامی یادآورشد: ما در فرمولی که تعیین کرده ایم به رسانه ها یارانه می دهیم، حتی اگر منتقد باشد، اما رسانه ای که هزینه آن از بیت المال تامین می شود به هر حال نباید مجدد از دولت یارانه دریافت کند؛ من با صراحت می گویم دولت به خاطر انتقاد یارانه رسانه های منتقد را قطع نمی کند. 
 
 
 

افزودن نظر جدید