انتشار كليپ‌هاي تهديدآميز در شرق مازندران

اعتماد نوشت: «مردي با نيم‌تنه برهنه و قمه‌اي در دست، جلوي دوربين مي‌ايستد و به لنز آن خيره مي‌شود. او كه تعدادي از دندان‌هايش ريخته، مدام با الفاظ ركيك عده‌اي را خطاب قرار مي‌دهد و به نزاعي همه‌جانبه دعوت مي‌كند. لهجه‌اش نشان مي‌دهد مازندراني است. با خشونت فرياد مي‌زند: بارها زندان افتاده‌ام. اگر جرات داريد با من طرف شويد تا نشان‌تان دهم كه هستم. بياييد سر قرار تا حساب‌تان را كف دست‌تان بگذارم.»

اين يكي از ده‌ها كليپ چند ثانيه‌اي است كه به تازگي در شبكه‌هاي اجتماعي موبايلي منتشر شده است. در ميان بازيگران اين كليپ‌ها افرادي نيز ديده مي‌شوند كه تفنگ شكاري در دست دارند و پايان‌بندي فيلم‌شان را با شليك تير هوايي همراه مي‌كنند. برخي نيز لامپ مهتابي به زمين مي‌كوبند، خردش مي‌كنند و با نشان دادن آن، حريف مي‌طلبند. تعدادي از آنها خشونت خود را با خنده عجين كرده‌اند اما آنچه در نگاه نخست به ذهن مي‌رسد، قدرت نمايي است. اوج ماجرا نيز جايي است كه كودكان و جواناني ساده نيز بازيگر تعدادي از اين كليپ‌ها مي‌شوند. هرچند صداي خنده‌شان هنگام ضبط فيلم‌ها مي‌آيد اما آنها در حال تقليد از گروهي هستند كه بين‌شان مجرماني با ٤٤ بار سابقه زندان نيز وجود دارد.

اهالي مازندران معتقدند تعداد كمي از بازيگران اين كليپ‌هاي چند ثانيه‌اي از مجرمان سابقه‌دار شهرهاي شرق اين استان هستند كه هدف‌شان چيزي جز ايجاد رعب و وحشت و عرض‌اندام نيست. يكي از اهالي آمل به «اعتماد» مي‌گويد: «ساخت اين كليپ‌ها با موبايل در شهر ما مد شده. خيلي از آنها جواناني هستند كه هيچ نسبتي با خلافكار‌ها ندارند اما بعضي‌ها‌شان از مجرمان حرفه‌اي هستند كه پليس تعدادي از آنها را دستگير كرده و حتي يكي از آنها را هم چند وقت پيش، به جرم اوباشيگري در شهر چرخانده است. تا آنجا كه من مي‌دانم بقيه در ساخت اين كليپ‌ها از او تقليد كرده‌اند.»

رضا عنايتي، مدير‌كل انتظامي استانداري مازندران نيز با اشاره به اين مجرم از انتشار اين كليپ‌ها در فضاي مجازي انتقاد مي‌كند و به «اعتماد» مي‌گويد: «جوان‌ها نبايد از اين افراد تقليد كنند. پليس با اين مسائل برخورد مي‌كند. يكي از اين افراد از شرورهاي آمل است كه مدتي است به زندان افتاده و حكم تبعيد برايش صادر شده است.» اشاره عنايتي به س. ش است كه بازيگر يكي از اين كليپ‌هاست و پيش از اين نيز به «جرم شرارت» در سطح شهر آمل از سوي نيروي انتظامي چرخانده شده است.

با اين همه بيشتر سازندگان اين كليپ‌ها اهل شهرستاني در شرق مازندرانند. يك منبع آگاه در پليس مازندران كه نخواست نامش فاش شود با بيان اين موضوع به «اعتماد» گفت: «همه اين افراد شناسايي شده‌اند. خيلي از آنها مجرم نيستند و از روي جواني اين فيلم‌ها را از خود گرفته‌اند. اما در بين آنها مجرماني نيز وجود دارند كه بيشترشان اهل شهرستان‌هاي شرق مازندران هستند. آنها اقدام به ساخت اين قبيل كليپ‌ها كرده‌اند كه پليس همه آنها را زيرنظر دارد و پرونده‌شان در اختيار مقام قضايي است.»

يكي از اين مجرمان مردي ٢٧ ساله و اهل آمل است كه پيش از اين ٤٤ بار به زندان افتاده و جرايم آدم ربايي، زورگيري، ايجاد رعب و وحشت و سرقت در پرونده دارد. او كه به تازگي در عمليات مسلحانه پليس آمل و با اصابت گلوله دستگير شده با انتشار كليپي از خود، ديگران را به نزاع تهديد كرده بود. سرهنگ ولي‌الله گنجيان، فرمانده انتظامي آمل با بيان اين موضوع به «اعتماد» گفت: «بامداد يكشنبه هفته گذشته عمليات دستگيري اين مجرم در آمل كليد خورد و ماموران مجبور شدند به دليل فرار متهم و بي‌توجهي او به فرمان‌هاي ايست پليس، به سمتش شليك كنند.»

نخستين سابقه مجرم دستگير شده به سال ٨٣ و به جرم چاقوكشي برمي‌گردد. او در ١١ سال اخير نيز ٤٤ بار از سوي پليس دستگير و روانه زندان شده است. سرهنگ گنجيان با اشاره به شرارت متهم در البرز و كرج از او با عنوان شروري با چهره كشوري ياد كرد و افزود: «آدم ربايي، شرارت، چاقوكشي، قدرت‌نمايي با سلاح گرم و شكاري، تيراندازي، زورگيري و يك فقره سرقت در پرونده متهم وجود دارد كه او به جرم ارتكاب همه آنها به زندان افتاده و حبس كامل كشيده است.»

در عمليات دستگيري او يك مرد و يك زن ديگر نيز بازداشت شده‌اند كه متهم خانه آنها را به عنوان مخفيگاه انتخاب كرده بود. در دو ماه اخير سه نفر به دليل شرارت در آمل با شليك گلوله پليس دستگير شده‌اند.

سرهنگ گنجيان با بيان اين موضوع، ايجاد رعب و وحشت و بر هم زدن آسايش عمومي را نتيجه انتشار كليپ‌هاي تهديدآميز دانست و گفت: «گرچه خيلي از سازندگان اين كليپ‌ها جواناني هستند كه سابقه ارتكاب به جرم ندارند اما اين اقدام باعث ايجاد رعب و وحشت در جامعه مي‌شود. پليس با اين مسائل برخورد مي‌كند و ما هشدار مي‌دهيم كه جوانان از انتشار اين كليپ‌ها خودداري كنند.» 

افزودن نظر جدید