انتشار خبر اعدام احتمالی شهرام امیری؛ قهرمان هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد یا جاسوس مجرم؟

«بی‌بی‌سی فارسی» نوشت، مادر شهرام امیری مدعی اعدام پسرش شده است.

به گزارش امیدنامه، روزنامه «شرق» نوشت: «روز گذشته انتشار خبری، فضای مجازی و رسانه‌ای کشور را با پرسش‌های بی‌شماری مواجه کرد. باشگاه خبرنگاران به نقل از «بی‌بی‌سی فارسی» نوشت، این رسانه به نقل از مادر شهرام امیری مدعی شده، او اعدام شده است. بر اساس این خبر، مرضیه امیری گفته یک روز قبل از اعدام پسرش با او دیدار کرده و پسرش به او خبر داده که به‌ زودی قرار است اعدام شود. همچنین اعلامیه‌ برگزاری مجلس ختم امیری منتشر شد که بر اساس تحقیقات محلی خبرنگار «شرق» پنجشنبه در کرمانشاه مجلس ختمی برای امیری برگزار شده است. به گزارش «باشگاه خبرنگاران»، شهرام امیری به‌ دلیل جرائم امنیتی پس از بازگشت به ایران دستگیر و روانه زندان شد. او در سال ٨٨ پس از سفر به حج ناپدید شد و سر از آمریکا درآورد. باشگاه خبرنگاران نوشته برای پیگیری جزئیات این خبر و صحت‌ و سقم آن با مسئولان ذی‌ربط در حال تماس است.

شهرام امیری کیست؟

«شهرام امیری»، پژوهشگر و متخصص رادیوایزوتوپ‌های پزشکی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر بود که در سفر حج عمره به عربستان در خرداد ۱۳۸۸ ناپدید و حدود یک سال بعد از آن که چند کلیپ ویدئویی با سخنان متناقض از او منتشر شد، سرانجام ۲۲ تیر ۱۳۸۹ به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا رفت و سپس به ایران بازگشت. هنگام بازگشت به ایران، مقامات رسمی از جمله معاونت وقت وزارت خارجه دولت احمدی‌نژاد از او استقبال کردند. مقاماتی که در فرودگاه به استقبال امیری رفتند، حلقه گل به گردن او انداختند و برخی حتی او را قهرمان هسته‌ای لقب دادند. محمود احمدی‌نژاد در آبان ۱۳۸۸، پنج ماه پس از ناپدید شدن شهرام امیری در پاسخ به این سؤال که «مسئله‌ ربوده‌ شدن چهار نفر از دانشمندان ایرانی از جمله شهرام امیری که بعد از رفتن به عربستان و انجام حج عمره پیدا نشده‌اند تا چه اندازه صحت دارد»، گفته بود: «این کسانی که ربوده شده‌اند، از سوی سازمان‌های اطلاعاتی وابسته به آمریکا ربوده شده‌اند. ایران اطلاعات مشخصی در این‌ باره در اختیار دارد.»

شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا فروردین سال ١٣٨٩ مدعی شده بود امیری، دانشمند سازمان انرژی اتمی بوده که به آمریکا پناهنده شده است اما پیش‌ از آن، علی‌اکبر صالحی به «فارس» گفته بود امیری نه‌ تنها دانشمند هسته‌ای نیست، بلکه ارتباطی هم با سازمان انرژی اتمی ندارد. ١٧ آذر ٨٨ رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وقت وزارت خارجه به «مهر» گفته بود امیری که برای سفر حج به عربستان مشرف شده بود، از سوی ریاض به واشنگتن تحویل داده شده است. همان زمان مسئولان آمریکا اعلام کردند امیری نه‌ تنها ربوده نشده، بلکه به اختیار خود به آمریکا آمده و تقاضای پناهندگی کرده است. چندی پس از انتشار اخباری مبنی بر ربایش امیری، سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، به مجله آلمانی «اشپیگل» گفت: «او در جریان یک سفر خارجی ربوده شده و یک سال را خارج از مرزهای ایران گذرانده، بعد او برگشت و حالا ما داریم از او تحقیق می‌کنیم که چه اتفاقی برایش افتاده است.»

در خرداد سال ۱۳۸۹ چند پیام ویدئویی متناقض از امیری منتشر شد. در اولین پیام ویدئویی که صداوسیما هم آن را پخش کرد، امیری مدعی شد از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ربوده شده است اما پس‌ از آن پیام دیگری از او منتشر شد که از اقامت و تحصیل آزادانه او در آمریکا حکایت می‌کرد. پیام ویدئویی سوم امیری با ادعای او مبنی بر فرار از چنگ ربایندگان ادامه یافت. ماجرا با پیام‌های ویدئویی بعدی دنبال می‌شد تا این که ایران در ۲۲ تیر اعلام کرد او با مراجعه به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن خواستار بازگشت به ایران شده است.

همان زمان رحمانی، مسئول دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن نیز به شبکه خبر گفت: «شهرام امیری، کارشناس ایرانی ربوده شده از سوی آمریکایی‌ها، اکنون در دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن حضور دارد و به‌ زودی با هماهنگی وزارت امور خارجه ایران به کشورمان بازگردانده می‌شود. آزادی شهرام امیری در پی افشاگری‌های ایران علیه اقدام تروریستی دولت آمریکا و ارائه اسناد معتبر و موثق از ربایش شهرام امیری به سازمان ملل متحد و فشار افکار عمومی جهان، محقق و دولت آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شد و نامبرده را تحویل دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا داد.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا، در همان روز اعلام کرد: «شهرام امیری آزادانه به آمریکا آمد و آزادانه می‌تواند از آمریکا برود.»

ورود قهرمانانه به ایران

امیری ۲۳ تیر ۱۳۸۹ از آمریکا خارج شد و مقامات ایرانی اعلام کردند او پنجشنبه ۲۴ تیر از طریق قطر وارد ایران خواهد شد. همان روز، واشنگتن‌پست از پرداخت پنج میلیون دلار از طرف سازمان سیا به شهرام امیری خبر داد. در بازگشت به ایران مقامات رسمی دولت احمدی‌نژاد از او استقبال کردند و حلقه گل به او اهدا شد.

امیری در نشست خبری خود پس از بازگشت به ایران روایاتی از نحوه ربایش خود ارائه داد و حتی به ایرنا گفت: «پیشنهادات مالی مقامات آمریکایی را نپذیرفته و با وجود فشار، با آنان همکاری نکردم.»

او همچنین چند روز پس از آزادی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شد و به تشریح وضعیتش در آمریکا پرداخت اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. همان زمان برخی رسانه‌ها مدعی شدند امیری مدتی پس از ورود به ایران بازداشت و پس از ۲۰ ماه، در خرداد ۱۳۹۱ به ۱۰ سال زندان و پنج سال تبعید به شهرستان خاش محکوم شد. حال رسانه‌های خارجی از اعدام او خبر می‌دهند. باید منتظر اظهار نظر رسمی مقامات قضایی کشور ماند تا ماجرا روشن شود. اگر خبر اعدام امیری صحت داشته باشد شاید بزرگ‌ترین ابهام ماجرا، چرایی قهرمان‌سازی از او از سوی مقامات رسمی دولت احمدی‌نژاد است

افزودن نظر جدید