امروز در افغانستان عزای عمومی اعلام شد

رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه را به یاد قربانیان حمله طالبان به یکی از مراکز نظامی این کشور، عزای عمومی اعلام کرده و تاکید داشته که پرچم افغانستان در داخل کشور و در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج نیمه برافراشته خواهد‌ بود.

 

به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا، حمله به یکی از مراکز نظامی افغانستان در حوالی مزارشریف دست‌کم ۱۴۰ کشته برجای گذاشته است، رخدادی که از آن به عنوان خونین‌ترین حمله این گروه شبه‌‌نظامی از سال ۲۰۰۱، زمان سقوط حکومت طالبان، یاد می‌شود.

روزنامه «واشنگتن‌پست» عصر شنبه در گزارشی با اشاره به آمارهای متفاوت و گاه ضد و نقیضی که تاکنون از این رخداد منتشر شده است از قول برخی مقام‌ها افغانستان نوشت که در این حمله دست‌کم ۱۴۰ نفر کشته و ۶۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

گزارش رادیو آزادی افغانستان نیز این آمار را به نقل از یک مقام نظامی در استان بلخ تایید می‌کند در حالی که آمارهای رسمی شمار قربانیان را به مراتب کمتر نشان می‌دهد.

مقام‌های دولتی افغانستان در ابتدا تعداد کشته‌شدگان را تنها ۸ نفر عنوان کرده‌ بودند که این آمار بعدها به ۵۰ نفر رسید و در نهایت سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که بر اثر این حمله ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند که حمله شبه‌نظامیان طالبان به این مرکز نظامی حدود شش ساعت به طول انجامید و مهاجمان به سربازانی یورش برده‌اند که در حال خواندن نماز جمعه بودند.

این روایت در اعلامیه رئیس‌جمهور افغانستان هم بازتاب پیدا کرده است. «محمد اشرف غنی» در این اعلامیه عنوان کرده که مهاجمان به مسجد «قول اردوی ۲۰۹ شاهین» یورش برده و سربازان را حین ادای نماز جمعه هدف قرار داده‌اند.

رئیس‌جمهور افغانستان روز یکشنبه را به یاد قربانیان این حمله عزای عمومی اعلام کرده و تاکید داشته که پرچم افغانستان در داخل کشور و در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج از افغانستان نیمه برافراشته خواهد‌ بود.

نیروهای طالبان در این حمله موفق شدند تنها با استفاده از یونیفورم ارتش افغانستان، ایست بازرسی مرکز نظامی یادشده را پشت سربگذارند و خود را به سربازان افغان برسانند که در آن لحظه غیرمسلح بودند.

در گزارش‌ها از این مرکز نظامی به عنوان پایگاه اصلی ارتش افغانستان در شمال این کشور نام برده شده است که نیروهای ناتو نیز در آن به آموزش سربازان افغان مشغولند. با این حال تاکنون گزارشی مبنی بر کشته شدن نیروهای ناتو بر اثر این حمله منتشر نشده است.

افزودن نظر جدید