تکرار اظهارات جنجالی در مورد نظر امام (ره) درباره «جمهوریت» و «حکومت اسلامی» از سوی مصباح یزدی:

امام (ره) چون درصدد نفی حکومت سلطنتی بودند، لفط جمهوری را به کار بردند/امام براي اقناع طرف‌هاي مقابل، به رأي مردم استدلال مي‌كنند

شیخ محمدتقی مصباح یزدی بار دیگر اظهارات جنجالی خود را در مورد لفظ جمهوری و نگاه امام خمینی (ره) در مورد این مقوله را تکرار کرد و در ادعایی عجیب، عنوان کرد: امام (ره) براي اقناع طرف‌هاي مقابل، به رأي مردم استدلال مي‌كنند.

به گزارش امید به نقل از انتخاب، وی که به جز تدریس فلسفه، رییس یک موسسه آموزشی در قم را عهده دار است، در ديدار با جمعي از طلاب و مسئولان مدرسه علميه رشد، در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه امام(ره) چرا جمهوري اسلامي را مطرح كرد، نه حكومت اسلامي را، اظهار داشت: كساني كه فرمايشات حضرت امام(ره) را در سخنراني‌ها و كتاب‌هايشان ديده باشند، مي‌دانند كه امام(ره) از لفظ حكومت اسلامي استفاده مي‌كردند، اما از آنجا كه واقعه انقلاب در اين جهان اتفاق مي‌افتد و جهان مي‌خواهد بداند چه حكومتي در ايران قرار است بر سركار بيايد، امام از ادبيات سياسي روز استفاده كرده و منطقي را اتخاذ كردند كه مورد توافق و فهم ديگران باشد.

مصباح یزدی که سخنانش توسط سایت شخصی اش منتشر شده، ادامه داد: امروز در ادبيات سياسي دو نوع حكومت سلطنتي و جمهوري وجود دارد و نوع سومي ذكر نشده است، لذا امام(ره) وقتي قرار است با كساني سخن بگويند كه حكومت را منحصر در دو نوع مي‌دانند و از طرفي امام(ره) در صدد نفي حكومت سلطنتي موجود در ايران بودند، بايد به گونه‌اي سخن مي‌گفتند كه آنها هم متوجه شوند و لذا لفظ جمهوري را به كار بردند، هرچند امام قيد اسلامي را هم اضافه كردند كه آن‌ها متوجه نقش دين در اين نوع حكومت بشوند و اين يكي از زيركي‌ها و دورانديشي‌هاي امام راحل(ره) بود. لذا وقتي برخي گروه‌ها در اويل انقلاب، جمهوري دموكراتيك را مطرح كردند، امام (ره) فرمود "جمهوري اسلامي، نه يك كلمه كمتر و نه يك كلمه بيشتر".

وي ادامه داد: لذا اينكه امام(ره) مثلا مي‌فرمايند ميزان رأي ملت است، نه به اين معنا كه اگر ملت ديگر اسلام را نخواستند، ما هم اسلام را كنار بگذاريم، بلكه از آنجا كه آنچه در ادبيات سياسي امروز ملاك عمل قرار گرفته، رأي مردم است، امام (ره) براي اقناع طرف‌هاي مقابل، به رأي مردم استدلال مي‌كنند. لذا امروز هم اگر رهبري از حقوق بشر و نقض حقوق بشر در غرب سخن مي‌گويند نه به دليل اين كه حقوق بشر غربي را پذيرفته باشند، بلكه از باب جدال و استفاده از مقبولات آنها براي اقناع آنهاست.

مصباح یزدی اضافه کرد: لذا همواره اصل، اسلام است و حقوق بشر غربي و حقوق شهروندي به معناي برابري مسلمان و بهائي، ربطي به اسلام ندارد، چرا كه حقوق بشر و حقوق شهروندي به معنايي كه در غرب تعريف شده با روح اسلام و قانون اساسي و حرکت امام(ره)، كاملا مخالف است. مردم كشور نيز به خاطر اسلام، اين همه شهيد و كشته داده و سختي‌ها را تحمل كردند و لذا هرچه با اسلام مخالف باشد را نمي‌پذيرند. هرچند كساني هم كه مسلمان نيستند، در سايه نظام اسلامي محترم بوده و داراي حقوقي هستند كه اسلام براي آنها قرار داده است.

وي ادامه داد: لذا اسلام، هرگز يك يهودي و مسلمان را مساوي نمي‌داند، هرچند حقوقي را براي يهودي هم در نظر مي‌گيرد، اما اين به معناي تساوي آنها در همه حقوق نيست. گاه عده‌اي نام شهروند درجه دوم بر آن مي‌گذارند. هر اسمي مي‌خواهند بگذارند، اما اين واقعيت را تغيير نمي‌دهند. در واقع همين مسأله بود كه سبب شروع نهضت اسلامي شد، چرا كه اسدالله علم، تصويب كرد كه لازم نيست قيد مسلمان براي انتخاب شونده وجود داشته باشد و به جاي قسم خوردن به قرآن كريم، نمايندگان مجلس بتوانند به هر كتاب آسماني قسم بخورند و امام با تكيه بر همين مسأله و انتقاد از آن، نهضت را شروع كرد و معتقد بود اين آغاز حذف اسلام است.

عضو خبرگان رهبري خاطر نشان كرد: اينكه حالا عده‌اي بيايند و حقوق شهروندي را مطرح كرده و خواستار تساوي همگان از بهائي و يهودي و مسلمان و. . شوند به اين معناست كه بعد از گذشت 50 سال و شهادت صدها هزار نفر در اين راه و تحمل رنج‌ها، شكنجه‌ها و گرفتاري‌ها، دوباره وضع به همان حالتي برگردد كه امام(ره) به خاطر آن قيام كرد و اين هرگز پذيرفتني نيست.

وي با اشاره به اينكه برخي معتقدند ارزش‌‌هاي اسلامي خط قرمزي است که مانع از پيشرفت مي‌شود ادامه داد: طبيعي است وقتي مباني علوم انساني، غربي باشد، نمي‌توان انتظار داشت كه تحصيل كرده‌ها، كاملا معتقد به مباني اسلام و ارزش‌هاي اسلامي باشند. نه اينكه واقعا آنها دشمن اسلام باشند، بلكه شناخت‌شان اينگونه است. مخصوصا اگر كسي در انگليس و نظير آن نيز تحصيل كند، چرا كه در آنجا چنان از حقوق بشر، حقوق شهروندي و امثال آنها با آب و تاب و احترام خاصي بحث مي‌شود كه به مرور در نظر دانشجو، اين مسأله از مهمترين مسائل تلقي مي‌شود. لذا اگر بنده 80 ساله هم به آنجا بروم، تحت تأثير قرار مي‌گيرم، چه برسد به جواني كه معرفتش نسبت به مباني اسلامي عميق نباشد.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اينكه حقوق بشر را چنان تبليغ كرده‌اند كه كسي نتواند عليه آن حرف بزند، اظهار داشت: حتي كشورهاي اسلامي نيز در برابر حقوق بشر تسليم هستند، در حالي كه اسلام دين كاملي بوده و نه تنها حقوق بشر، بلكه حقوق حيوان را هم در نظر گرفته است، اما حقوق بشر اسلام بر اساس احكام اسلام است.

دیدگاه‌ها

این سخنان واقعا جای بحث بسیار دارد با قبول همه فقط اجازه بدهید یک سوال بپرسم. اگر ما در همه جا حق را به خودمان بدهیم و نابرابری را اصل بشماریم آیا به دیگران هم این اجازه را می دهیم که با ما چنین باشند؟فرض کنیم در داخل همه را مجاب کردیم قبول کنند آیا در روابط بین الملل هم می توانیم این منطق را پیش ببریم در عمل مشاهده می کنید که نمی شود. تنها فایده اش مجوزی است که به زورمندان می دهیم تا با ما مثل خودمان رفتار کنند. و بدتر این که با این منطق اصلا نباید شکوه کنیم چون یک عمل پایا پای است.

افزودن نظر جدید