القاعده:حملات در لبنان تا زمانی که ایران نیروهای خود را از سوریه خارج نکند ادامه دارد

دو انفجار شدید در نزدیکی سفارت ایران در بیروت با واکنش های گسترده روبه رو شده است. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس، دولت فرانسه و اتحادیه عرب این انفجارها را محکوم کردند.

به گزارش امید به نقل از فرارو،  انفجار بمب در منطقه بئرالحسن در الجناح در حومه جنوبی نزدیکی سفارت ایران در بیروت 23کشته به همراه داشت. در این دو انفجار تا این لحظه بیش از 146 نفر زخمی شدند.

در ساعات اولیه این انفجارها منابع خبری از شهادت رایزن فرهنگی ایران خبر دادند اما ساعتی پیش وزارت امورخارجه ایران این موضوع را تکذیب کرد. مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: «حجت الاسلام و المسلمین ˈ ابراهیم انصاری ˈ در بیروت شهید نشده است، اما حال ایشان وخیم است.»

همچنین خبرگزاری ها از زخمی شدن نگهبانان سفارت ایران و چهار عضو تیم خبری العالم خبر دادند.

گروهک تروریستی «عبدالله عزام» وابسته به القاعده مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است. رهبر گردان عبدالله عزام هشدار داده که حملات در لبنان تا زمانی که ایران نیروهای خود را از سوریه خارج نکرده ادامه خواهد داشت. ایران حضور نیروهای خود در سوریه را رد می کند.

انفجارهای امروز بیروت با واکنش های گسترده همراه بوده است. پس از این انفجار وزیران اطلاع رسانی و بهداشت و تعدادی از نمایندگان لبنان از محل انفجار بازدید کردند.

غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در لبنان رژیم اسرائیل را به عنوان عامل این انفجار معرفی کرد. در همین حال علی عمار، از مقامات حزب الله لبنان به رویترز گفت: "هرکس این اقدام را انجام داده یک تروریست وحشی است. پیام این است که مقاومت را تا شکست اسرائیل و تروریست‌ها ادامه خواهیم داد."

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز ضمن محکوم کردن این انفجارها، این اقدام را نشانه استیصال رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی هم‌سو با این رژیم و موجب تنفر روزافزون افکار عمومی جهان از حامیان این اقدامات دانست.

دولت سوریه نیز  این انفجارها را به شدت محکوم کرد و سازمان اطلاعات رژیم اسرائیل و عربستان را عوامل آن معرفی کرد. اما تساکی هانگبی، عضو ارشد کمیته روابط خارجی و دفاعی مجلس اسرائیل ادعاکرد که این رژیم  هیج نقشی در انفجارهای امروز بیروت نداشته و این انفجارها ناشی از دخالت‌های حزب الله لبنان در بحران سوریه است.

نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب در سخنرانی اختتامیه این اتحادیه و اتحادیه آفریقا انفجار تروریستی در نزدیکی سفارت ایران در بیروت را محکوم کرد.

وی همچنین با «میشل سلیمان» رئیس جمهور لبنان و مردم این کشور ابراز همدردی کرد و افزود که باید همه تلاش های بین المللی برای مبارزه و توقف تروریسم در منطقه به کار گرفته شود زیرا منطقه خاور میانه به ثبات نیاز دارد.

سفارت مصر در بیروت نیز هرگونه اقدامی که به بروز نا امنی در لبنان منجر شود را محکوم کرد.  ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس هم انفجارهای امروز بیروت در برابر سفارت ایران را محکوم کرده و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته است.

دولت فرانسه نیز با انتشار بیانیه این انفجارها را محکوم کرد. 

افزودن نظر جدید