افزایش ۲۰ درصدی قیمت کالاهای وارداتی

ایسنا نوشت: رییس کل گمرک ایران چند عامل مختلف در کنار یکدیگر را عامل افزایش مدت زمان رسوب کالاها در گمرکات کشور عنوان کرد و گفت: بیش از ۹ میلیون تن کلا در گمرک وجود دارد که نیمی از آن کالای اساسی است. از سوی دیگر هر کالایی که به ایران می آید ۲۰ درصد گران می‌شود.
مهدی میراشرفی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، بیان کرد: نمی‌توان یک عامل را دلیل رسوب کالا در گمرک دانست و برای پاسخ به این سوال باید چند موضوع را در کنار یکدیگر ببینیم. یکی از اصلی‌ترین دلایل دشوار شدن ترخیص کالا از گمرک در سال‌های گذشته تحریم‌های اقتصادی بوده است. تا پیش از تحریم، امکان اظهار کالاهای وارداتی در زمانی ۲۰ روزه فراهم بود اما امروز این عدد به ۵۰ روز رسیده است که در کنار طولانی کردن زمان ترخیص، هزینه گمرکی و قیمت تمام شده محصول را نیز افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به مشکلات داخلی طولانی کننده فرایند گمرکی، توضیح داد: در سال گذشته تقریبا هر دو روز با یک بخشنامه جدید در گمرک مواجه بودیم که بسیاری از آنها متضاد یا متناقض با دیگری بودند و همین موضوع تجارت را کند می‌کند.

 

رییس کل گمرک ادامه داد: در شرایطی که در بسیاری از کشورهای جهان به سمت مدیریت یکپارچه مرزی حرکت کرده‌اند، در ایران ۲۵ سازمان خود را متولی تجارت می‌دانند و دخیل در بخشی از آن می‌بینند که در نتیجه دریافت مجوز از این سازمان‌ها خود فرایندی بسیار طولانی است که به ماندگاری بیشتر کالاها در گمرک منجر می‌شود.

میراشرفی با بیان اینکه بخش مهمی از واردات امروز کالاها به کشور، مواد اولیه یا کالاهای واسطه‌ای است، توضیح داد: تحریم باعث می‌شود که هزینه تمام شده این کالاها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و با توجه به طولانی شدن فرایند، زمان ترخیص این کالاها افزایش پیدا کنند.

وی درباره آخرین وضعیت محموله‌های موجود در گمرکات کشور نیز گفت: در حال حاضر، میزان کالاهای غیرکانتینری در گمرک ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که در میان آنها بیش از ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی دیده می‌شود. همچنین از ابتدای سال تا ۲۵ اردیبهشت میزان صادرات و واردات ایران هر یک ۵.۶ میلیارد دلار بوده که واردات ۲۸ درصد و صادرات ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته‌ است.

 

افزودن نظر جدید