اعلام برائت از احمدی‌نژاد

شرق: احمدی‌نژاد از چه زمانی قائل به این شد که هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ وزیر کشور او و مجری انتخابات سال ٨٨ معتقد است احمدی‌نژاد این نگاه را در دولت نهم نداشته؛ اما از دولت دهم به بعد، این نگاه در او پیدا شده است. صادق محصولی، پولدارترین وزیر احمدی‌نژاد، به تسنیم گفته است: «اشتباهات امروز احمدی‌نژاد حاصل نگاه غلطی است که می‌گوید هدف، وسیله را توجیه می‌کند. متأسفانه آقای دکتر احمدی‌نژاد بعد از دولت نهم، نگاهشان تغییر کرد و مشکلات امروز حاصل نگاه غلط ایشان به مسائل است».

این نخستین‌بار است که او بعد از مدت‌ها درباره رئیس پیشین لب به سخن می‌گشاید و به‌صراحت سخنانی بر زبان می‌آورد. محصولی از زمانی که آیت‌الله مصباح‌یزدی با احمدی‌نژاد دچار مشکل شد، رئیس پیشین را رها کرد و سمت مصباح‌یزدی را گرفت. چند وقت پیش هم مصطفی تاجزاده، صادق محصولی را به مناظره درباره انتخابات سال ٨٨ فراخوانده در توییترش نوشته بود: «به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور دولت خاتمی، محصولی، وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد را به مناظره دعوت می‌کنم»؛ اما محصولی مناظره را به صورت مشروط پذیرفت و گفت حاضر است با عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی، مناظره کند. او همچنین اعلام آمادگی کرده بود که نماینده‌ای را برای مناظره با مصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور دولت اصلاحات، معرفی کند. 
صادق محصولی از یاران قدیمی احمدی‌نژاد بود که در سال‌های اخیر نه در مدح و نه در ذم او سخنی نگفته بود. او صرفا در اظهارنظر کوتاهی گفته بود: «در دو سال آخر دولت قبل، به دلیل اختلاف با رئیس دولت بیرون آمدم و این به خاطر اختلاف نگاه بود و ربطی به مسائل دیگر نداشت». یک‌ بار هم که در سال ٩١  نظرش را درباره رئیس دولت سابق پرسیدند، گفته بود: «زان یار دلنوازم شکری است با شکایت/ گر نکته‌دان عشقی بشنو تو این حکایت...».
محصولی یار دانشگاهی، دوست قدیمی و رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در سال ٨٤  بود. در زمانی که محصولی فرماندار ارومیه بود، محمود احمدی‌نژاد هم فرماندار ماکو بود. این دو در کنار پرویز فتاح، قائم‌مقام وقت فرماندهی ‏لشکر ویژه سپاه پاسداران آذربایجان‌غربی، حسین طاهری، استاندار وقت آذربایجان‌غربی، محمد علی‎آبادی، مسئول اداره راه قدس استان و اسفندیار رحیم‌مشایی، از نیرو‎های سپاه تنکابن، بعدها به «حلقه ارومیه‌ای‌ها» معروف شدند. سال ٨٤ صادق محصولی گزینه نخست محمود احمدی‌نژاد برای وزارت نفت بود؛ اما یک روز قبل از حضور در مجلس برای گرفتن رأی اعتماد، از احراز پست وزرات نفت انصراف داد. روزنامه‌ کیهان در آن زمان انتقادات تندی را متوجه محصولی و ثروت او کرد. 
رأی‌گیری پرحاشیه
مهم‌ترین حاشیه صادق محصولی در این سال‌ها، ماجرای ثروتش بوده است. ١٩ آبان سال ٨٧ محمود احمدی‌نژاد صادق محصولی را پس از استیضاح مرحوم علی کردان به مجلس معرفی کرد. ثروت محصولی در جلسه رأی اعتماد به او برای سکان‌داری وزارت کشور بعد از علی کردان، بازهم در مجلس مطرح شد. در آن مقطع، اعضای جبهه پایداری که مدافع تمام‌قد سیاست‌های احمدی‌نژاد بودند، از معرفی این گزینه سر ذوق آمده بودند؛ همان‌هایی که در دولت بعد، منتقد وضعیت مالی خوب چند نفر از وزرای دولت روحانی شدند و دولت را به اشرافی‌گری متهم کردند. روح‌الله حسینیان، عضو وقت شورای مرکزی جبهه پایداری و نماینده مجلس، در حمایت از صادق محصولی به خبرنگاران گفته بود: آقای محصولی فردی باسابقه است که هشت سال در جبهه‌های جنگ جنگیده و چندین سال در سپاه خدمت کرده و چند سال هم کنار آقای احمدی‌نژاد مشغول بوده است؛ بنابراین تجربه و آگاهی فراوانی دارد». حسینیان در پاسخ به پرسش خبرنگاری که به وضعیت مالی بسیار خوب محصولی اشاره کرد، گفت: «اجازه دهید یک وزیر پولدار هم در کشور باشد! ساده‌زیستی با پولداری مغایرت ندارد. ممکن است فردی پولدار باشد، در‌عین‌حال ساده‌زیست هم باشد و از پولش در مسیر انقلاب، اسلام و مردم استفاده کند».
ماجرای رأی‌دادن به محصولی نیز کم‌حاشیه نبود؛ او به تعبیر علی لاریجانی، رئیس مجلس، رأی ناپلئونی یا «لب‌مرزی» گرفت. از ۲۷۵ نماینده‌ حاضر در مجلس، ۱۳۸ نفر، یعنی تنها نصف نفر بیشتر از نصف نمایندگان، به وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد رأی مثبت دادند. 
این در حالی بود که تعدادی از نمایندگان معتقد بودند در شمارش آرا دست‌کاری شده است. علی لاریجانی، ریاست مجلس، پس از اعلام نتیجه رأی‌گیری، شخصا فیلم شمارش آرا را بازنگری کرد و به خبرنگاران اطمینان داد هیچ شبهه‌ای در رأی‌گیری نیست. 
ثروت پرحاشیه
نحوه پولدارشدن محصولی، کمیسیون اصل ٩٠ را هم حساس کرده بود؛ تاجایی‌که گویا گزارشی نیز درباره او تهیه کرده بود. خبرنگاران در‌همین‌باره از حسینیان سؤال کردند که او گفت: «گزارش‌هایی تهیه شده بود که نشان می‌داد او برای یکی از ارگان‌ها خانه سازمانی ساخته است. این گزارش بسیار مثبتی از خدمات محصولی است». برخی از او به‌عنوان فردی که در فهرست ٢٠٠نفره دریافت‌کننده وام ٤٠٠میلیاردتومانی از دولت قرار دارد، نام می‌بردند. حسین ابراهیمی، نماینده مجلس هشتم، در گفت‌وگویی از دیدار فراکسیون روحانیون این مجلس با محصولی سخن گفته بود که در آن جلسه، محصولی در پاسخ به پرسشی مربوط به وام‌‏های کلانی که گفته می‌‏شد او از بانک‌‏ها گرفته است، عنوان می‌کند تاکنون هیچ وامی از سیستم بانکی کشور نگرفته است و اگر سندی دراین‌باره وجود دارد، به او ارائه کنند. 
در بحث ثروت افسانه‌ای او، ماجرای پرونده سوآپ نفت هم مطرح شده است؛ پرونده‌ای مربوط به دهه ٧٠ و زمان استانداری احمدی‌نژاد در اردبیل؛ این پرونده درباره قرارداد انتقال نفت به نخجوان بود و در کمیسیون اصل ٩٠ مجلس هفتم نیز مطرح شده بود. «حشمت فلاحت‌پیشه»، نماینده اسلام‌آبادغرب، درباره این قرارداد گفته‌ بود: طبق شایعه‌ها، محصولی تنها کسی است که خارج از وزارت نفت، امتیاز سوآپ نفت کسب کرده ‌است. 
«کمال‌الدین پیرمؤذن»، نماینده وقت مجلس، نیز که سابقه هفت سال شهرداری اردبیل را در کارنامه خود دارد، با اشاره به اینکه در آن زمان بنده عضو هیئت‌مدیره سازمان شهرداری‌ها بودم و این سوآپ باید از طریق دو هیئت اجرائی انجام می‌شد و سودآوری پیدا می‌کرد، گفته است: «ولی احمدی‌نژاد قسمت عمده‌ای از این مزیت را در اختیار صادق محصولی قرار داده بود، باید اشاره کنم صادق محصولی و اسفندیار رحیم‌مشایی در آن زمان هیچ سمتی نداشتند و صرفا دوست آقای احمدی‌نژاد بودند». برخی از سایت‌های خبری نظیر «تابناک»، رقمی حدود ١٦٠ میلیارد تومان هم برای ثروت او مطرح کرده‌‌اند که خودش آن را تکذیب کرد. 
صادق محصولی در پاسخ گفته است چهار بار اموالش را اعلام کرده است. او  به‌تازگی در نشستی در دانشگاه شیراز، ثروتش را نتیجه تلاش شخصی و «متعلق به امام زمان» دانسته و گفته بود: «این امانتی است که پس از ظهور حضرت در اختیار ایشان قرار می‌گیرد». او گفته است: «اصل تولید ثروت ممدوح است؛ به شرطی که این ثروت در راه مشروع خرج شود و بنده با تلاش شخصی خود دارایی‌ام را افزایش داده‌ام. بنده از دولت بعد از جنگ استعفا دادم و در بخش خصوصی فعالیت کرده و از دولت یک ریال نیز بهره‌مند نشدم و یک‌ بار نیز از رانت استفاده نکردم و هرچه به دست آورده‌ام، به دلیل تلاش اقتصادی خودم بوده است».
حامی لنکرانی
اردیبهشت٩٦ نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، درباره تحرکات پیشاانتخاباتی به «شرق» گفت: «فعلا از طرف جبهه پایداری و از طرف کسانی که هاله نور می‌دیدند، مثل محصولی، به استان ما آمده‌اند و گشت زده‌اند و مشغول انتخاب گزینه‌های خود هستند. من همچنان معتقدم که هرچه چهره‌های مطرح و افراد شناخته‌شده‌تر بیایند، انتخابات گرم‌تر می‌شود؛ اما نکته اینجاست که اینها درحالی‌که ‌زمان زیادی تا زمان انتخابات باقی‌ مانده، از ‌اکنون پول‌های زیادی هزینه می‌کنند و حتی سفره‌های شام و ناهار رنگارنگ پهن می‌کنند. به نظر می‌رسد پول‌هایی را که در آن هشت سال جمع کرده‌اند، می‌خواهند در این یک سال هزینه کنند. البته دراین‌باره باید دستگاه قضایی بررسی کند و مشخص شود منبع این هزینه‌ها کجاست تا شائبه‌ای وجود نداشته باشد».
محصولی و جبهه پایداری در آستانه انتخابات ٩٢ حامی کامران باقری‌لنکرانی بودند؛ گزینه اصلح جبهه پایداری که پیش از اعلام نتایج تأیید‌صلاحیت‌شده‌ها از انتخابات کناره‌گیری کرد. او در حمایت از لنکرانی گفته بود: «آقای لنکرانی مسئولیت اداره دومین وزارتخانه بزرگ کشور را دارا بود و به‌خوبی هم از پسِ آن برآمد. یک وزیر دارای دو نقش، یکی مرتبط با وزارتخانه خودش و دیگری توانایی اظهارنظر درباره سایر بخش‌های دولت بود. رئیس‌جمهور باید کسی باشد که در همه‌ ابعاد اطلاعات حداقلی داشته باشد و معتقد به عقل جمعی باشد که همه‌ اینها در آقای لنکرانی بارز است».
محصولی در همان نشست در جمع جبهه پایداری گفته بود: «کسانی هستند که دنبال سازش با قدرت‌ها و بازگرداندن کشور به قبل از سال ٨٤ هستند. آقای هاشمی به‌صراحت اعلام کرده ‌است که می‌خواهیم به دوره سازندگی بازگردیم. بعضی از اصولگرایان هم با بیان شعارهای سازشکارانه، در این گفتمان جای می‌گیرند». محصولی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٧٦، رأی‌نیاوردن ناطق‌نوری را «خواست خدا» دانست و گفت: «در سال ٧٦ تمام اصولگرایان از آقای ناطق‌نوری حمایت می‌کردند؛ اما بعدا مشخص شد ایشان قصد داشتند به نام گفتمان انقلاب ‌اسلامی و اصولگرایی، همان سیاست‌های آقای هاشمی را پیاده کنند و این ضربه‌ بزرگی به جریان اصولگرایی محسوب می‌شد». او درباره احتمال رأی‌آوردن هاشمی (پیش از اعلام نتایج تأیید‌صلاحیت‌شده‌ها) نیز گفته بود: «در‌حال‌حاضر نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد، ولی حمایت اصحاب فتنه و اصلاح‌طلبان از ایشان را نمی‌توان منکر شد؛ بنابراین عده‌ای به آقای هاشمی رأی خواهند داد؛ اما برای اظهارنظر بهتر باید تا شکل‌گیری بهتر قطب‌بندی‌ها صبر کرد». محصولی بعدا به حامیان رئیسی پیوست و از سخنرانان ستادهای او بود. 

افزودن نظر جدید