اظهارات مخالفان و موافقان«دانا» + حاشیه‌ها

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر علوم صبح روز چهارشنبه با نواختن زنگ جلسه علنی به ریاست علی لاریجانی و در آستانه اولین هفته دولت روحانی برگزار شد.

 به گزارش امید به نقل از ایسنا،  مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت صبح امروز برای بررسی استیضاح وزیر علوم تشکیل جلسه داد و در نتیجه آن اعلام کرد که این فراکسیون مخالف استیضاح فرجی‌داناست.

با به صدا درآمدن زنگ آغاز شدن جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری به همراه جمعی از اعضای کابینه دولت از جمله اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه،‌ سیف، رئیس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امین‌زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهور و ... در جلسه علنی حضور داشتند.

همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه، وزیر نفت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبخت، سخنگوی دولت و حمید چیت چیان، وزیر نیرو و ... در جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا حضور داشتند.

متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح نداشتیم

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران به عنوان نخستین موافق استیضاح وزیر علوم به بیان دلایل استیضاح کنندگان پرداخت.

از جمله مواردی که زاکانی مطرح کرد: قانون شکنی، التهاب آفرینی، گروه گرایی، فعال کردن گسل‌های قومی – مذهبی و به کارگیری افراد فتنه‌گر در وزارت علوم بود.

به گزارش ایسنا، زاکانی در ابتدای سخنان خود گفت: یکی از سنت‌های الهی امتحان و آزمون است و به همین دلیل استیضاح وزیر علوم که خداوند در قرآن می‌فرماید همه مورد امتحان و آزمون قرار می‌گیرند و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود. ما متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح نداشتیم که با بیان ایرادات اساسی دولت جلوی آسیب‌پذیری ایران، دانشگاه‌ها و مردم را بگیریم.

او ادامه داد: امروز فوریت کشور، فوریت اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است. آموزش، تحول آفرین و شکل دهنده اقتصاد مقاومتی و مصون ماندن ایران از بدخواهان استیضاح وزیر علوم. امروز باید کمر همت بست و از آسیب‌ها و رخنه‌های موجود کاست. از این منظر نیز آموزش عالی دارای حساسیت بالا است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود تربیت ما انقلابی و اسلامی است یا جناحی و باندی و فرقه‌ای؛ رعایت حال مردم را می‌کنیم یا توجه به جناح و گروه خود.

زاکانی گفت: استیضاح کنندگان حامیان جدی فرجی‌دانا در رأی اعتماد در سال گذشته بودند و امروز برای جهت گیری درست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند. اما سوال اینجا است که چرا استیضاح؟ آیا راه دیگری نبود؟ علت اصلی استیضاح، قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن گسل‌های قومی- مذهبی و سیاسی، گروه گرایی به جای تولید علم و آراستن دانشگاه‌ها است.

 

وزیر محترم نتوانست دانشگاه‌ها را مدیریت کند

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اهمیت و حساسیت دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست و اگر فضای آرامش در دانشگاه‌ها نباشد نه اقتصاد داریم، نه فرهنگ، نه سیاست و نه پیشرفت و باید بگویم که آقای فرجی‌دانا را نیز انسانی متدین، مومن و دانشمند می‌دانم.

موسی غضنفرآبادی که به عنوان مخالف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: باور عمیق دارم و خود را موظف می‌دانم که به دولت در انجام وظایف قانونی خود کمک کنم اما متاسفانه باید بگویم یقین دارم که وزیر محترم نتوانست دانشگاه‌ها را مدیریت کند و امروز مجبوریم این را بگوییم.

وی با انتقاد از وضع انتصابات وزیر علوم، گفت: ایشان بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصاباتی را انجام دادند و دو نفر را که بعدها صلاحیت‌شان تایید نشد همچنان بر مسند مسئولیت نگه داشتند و در حالی که طبق قانون کسی نمی‌تواند بیشتر از شش ماه سرپرست بماند شما اصرار به حفظ سرپرست در معاونت خود داشتید. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعدادی از افراد را که واجد شرایط نبودند را دوباره به دانشگاه‌ها دعوت کردید و ثبت‌نام نمودید.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه وزارت علوم و شخص وزیر در 9 ماه فعالیت خود علیرغم اظهارنظرهای صریح نهادهای اطلاعاتی نسبت به اخراج آنها اقدام نکردند و بر حضورشان پافشاری نمودند.

وی ادامه داد: با ورود عناصر فتنه به دانشگاه‌ها اجازه داده شد این عناصر در دانشگاه فعالیت کنند و بازی دموکراسی هدایت شده‌ای را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم و در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق رای خود محروم کردند و من به آقای وزیر می‌گویم که چرا شما سرپرستانی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردید به گونه‌ای بودند که شورا نتوانست به آنها رای بدهد و در مقابل بر نظر خود لجاجت کردید و شورا را با اظهارنظرهایی مورد خطاب قرار دادید.

غضنفرآبادی تصریح کرد: در زمان رای اعتماد به شما آقای حداد شما را انسانی متدین و توانمند خواند و ما به رای دادن به شما ترغیب شدیم و در زمان فعلی نیز دکتر لاریجانی تلاش‌های زیادی برای عدم اعلام وصول استیضاح کرد اما متاسفانه شما به همه اینها بی‌توجه بودید و آقای وزیر آیا شما فتنه را درک کرده‌اید؟ و اگر درک کرده‌اید چرا بکارگیری عناصر موثر در اتفاقات سال 88 را در وزارتخانه خود دنبال نمودید و افرادی نیز از این کار شما حمایت کردند و وزیر خارج‌نشین دولت اصلاحات رفتارهای شما را تایید نمود.

وی با انتقاد از اینکه وزیر علوم مجلس را باور نداشت، گفت: متاسفانه دکتر فرجی‌دانا چشم تیزبین مجلس و قدرت نظارتی مجلس را باور نکرد و مجلسی که هنوز صدای امام در گوش و جان نمایندگان آن پیچیده شده است را جدی نگرفتند و باید بداند که در مقابل شهدا، ایثارگران و آزادگان باید پاسخگو باشد و ایمان داشته باشد که در درون مجلس نهم، مجلس ششمی بیرون نخواهد آمد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرجی‌دانا اولین کسی بود که چرخ‌های اعتدال دولت را از ریل خارج کرد و متاسفانه عملکرد ایشان برای نمایندگان رضایت‌بخش نیست.

 

افزودن نظر جدید