نگرانی اصولگرایان از انشعاب درون گروهی؛

اصولگریان گرفتار بحران مدیریت شده‌اند/راه سخت اجماع پیش‌روی ریش سفیدان

سایت فرارو از رسانه‌های نزدیک به محمد باقر قالیباف نوشت:اصولگرایان به بحران رسیده‌اند. بحرانی که برخی تلاش دارند روی آن سرپوش بگذارند، بحرانی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به اوج خود رسید و سبب شد که آن‌ها با تعدد نامزد وارد عرصه رقابت شوند. در انتخابات پیش رو هم گریبان آن‌ها گرفته خواهد شد چرا که هنوز برای بحران «مدیریت» و «راهبرد» در این طیف سیاسی فکری نشده است.

اصولگریان در ادوار گذشته برای آنکه میدان را به رقیب واگذار نکنند راهکار ثابتی را پیش رو داشتند. این راهکار توسل به ریش سفیدان برای ایجاد اجماع میان احزاب و گروه‌های سیاسی بود.

پای ثابت این ریش سفیدی هم یا آیت الله مهدوی کنی و محمد یزدی بوده‌اند و یا مرحوم عسگراولادی، دبیرکل سابق جبهه پیروان خط امام و رهبری. با درگذشت مرحوم عسگراولادی، مسوولیت ریش سفیدی برای ایجاد اجماع و راهبری در درون این طیف به محمد رضا باهنر دبیر کل فعلی جبهه پیروان خط امام رهبری واگذار شده است؛ فردی که بر خلاف عسگراولادی دارای شخصیتی صاحب نفوذ در میان اصولگریان نیست.

آیت الله مهدوی کنی و محمد یزدی هم بخت خود را در چند انتخابات گذشته از جمله انتخابات مجلس هشتم، نهم و ریاست جمهوری یازدهم برای ایجاد اجماع در میان اصولگریان آزموده‌اند، بختی که هر دوره نسبت به دوره قبل دچار افول شد. به طوری که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد عملا تیغ آن‌ها از برش لازم برخوردار نبود.

همین امر سبب شده است که اکنون برای در اختیار گرفتن فرمان هدایت اصولگریان اشتیاقی از خود نشان ندهند. بر همین اساس نیز به سید رضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور چراغ سبز نشان داده شده است که او این بار مسوولیت سابق آن‌ها را برعهده بگیرد.

این در حالی است که تقوی هم‌‌ همان مشکلی را دارد که باهنر در جبهه پیروان خط امام و رهبری دارد؛ یعنی عدم نفوذ و مقبولیت میان احزاب اصولگرا.

همین امر سبب شده است که تلاش‌های نصفه و نیمه، تقوی برای ایجاد اجماع در میان اصولگریان تحت عنوان جلسات هم‌اندیشی، از کارایی لازم برخوردار نباشد. برخی از جمله سعید جلیلی دست رد به سینه او بزنند و دعوت تقوی برای اجماع را نپذیرند.

بنابراین در چنین شرایطی بحران مدیریت و راهبری در اردوگاه اصولگریان کتمان ناپذیر است. 

اصولگریان لویه جرگه تشکیل دهند
دبیرکل آبادگران جهادی معتقد است که اصولگریان در دورن خود با بحران مدیریت مواجه هستند که این بحران در انتخابات آتی اگر رفع نشود منجر به انشعاب در این طیف سیاسی خواهد شد.

علی دورانی  ضمن بیان این مطالب با تاکید بر اینکه اصولگریان با بحران رهبری مواجه هستند، گفت: اصولگریان بر خلاف اصلاح طلبان، در حال حاضر محروم از وجود شخصیت کاریزما و یا متفق الاجماعی هستند که توان ایجاد اجماع در میان آن‌ها باشد.

وی درباره اینکه چرا اصولگریان اکنون با چنین بحرانی مواجه شده‌اند، گفت: در اردوگاه اصولگرایان، طیف‌هایی مختلفی حضور دارند که یک طیف از آن‌ها ادعای آرمان گرایی دارد که به واسطه همین آرمان گرایی و تحت پوشش اخلاص گرایی رفتارهایی داشته‌اند که این رفتار‌ها باعث ضربه به اصولگرایان شده است.

دورانی افزود: از جمله جریاناتی در این طیف قرار دارد همین جریان پایداری به رهبری آقای مصباح یزدی است که آیت الله محمد یزدی گفتند که در انتخابات ریاست جمهوری به ایشان (مصباح یزدی) اعلام کردیم که معرفی نامزدی همچون لنکرانی به صلاح نیست اما ایشان بر این امر تاکید کردند که همین تاکید هم در ادامه انتخابات به اصولگریان ضربه زد.

وی تصریح کرد: این جریانات و طیف‌ها نگاه‌شان به ایجاد اجماع در درون اردوگاه اصولگریان نگاهی شخصی و قبلیه‌ای است و همین امر نیز سبب شده است که اکنون بزرگانی همچون آیت االله مهدوی کنی و یزدی احساس کنند حضورشان برای ایجاد اجماع در درون اردوگاه اصولگریان بی‌فایده است.

دبیرکل آبادگران جهادی ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که سبب بروز بحران مدیریت در اردوگاه اصولگریان شده است وجود کارگزارنی برای رهبری در این طیف سیاسی است که رویکردی سهم خواهان به مقوله اجماع و اتحاد دارند.

وی افزود: این افراد اصولگرایی را دانگی و سهمی می‌بینند و تماما درصدد این هستند که سهمی بیشتر برای خود و جریان وابسته به آن کسب کنند این افراد به هیچ وجه نگاه دراز مدتی به مقوله اتحاد و اجماع در اردوگاه اصولگریان ندارد و دچار جزم اندیشی هستند.

دورانی درباره راهکار پیشنهادی برای گذر اصولگریان از بحران مدیریت گفت: من فکر می‌کنم راهکار کوتاه مدتی که در این باره وجود دارد تشکیل یک لویی جرگه در میان اصولگریان با حضور رییش سفیدان این طیف است که آن‌ها بتوانند به تببین راهکار و رویکرد برای ادامه حرکت اصولگریان به خصوص در انتخابات مجلس بپردازند.

وی افزود: این لویه جرگه می‌تواند شورای مرکزی داشته باشد که این شورا ملاک‌های انتخاب نامزد‌ها برای انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری و در کل وزن کشی طیف‌های مختلف جریان اصولگریان بپردازد.

دورانی در خاتمه گفت: با این حال فکر می‌کنم که اصولگریان برای ایجاد اجماع به خصوص در انتخابات آتی راه سختی را پیش رو دارند و اگر نتوانند در انتخابات آتی از بحران رهبری گذر کنند یا شاهد انشعاب در دورن این طیف خواهیم بود و یا اینکه شاهد یک اجماع بسیار متزلزل و شکننده‌ای خواهیم بود که به واسطه آن اصولگرایان اکثریت نسبی خود در مجلس را از دست خواهند داد.

افزودن نظر جدید