حسین راغفر در گفت‌وگو با امید:

اصولگرایان در مدیریت اقتصادی شکست تاریخی خوردند / تفکری غیر از اصولگرایی می‌تواند به کشور کمک کند

یک تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه مردم بر این باورند تفکری غیر از اصولگرایی می‌تواند به کشور کمک کند،گفت:اصولگرایان در این هشت سال که تمام سکان‌های اقتصادی و سیاسی در اختیارشان بود، شکست تاریخی خوردند که سالیان سال نیز آثارش در کشور باقی می‌ماند.

حسین راغفر در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی امید در خصوص تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار طلا و ارز کشور گفت: معمولا در دوره‌های انتخاباتی نوعی "ادوار تجاری- سیاسی" صورت می گیرد که طی آن انتظار مردم و فعالین اقتصادی از مطالبات انتخابات را نشان می دهد. از آنجایی که تغییرات بازار سطح انتظارات را نشان می دهد. کاهش قیمت طلا و ارز با ثبت نام آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان دهنده میزان مطالبه و گرایش مردم نسبت به ایشان است.

وی ادامه داد:کاهش قیمت در بازار یعنی انتظار مردم این است مسیری که اصولگرایان در این مدت هشت سال طی کرده‌اند به نوعی اصلاح شود تا ثبات اقتصادی به کشور برگردد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه وضعیت نهایی اقتصاد حاصل دو بخش است، افزود: بخش اول واقعی است یعنی در حقیقت بنیان‌های اقتصادی کشور در چه وضعیتی هستند و دوم هم انتظارات است یعنی با توجه به واقعیات انتظار مردم چیست.

وی گفت: تصحیح شرایط اقتصادی موجب جلب اعتماد دوباره فعالین اقتصادی می‌شود و می توان با کسب اطمینان آنها دوباره بخش اقتصاد و سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی را فعال کرد. به دنبال فعال شدن این بخش نیز بخش آسیب دیده و تخریب شده تولید دوباره ترمیم می شود.

راغفر در خصوص تاثیر دلالان بر این قیمت‌ها نیز خاطرنشان کرد: البته دلالان نیز نقش دارند اما نقش اساسی را انتظارات مردم بازی می کنند و نه دلالان. اینکه بگوییم کاهش قیمت‌ها با ثبت‌نام هاشمی توسط دلالان صورت گرفته و بازی سیاسی است، درست نیست. چراکه متقاضیان هستند که روی رفتار دلالان تاثیر می گذارند و آنها واسطه های انعکاس انتظارات جامعه هستند.

وی با  تاکید بر تاثیر کاندیدای اصولگرایان بر بازار نیز یادآور شد:اصولگرایان در این هشت سال که تمام سکان‌های اقتصادی و سیاسی در اختیارشان بود،شکست تاریخی خوردند که سالیان سال نیز آثارش در کشور باقی می‌ماند.

راغفر ادامه داد: مردم در این هشت سال مشکلاتی را تجربه کردند که قبلا در دوره‌های قبلی چنین مشکلاتی را نداشته اند. بنابراین الان بر اساس تجربه قبلی‌شان بر این باورند که تفکری غیر از اصولگرایی می‌تواند به کشور کمک کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: انتظاری که اکنون در مردم به وجود آمده است بر اساس عملکرد دولت‌های گذشته است. مردم در دوره آقایان خاتمی و هاشمی هرگز تا این حد از گرانی و یا بیکاری را تجربه نکرده بودند. بنابراین انتظار و گرایششان نسبت به اصولگرایان نیست و این انتظاراتشان بر سطح قیمت‌ها در بازار تاثیر می گذارد.

راغفر در خصوص تاثیر کاندیدای اصلاح طلب بر بازار طلا و ارز گفت: تنش‌ها در عرصه سیاست خارجی ما آنقدر زیاد شده است که بر مراودات اقتصادی نیز تاثیر گسترده‌ای داشته است. در دوره‌های گذشته سیاست تنش‌زدایی در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌شد و این مساله موجب روابط حسنه کشورها با ایران شده بود.اما طی هشت سال اخیر این سیاست بکار گرفته نشد از این رو سایر کشورها برابر ایران موضع گرفتند. با این رویکرد می‌توان گفت تاثیر کاندیدای اصلاح‌طلب  می‌تواند زیاد باشد و گارد محکم کشورهای منطقه و سایر کشورها را برابر ایران بشکند. با شکسته شدن گارد سایر کشورها برابر ایران شاهد روابط حسنه اقتصادی و در نتجه کاهش و تثبیت قیمت طلا و ارز در بازار  خواهیم بود.    

افزودن نظر جدید