اصلاح‌طلبان به فکر تحریم انتخابات نیستند

مواضع اخیر سعید حجاریان از تئوریسین‌‌های اصلاح‌طلب با واکنش‌‌های متفاوتی روبه‌رو شده است.

به گزارش امیدنامه،اصولگرایان در این میان از سخنان حجاریان برداشت‌‌های خاص خود را داشته و تلویحاً به استقبال از آن رفته‌اند بخصوص آنجایی که وی انتقادهایی به عملکرد دولت داشته و گفته که برخی اصلاح‌طلبان با روحانی زاویه پیدا کرده‌اند. محمدرضا باهنر، از چهره‌‌های برجسته اصولگرا در همین باره گفته که اصلاح‌طلبان با روحانی بی‌معرفتی کرده‌اند. برخی انتقادهای حجاریان از تنگناهایی موجود بر سر راه اصلاح‌طلبان و این اظهار نظر او که حضور در انتخابات در این عرصه گدایی از قدرت است هم از سوی رقبا تعبیر به قهر اصلاح‌طلبان با صندوق رأی شده است.
با این حال اظهارنظرهای اصلاح‌طلبان در چند روز گذشته موید این ادعای رقبا نیست که آنها با صندوق رأی قهر خواهند کرد یا اینکه از دولت و روحانی عبور کرده‌اند یا خواهند کرد.
اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی چندی پیش گفت: «من فکر می‌کنم که سخن آقای حجاریان مثل همان سخنان این دسته از سیاستمداران جریان اصلاحات است که در سال 82 یا 81 تئوری خروج از حاکمیت را مطرح کردند و دیدیم که در نتیجه آن اقدام یک به یک قوایی را که در اختیار داشتیم  واگذار کردیم.»

وی در گفت‌وگو با نامه نیوز، با بیان اینکه اگر وارد انتخابات نشویم، خواست رقیب است، گفت: «درست است که ما نمی‌توانیم به اندازه کافی و با همه توانمندی‌‌های خود در قدرت حضور داشته باشیم اما می‌توانیم مانع به قدرت رسیدن تندروها شویم. این اثری بود که اصلاح‌طلبان بویژه بعد از سال 92 گذاشتند. توجه داشته باشید که در عالم سیاست همه چیز سیاه و سفید یا صفر و صد نیست.»عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان هم با استقبال از این بخش سخنان حجاریان که اصلاح‌طلبان باید رابطه خود با جامعه مدنی را تقویت کنند، گفته است: «اصلاح‌طلبان تاکنون هیچ وقت صحبت از خروج از حاکمیت یا تحریم انتخابات نکرده‌اند با وجود اینکه جریان اقتدارگرا و رادیکالیسم بارها تلاش کرده که اصلاح‌طلبان را به قهر بکشاند و از حاکمیت خارج کند اما اصلاح‌طلبان به تحریم انتخابات یا خروج از حاکمیت فکر نمی‌کنند.» وی با تأکید بر اینکه «تحریم انتخابات اصلاً در گفتمان اصلاح‌طلبان جای ندارد»، افزود: «اصلاح‌طلبان حتی بعد از 88 که رهبران و نیروهای عادی این جریان سنگین‌ترین هزینه را پرداخت کردند هم هیچ وقت وارد گفتمان تحریم انتخابات نشدند. اما اینکه بالاخره با چه شرایطی، چه گزینه‌ای و چه موقعیتی در امر انتخابات شرکت کنند باید مورد تأمل جدی قرار بگیرد.»مصطفی ‌‌هاشمی طبا، از چهره‌‌های اصلاح‌طلب هم درباره اظهارات اخیر سعید حجاریان درباره رابطه اصلاح‌طلبان و روحانی گفته است: «برای شخص من از همان ابتدا میزان توانایی و روش کار آقای روحانی روشن بود و فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان هم آقای روحانی را خوب می‌شناختند. اظهارات آقای حجاریان به عنوان فردی سیاسی و با تجربه برای من قابل تعجب است؛ این اظهارات با تصمیمی که مجموعه اصلاح‌طلبان در زمان انتخابات اتخاذ کردند، همخوانی ندارد. البته اصلاح‌طلبان در زمان آقای خاتمی هم چنین حرف‌‌هایی را در ابتدا مطرح می‌کردند و بعد پروژه عبور از آقای خاتمی مطرح شد.»
شهیندخت مولاوردی، دستیار سابق رئیس جمهوری هم با بیان اینکه سیاست‌ورزی به معنی اتخاذ تصمیم درست متناسب با شرایط است، گفته است: «من چنین صحبتی را نشنیدم که اصلاح‌طلبان بگویند اشتباه کردیم سال 92 از آقای روحانی حمایت کردیم، در عوض بارها شنیدم که اصلاح‌طلبان گفتند اگر باز هم در شرایط انتخابات ریاست جمهوری سال‌‌های 92 و 96 قرار بگیریم، دوباره تصمیم به حمایت از آقای روحانی می‌گیریم. » وی با رد ادعای اقدام اصلاح‌طلبان برای جدا کردن مسیر خود از دولت افزود: «ما چنین شواهدی را ندیدیم. استقبال خوب و گسترده مردمی از سفر اخیر رئیس جمهوری به آذربایجان غربی، نشان داد برخلاف تصور جریان رقیب مردم هنوز به دولت امیدوارند و هنوز به برنامه‌‌های دولت دل بسته‌اند.»

محمدرضا تابش، نایب رئیس اول فراکسیون امید هم  در واکنش به اظهارات محمدرضا باهنر «جدایی حساب اصلاح‌طلبان از دولت بی‌معرفتی بود» گفته بود: «به هیچ عنوان صحبت از عبور از روحانی وجود ندارد. اصلاح‌طلبان چه در انتخابات سال ۹۲ و چه در زمان انتخابات ۹۶ برای پیروزی آقای روحانی سنگ تمام گذاشتند. در واقع اصلاح‌طلبان همه بضاعت و توانایی خود را برای موفقیت آقای روحانی در طبق اخلاص قرار دادند حال ممکن است در برخی موارد انتقاداتی داشته باشند، این چه منافاتی دارد که برخی آن را عبور از روحانی تعبیر می‌کنند؟ در هر روندی ممکن است انتقاداتی وجود داشته باشد که این انتقادات و مطالبات می‌تواند به پیشرفت کمک کند؛ بنابراین، هیچ گاه مسأله عبور از روحانی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح نبوده است.»

افزودن نظر جدید