ساندی تایمز:

اسرائیل به دنبال معامله با ترکیه برای حمله به ایران!

ساندی تایمز گزارش داد: یاکو امیدرور، رییس شورای امنیت ملی اسراییل روز یکشنبه با پیشنهاد ارائه فناوری دفاعی به ترکیه سفر کرده تا در ازای آن یک پایگاه هوایی در نزدیکی آنکارا را با هدف ایجاد شرایط لازم برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران دریافت کند.

به گزارش امید به نقل از  فرارو، بر اساس گزارش ساندی تایمز رییس شورای امنیت ملی اسراییل روز یکشنبه وارد ترکیه شد تا در مورد پرداخت غرامت قربانیان کشتی مرمره با مقامات ترک گفتگو کند و در جریان این سفر به دنبال ایجاد بستری است برای استقرار جت های جنگنده اسرائیلی در پایگاه هوایی در نزدیکی آنکارا که امکان حمله به تاسیسات هسته ای ایران را فراهم می‌کند.

یکی از منابع نظامی اسرائیل به این نشریه مستقر در لندن مدعی شد: «تا پیش از بحران اخیر، ترکیه بزرگترین ناو هواپیمابر ما بود. زمانیکه رویارویی نهایی با ایران آغاز شود، استفاده از پایگاه های هوایی ترکیه می تواند تعیین کننده پیروزی یا شکست باشد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طی ماه جاری میلادی در جشن یادبود هولوکاست گفت: «ایران آشکارا از نیات خود برای ویران کردن ما سخن می گوید و با تمام قدرت برای اجرایی کردن آن کار می کند.» وی در ادامه با اشاره به وعده های آمریکا برای جلوگیری از کسب تسلیحات هسته ای توسط ایران، گفت:  «ما سرنوشت خود را به دست دیگران نمی سپاریم، حتی اگر آنها بهترین دوستانمان باشند.»

بر اساس گزارش ساندی تایمز انتظار می رود امیدرور پیشنهاد ارائه موشک های پیشرفته و فناوری کنترل و نظارت در ازای پایگاه و امکانات آموزشی در پایگاه هوایی آکینجی واقع در شمال غربی آنکارا را مطرح کند. این اقدام از سرگیری توافقی است که در سال 1996 صورت گرفت و تا پیش از متشنج شدن روابط دو طرف پس از می سال 2010 بر سر حمله اسرائیل به کشتی ماوی مرمره و کشته شدن 9 نفر از ترک ها به قوت خود باقی بود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آخرین ساعات سفرش به اسرائیل طی ماه گذشته میلادی نقش میانجی آشتی این دو متحد سابق را ایفا کرد. اوباما تنها چند دقیقه پیش از آنکه سوار ایرفورس وان (هواپیمای شماره یک آمریکا که مخصوص سفرهای رئیس جمهوری است) شود تلفن را به دست نتانیاهو داد و شاهد عذرخواهی وی از رجب طیب اردوغان، همتای ترک وی برای «اشتباه عملیاتی» از سوی اسرائیل بود.

گفته می شود امیدرور با پیشنهاد فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی پیشرفته اسرائیلی از جمله موشک های ضدموشک «ارو»، یک سیستم پیشرفته کنترل تصویری از راه دور و یک سیستم جنگ الکترونیک ساخت شرکت التا به آنکارا رفته است. بر اساس گزارش های منتشر شده دو سیستم اخیر، پیش از آنکه روابط دو جانبه ترکیه و اسرائیل رو به وخامت بگذارد، به ترکیه ارسال شده بودند.

یکی از منابع دفاعی اسرائیل به ساندی تایمز گفت: «تاسیسات دفاعی اسرائیل رایزنی بسیاری در میان سیاست مداران در مورد نحوه عذرخواهی از ترکیه داشته تا از این طریق اتحاد اسرائیل-ترکیه علیه سوریه  و ایران را بازسازی کند. ترکیه نگران توانایی موشکی ایران است و تامین تسلیحات لازم برای مقابله مستقل با این توانایی، سال ها زمان می برد. با استفاده از موشک های بالستیک جریکوی اسرائیل، ترکیه زمان کمتری را صرف این مسئله خواهد کرد.»

بولنت آرینج، معاون نخست وزیر ترکیه در گفتگو با روزنامه ماریو که روز چهارشنبه منتشر شد گفت: «ترکیه از عادی سازی کامل روابط و بازگرداندن آن به شرایط گذشته سخن می گوید. انتظار می رود که مذاکرات به نتیجه برسد. عادی سازی روابط اسرائیل و ترکیه فرصت ایجاد صلح منطقه ای را افزایش خواهد داد.»

آرینج گفت که عذرخواهی ترکیه در مورد حادثه کشتی مرمره و موافقت با دیگر تقاضاهای ترکیه مبنی بر پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان این حادثه به همراه کاهش محدودیت های ارسال کمک های ترکیه به نوار غزه از طریق سرزمین های اشغالی راه را برای بازسازی روابطی که پس از حادثه کشتی مرمره مخدوش شد، هموار کرده است.

با این حال خانواده های قربانیان کشتی مرمره روز شنبه مذاکره دریافت غرامت با اسرائیل را رد کرده و گفتند یهودیان باید در گام نخست محدودیت ارسال کمک به نوار غزه را به طور کامل کنار بگذارند.

افزودن نظر جدید