استیضاح وزیرانی که در برابر دشمن ایستاده اند به صلاح نیست

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت:اگر بخواهیم وزیری را تغییر دهیم آن هم وزیرانی که در مقابل دشمنان ایستاده اند، کار درستی نیست و نباید در این موقعیت دولت ضعیف شود.

به گزارش اميدنامه به نقل از ایرنا، وی روز چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، افزود: در شرایطی که ما باید در برابر دشمن خارجی قوی و متحد باشیم، برادران و خواهرانی در مجلس شورای اسلامی به دنبال استیضاح وزرا هستند که این کار به صلاح نیست.
وی با اشاره به لزوم قوی بودن دولت در برابر دشمن، بیان کرد: باید از این استیضاح های پشت سر هم در این شرایط صرف نظر کرد و نمایندگان مجلس ایرادها و اشکال های خود به وزیران را به صورت انتقاد و سوال مطرح کنند.
وی ادامه داد: خود استیضاح به معنای تضعیف پایه فعالیت های وزیر است و در این شرایط باید ملاحظات لازم را داشت.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: وزیران بی عیب نیستند اما باید به مصالح نظام توجه کرد و لازم نیست فورا برای تغییر وزیران اقدام شود، این اقدام ها دردسر دارد، باید نسبت به عملکرد وزیران انتقاد و از آنان سوال کرد اما استیضاح در شرایطی که مقابل دشمنی به ظاهر قوی هستیم، به صلاح نیست.

** زندانی مهریه شایسته نظام اسلامی نیست
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از اقدام های انجام شده برای تسهیل آزادی زندانیان مهریه در کشور، گفت: در رسانه ها آمده است که هنوز چهار هزار تن به خاطر مهریه در زندان هستند و دولت هم برای تامین هزینه آنان، ماهیانه 700 میلیون تومان هزینه می کند، در حالی که بیشتر این افراد بی گناه هستند و نباید این همه بی گناه در زندان باشند، آن هم زندان نظام جمهوری اسلامی.
وی بیان کرد: برای آزادی آنان راه های شرعی خوبی وجود دارد که می توان با استفاده از آن بسیاری از زندانیان مهریه را آزاد کرد.
وی ادامه داد: زندان عوارض بسیاری دارد و مشکلات خانوادگی و اجتماعی به دنبال می آورد، همچنین شاید عده ای از جوانان از ترس زندان افتادن به خاطر مهریه، به دنبال ازدواج نمی روند؛ در حالی که باید شرایطی فراهم کرد که جوانان به سمت ازدواج تشویق شوند.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: از نظر قوانین ممکن است مشکلاتی در این موضوع باشد که برای رفع آن نمایندگان مجلس آماده اند این قوانین دست و پا گیر را اصلاح کنند تا این همه زندانی بی دلیل برای مهریه محبوس نباشند.
وی بیان کرد: شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که در خارج بگویند چهار هزار تن در ایران به خاطر مهریه زندانی هستند، این مساله باید برطرف شود چرا که راهکارهای شرعی و قانونی آن هم وجود دارد.
وی ادامه داد: از جمله کارهایی که برای اصلاح این وضعیت صورت گرفت، ثبت نشدن مهریه های بالا در دفتر خانه ها بود که از این نمونه راهکارها موجود است و می توان مشکل تعداد بالای زندانیان مهریه در ایران را حل کرد.

افزودن نظر جدید