استقرار سپر موشکی آمریکا در دوحه؛ هدف: ایران و تاسیسات هسته ای

روزنامه الدیار چاپ بیروت نوشت: کنفرانس استراتژیک بزرگی که در واشنگتن با حضور وزرای خارجه امریکا و قطر برگزار شد، با سه توافق به پایان رسید.

به گزارش امیدنامه به نقل از انتخابْ این روزنامه عرب زبان به توافقات صورت گرفته بین دو کشور اشاره کرده و نوشت:

1-توسعه پایگاه«العدی» که هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی از آن استفاده می کنند، به نحوی که 500هواپیمای جنگی و حدود 120 هواپیمای استراتژیک طراز«ب-52» را در خود جای دهد.

2-آمریکا یک سپر موشکی شبیه به آنچه در اروپا دارد را در قطر مستقر می کند؛ سامانه ای که به گفته وزیر دفاع آمریکا دومین سپر موشکی است که آمریکا خارج از خاک خود تعبیه کرده و ایران و تمام مراکز نظامی و تاسیسات هسته ای در ایران را نشانه خواهد گرفت.

3-ارتش آمریکا برپایی 5پایگاه هوایی برای سلاح هوایی قطر و 4 پایگاه دریایی برای سلاح دریایی قطریها را به عهده گرفته است و قطر سلاحهای هوایی و دریایی جدیدی به قیمت245 میلیون را برای این پایگاهها خریداری می کند. ارتش آمریکا همچنین متعهد به ایجاد ارتش قطری متشکل از شهروندان قطری و داوطلبین شده و تعهد داد که قطر در سال 2025 صاحب یک ارتش قدرتمند باشد.

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای ضمن اشاره به این کنفرانس نوشت:«هیچ کس مفهوم این توافق استراتژیک نظامی و امنیتی بین دولتی در ابعاد آمریکا و شبه دولتی در جایگاه قطر را متوجه نشد، و اینکه چگونه قطر به دو منطقه کاملا تجاری و منطقه نظامی تقسیم شد و هدف از این توافق استراتژیک چیست؟»

اما به نظر می رسد نقشه آمریکا استفاده از قطر بعنوان پایگاهی نظامی است، در حالی که قطر هنوز دولت مستقلی نشده و شبه دولتی است شبیه به یکی از ایالتهای آمریکا!

افزودن نظر جدید