اسباب‌کشی اتاق‌فکر تخریب به جام‌جم

فرهیختگان نوشت: «دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت دوره‌های دکترا را بدون داشتن ظرفیت‌های علمی هشت‌برابر افزایش داده است»، «دانشگاه آزاد اسلامی شهریه‌هایش را به یک‌باره افزایش داد و دانشجویان را با شوک روبه‌رو کرد.»

این‌ها آخرین حملات رسانه‌های همیشه مهاجم به دانشگاه آزاد اسلامی است؛ رسانه‌هایی که البته صداوسیمای جمهوری اسلامی را هم در کنار خود می‌بینند. رسانه ملی هم مثل دیگر رسانه‌هایی که به دانشگاه حملات سیاسی می‌کنند از زمان تغییرات صورت‌گرفته در دانشگاه آزاد هر چیزی را بهانه حمله به دانشگاه می‌کند. حملاتی که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آن را همراه با روش‌های عوام‌فریبانه می‌داند. شتابزدگی نشانه‌ای از بهانه‌جویی است و سهل‌انگاری در ارائه واقعیت و دروغ‌گویی نشانه شتابزدگی. این اخبار هم همیشه شتابزده بوده‌اند و همراه با دروغ؛ همان‌گونه که افزایش ظرفیت 7/ 1 برابری دوره‌های دکترای دانشگاه آزاد اسلامی را که البته همراه با افزایش تعداد استادان و کاهش میانگین تعداد دانشجویان حاضر در کلاس بوده است، افزایش هشت برابری خواندند. خبری که به‌عنوان اولین حلقه زنجیر در یک سایت منتشر می‌شود و بعد حلقه‌های دیگر زنجیر در وب‌سایت‌های خبری و غیرخبری دیگر شکل می‌گیرند. بهانه را کسی مهیا کرده و دیگر لازم نیست صحت و سقم خبر مشخص شود. این شیوه بارها و بارها تکرار شده است، با تیترهای آنچنانی که دانشگاه آزاد اسلامی را به زیر سوال بردن نهاد دانشگاه، علم و حیثیت دانشگاهی متهم کند. آیا تکرار یک اتفاق نمی‌تواند دلیل وجود برنامه‌ریزی برای آن باشد؟ و اگر برنامه‌ریزی هست دیگر کدام‌شان به حرف‌های حمید میرزاده توجه می‌کنند که در جمع نمایندگان مجلس خراسان گفت: «کل دانشجویان کشور 5/ 4 میلیون نفر، و کمتر از 50هزار نفر این دانشجویان، دانشجوی دکترا هستند. پس باید از دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کرد که این ظرفیت را ایجاد کرده تا فرزندان مردم در کنار خانواده و در کشور خود حضور داشته باشند و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود.»
 

افزایش شهریه حداقلی و قانونی است
کمتر کسی حتی در دانشگاه آزاد اسلامی، ذی‌نفع گرفتن شهریه‌های دانشجویی هست که دلش بخواهد شهریه‌های دانشجویان بیشتر شود یا اصلا شهریه‌ای در کار باشد. کم بودن شهریه یک نوع امتیاز رقابتی برای هر موسسه شهریه‌ای است و در انتخاب متقاضی آموزش تاثیرگذار است. دانشگاه آزاد اسلامی اما چاره‌ای جز گرفتن شهریه ندارد. شهریه تا همین امسال تنها منبع تامین هزینه‌های این دانشگاه بوده است. «دانشگاه آزاد اسلامی به شیر نفت متصل نیست.» این چیزی است که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بارها آن را تکرار کرده است. نشانه بارز همین وصل نبودن به شیر نفت آن است که در دوره مدیریت دوستان این رسانه‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی شهریه‌ها افزایش نیافت و بدهی‌ سه‌هزار میلیاردتومانی برای دانشگاه آزاد اسلامی به جا ماند. حیات دانشگاه آزاد اسلامی به وجود شهریه‌های این دانشگاه وابسته است و افزایش نیافتن شهریه‌های دانشجویی به معنای آن است که دیگر دانشگاهی باقی نخواهد ماند که دانشجو در آن تحصیل کند. این بار بهانه رسانه‌های مهاجم، افزایش شهریه‌هاست و تعبیرهای «ناگهانی»، «کمرشکن» و «جبران تورم از جیب مردم» برای توصیف افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به کار می‌رود. حالا عده‌ای نگران جیب مردم هستند که در دوران گذشته در برابر غارت بیت‌المال سکوت کرده بودند. آیا «جبران تورم از جیب مردم» تعبیری جز عوام‌فریبی است؟ اگر افزایش شهریه‌ها جبران تورم از جیب مردم است، افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی، افزایش اجاره‌خانه، افزایش شهریه مدارس، افزایش قیمت مایحتاج زندگی و هر افزایش دیگری هم جبران تورم با جیب مردم است و چرا مهاجمان در برابر چنین اتفاقاتی این همه سال سکوت کرده بودند؟ جنجال برای افزایش شهریه در شرایطی اتفاق می‌افتد که افزایش شهریه‌ها در مورد همه دانشگاه‌های دیگر نیز اتفاق افتاده است. همگی آنها هم براساس مصوبه وزارت علوم رفتار کرده‌اند که افزایش شهریه‌ 25درصدی را برای این دانشگاه‌ها مجاز دانسته است. دانشگاه آزاد اسلامی اما براساس مصوبه هیات امنای مرکزی دانشگاه، 15درصد افزایش شهریه داشته است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد این افزایش شهریه می‌گوید: «افزایش صورت گرفته در شهریه دانشجویان موضوعی کاملا قانونی، حداقلی و لازمه توسعه دانشگاه است. در شرایطی که قریب به نیمی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در مرز ورشکستگی قرار گرفته و نرخ تورم چندین سال اخیر در همه وجوه زندگی فردی، اجتماعی و... تاثیر‌گذار بوده است، در نتیجه تصمیمات مدیریت قبلی و توقف در پروژه‌های عمرانی دانشگاه مانند فضاهای آموزشی، کارگاه‌ها و بیمارستان‌ها موجب شده بیش از 750 میلیارد تومان زیان به مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و قریب 11 هزار میلیارد ریال کسری بودجه وارد شود. با این وجود هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آن عضویت دارند به افزایش حداقلی 15 درصد نرخ شهریه که بسیار کمتر از شهریه دانشگاه‌های غیردولتی، غیرانتفاعی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی است، اکتفا کرده‌اند.»
 

آیا شیوه جدید افزایش شهریه به ضرر دانشجویان است؟
انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش شهریه، ‌این بار مطابق روال گذشته نبوده است. روال جدید با افزایش شهریه ثابت و متغیر همه ورودی‌های دانشگاه به میزان 15درصد همراه بوده است. برای بررسی باید دانست که دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانست شهریه ثابت دانشجویان ورودی قدیمی‌تر را ثابت نگه‌دارد و شهریه متغیر را 25درصد افزایش دهد. شهریه ثابت و متغیر ورودی‌های جدید هم می‌توانست با سقف 25درصد افزایش پیدا کند. در شیوه جدید جز برای دانشجویانی که تعداد واحدهای کمی انتخاب می‌کنند افزایش شهریه‌ها با گرفتن پول کمتری از دانشجویان همراه است؛ چراکه شهریه متغیر برای اغلب دانشجویان بیشتر از شهریه ثابت است. به همین دلیل است که سعید کاردار، معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی صداوسیما گفت: «مثلا اگر یک دانشجوی کاردانی هنر در سال گذشته شهریه متوسط یک میلیون و 36 هزار تومان داشت، امسال یک میلیون‌و190هزار تومان شهریه می‌‌دهد. در حالی که طبق فرمول وزارت علوم یک میلیون و 218 هزار تومان شهریه می‌داد. بنابراین دانشجویان ورودی جدید و دانشجویانی که محاسبه به‌ریز کرده باشند، می‌دانند به نفع آنهاست و سرجمع به نفع اکثریت اقدام کرده‌ایم. در میان یک میلیون و 700 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بالای 90 درصد دانشجویان ذی‌نفع هستند.» با این حال میانگین افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال گذشته 9درصد بوده است و در واقع مدیران فعلی دانشگاه آزاد اسلامی هزینه تصمیمات اشتباه مدیریت گذشته را می‌دهند. تصمیمات اشتباهی که 235 واحد زیان‌ده برای دانشگاه آزاد اسلامی به جا گذاشت که البته با تدابیر مدیریت جدید به 170 واحد کاهش پیدا کرده است. از سر اتفاق صداوسیما هم همچون گذشته مقابل دانشگاه آزاد اسلامی و در کنار رسانه‌های مهاجم است. برنامه‌های گاه‌گاهی صداوسیما در تخریب دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرانش همچنان ادامه دارد. سوال سطحی برنامه تلویزیونی صداوسیما درباره افزایش شهریه‌ها این را به خوبی نشان می‌دهد. «آیا شیوه جدید افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به نفع دانشجویان است؟» صدا و سیمایی که به تازگی انگار منفعت مردمی به یادش آمده و منافع سیاسی را به نام پیگیری حق مردم در برنامه‌های مختلف پیگیری می‌کند. رویه‌ای که البته جدید نیست و سابقه زیاد داشته است. شاید آن‌ها می‌خواهند آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای دانشگاه نباشد و اگر نام دیگری بود داستان‌های دروغین هم ساخته نمی‌شد.

افزودن نظر جدید