از هدیه های آسمانی اوباما تا اندوه اردوغان

اردوغان،رییس جمهور ترکیه که در روزهای اخیر گفتگوهای تلفنی متعددی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود در خصوص کوبانی داشت و به نظر می رسید به راه حل هایی مشترک در این رابطه رسیده اند،حال با اقدامات عملی آمریکا نگران شده است.به گونه ای که حتی خویشتنداری سیاسی این مقام ارشد ترکیه نیز مانع گفتن برخی حقایق نشد.

به گزارش امید به نقل از روزنو، اردوغان از یک ماه گذشته با کردهای کشورش در مورد کوبانی با چالش جدی مواجه بوده و اعتراضات کردها از استانبول و آنکارا به درگیری مسلحانه بین پلیس و معترضان در شهرهای کردنشین بویژه شهر دیاربکر انجامید.گروه تروریستی پ ک ک عملا با ترور معاون امنیت بینگل و بستن راهها در شهر وان واقع در مرز ایران و ترکیه رودرروی دولت قرار گرفت و تا امروز همچنان درگیری هایی بین پ ک ک و ارتش ادامه دارد.

رئیس ستاد ارتش ترکیه روز 13 اکتبر دستور بمباران مواضع پ ‌ک ‌ک در منطقه داقلیجا در استان دیاربکر را صادر کرد.با این حال جنگنده های اف 16 ترکیه نتوانست پ ک ک را متوقف کند.

با تداوم درگیری های ارتش ترکیه و پ ک ک که همواره از چالش های امنیتی این کشور بوده،رییس جمهور اردوغان نگرانی عمیق از تقویت این گروه توسط آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان دارد که هفته پیش اعلام شد آلمان قصد ارسال سلاح به پ ک ک را دارد که با توجه به واکنش مقامات ترکیه، آلمان آن را تکذیب کرد.

 

از تقویت تروریست ها توسط آلمان تا اقدام مشکوک آمریکا

 

بعد از انتشار خبر ارسال سلاح به گروه پ ک ک توسط آلمان که از نقطه نظر تحلیلگران تحت فشار انتقادات دولت ترکیه از آلمان که سابقه جاسوسی گسترده از این کشور را دارد و امسال نیز این موضوع خشم مقامات ترکیه را برانگیخت ،تکذیب شد و چه بسا پشت پرده آلمان اقدام به ارسال سلاح به پ ک ک کند، حرکت آمریکا در تجهیز مدافعان کوبانی که بخشی از سلاح ها به دست داعش افتاد،نگرانی رییس جمهور اردوغان را عمیق تر کرد.به گونه ای که او نتوانست نگرانی خود از اقدام مشکوک آمریکا را پنهان کند و به صراحت نظرش را اعلام کرد.

 

آمریکا هم به داعش سلاح رساند و هم به مبارزان کوبانی

 

پس از اینکه گروه تروریستی داعش در یک فیلم ویدئویی،محموله های سلاح آمریکا را که در جریان پرتاب آنها از هواپیما به مبارزان کرد به چنگ داعش افتاد را به تصویر کشید،رییس جمهور اردوغان در موضعی تند در پاسخ به خبرنگاران که محور سوال اغلب آنها موضوع کوبانی بود،گفت:آمریکا هم به داعش سلاح رساند و هم به مبارزان کوبانی.این چه کمکی است که به این شکل صورت می گیرد؟

او به صراحت ادامه داد:این اقدام را چگونه می توان در قالب یک اشتباه توجیه کرد و پس از آن موضوع را به نقطه ای برد که بیش از همه نگرانش کرده بود.

اردوغان گفت:گروه پ ی د کوبانی با پ ک ک در ترکیه ارتباط دارند و قطعا سلاحهایی که آمریکا در اختیار آنها قرار داد به پ ک ک نیز منتقل خواهد شد و این موضوع یعنی تجهیز پ ی د در حقیقت تقویت پ ک ک است که عملا ناامنی هایی را در کشور ایجاد کرده اند.

 

داعش و پ ک ک یکی هستند

 

پیش از این رییس جمهور اردوغان در خصوص گروه پ ک ک گفته بود که از نظر او داعش و پ ک ک از نظر تروریست بودن یکی بوده و فرقی با هم ندارند.

پ ک ک از سوی سازمان‌های بین‌المللی به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. این حزب پس از حملات ۱۱ سپتامبر به آمریکا، به منظور گریز از وجهه تروریستی و مورد هدف قرار گرفتن از سوی غرب، نیروهای خود را به شاخه‌های گوناگون تقسیم کرد.

 

اردوغان:اوباما اگر نگران غیرنظامی هاست که ما از آنها میزبانی می کنیم

 

اردوغان گفت: اگر اوباما موضوع غیرنظامی ها را مطرح می کند که امروز همه شهروندان کوبانی در ترکیه هستند و این ما هستیم که آنها را در کشور خود پناه داده ایم.

 

ایجاد پایگاه نظامی در منطقه استراتژیک توسط آمریکا

به گزارش روزنو،آمریکا فرودگاه حریر کردستان عراق در نزدیکی شهر اربیل به فاصله 60 کیلومتری مرز ایران را به پایگاه نظامی هوایی وابسته به خود تبدیل می کند.نقطه ای در نزدیکی مرزهای ایران، ترکیه و سوریه که از اهمیت بالای استراتژیک برخوردار است.

این موضوع را افرادی از اقلیم کردستان عراق به یک رسانه ترکیه گزارش می دهند.آنها که هویت خود را پنهان داشته و فاش نمی کنند می گویند اقلیم کردستان عراق به دستور آمریکا فرودگاه حریر را تخلیه می کنند و زمانی که فرآیند تخلیه صورت خواهد گرفت را یک هفته اعلام می کنند. یک شرکت دولتی خارجی تخلیه تجهیزات و وسایل فرودگاه حریر و انتقال آنها به مناطق دیگر را انجام می دهد.

ماجرا از این قرار است که هیاتی از فرماندهان و سران پیشمرگه در کردستان عراق و فرماندهان ارتش آمریکا ماه سپتامبر گذشته از فرودگاه حریر بازدید و تصمیمات لازم در این رابطه را اتخاذ می کنند.

این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا می کند.پیش از این در جریان تهدید داعش در حمله به اربیل،مسعود بارزانی از رجب طیب اردوغان درخواست کمک می کند و اردوغان نیز دلایلی آورده و به درخواست بارزانی پاسخ رد می دهد.

بارزانی هم رسما اعلام می کند از دست اردوغان ناراحت است و او که می گفت دوست ماست ما را تنها گذاشت.

 

آمریکا ریسک بزرگی کرد

 

در نهایت حرف آخر را آرینچ،معاون نخست وزیر ترکیه زد.

او گفت:آمریکا با ارسال سلاح و مهمات از هوا به کوبانی ریسک کرد.کمک آمریکا در ابعاد بزرگ مخاطره آمیز است.

افزودن نظر جدید