از " سوال بی ربط نمایندگان از وزیر" تا "اقرار باهنر"

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که سوال روز گذشته از وزیر امور اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به وزیر مرتبط نمی شد و نوعی سیاسی کاری بود.

به گزارش امید به نقل از انتخاب،این اتفاق به گونه ای بود که حتی محمدرضا باهنر را به اقراری واداشت که بازتابی در رسانه ها نداشت. او نیز معتقد بود این سئوال ربطی به وزیر اقتصاد ندارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی سوال « قاسم جعفری» نماینده بجنورد از «علی طیب نیا» وزیر اقتصاد و امور دارایی را بررسی کردند، موضوع سوال از طیب نیا درباره علت اظهارات رییس بانک مرکزی درباره تضعیف ارزش پول ملی بود.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که سوال دیور از «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی با وظایف وی مرتبط نبوده و نباید این سوال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از وزیر اقتصاد مطرح می شد.

هر چند سوال دیروز از وزیر امور اقتصادی و دارایی می بایست از سوی رییس کل بانک مرکزی پاسخ داده می شد، ولی طیب نیا در راستای تعامل هر چه بیشتر مجلس با دولت با حضور در صحن علنی مجلس به ارائه توضیحات کامل و جامعی در مورد اقتصاد و وضعیت بازار ارز پرداخت.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 82 رای موافق، 101 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده از پاسخ های وزیر اقتصاد و امور دارایی قانع نشدند.

به نظر می آید که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخلاف دولت مردان که بنا را بر تعامل قرار داده اند، مسیری جز این را دنبال می کنند.

«حامد قادرمرزی» نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی معتقد است: برخی از نمایندگان در طرح سوال از وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیاسی برخورد کرده اند.

وی بیان کرد : سوال مطرح شده دیروز برای آقای طیب نیا ربطی به وزیر امور اقتصادی و دارایی نداشت و اقدام دیروز مجلس تعجبم را برانگیخت.

وی می گوید: رییس کل بانک مرکزی زیر نظر رییس جمهوری فعالیت می کند و تصور می کنم که برخی از همکاران نماینده شناخت خوبی نسبت به موضوع نداشتند.

قادرمرزی ادامه داد: هر چند سوال از وزیر حق قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است ولی خود آقای طیب نیا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد که حوزه مسوولیت بانک مرکزی فقط به من مربوط نیست و تحت نظر مستقیم من نیست.

البته از آغاز به کار دولت تدبیر و امید مشاهده می شود که برخی از افراد نظرات و دیدگاه های سیاسی خود را در مسائل مختلف دخالت می دهند.

قطعا هر کدام از نمایندگان مجلس و همچنین مسوولان دولت دیدگاه و نظرات خاصی را در عرصه سیاست دارند، ولی نباید از این نکته غافل شد که با دخالت دیدگاه های سیاسی کشور نمی توان در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت کرد.

قطعا مردم هم که به نمایندگان مجلس رای داده اند و آنها را به عنوان وکیل خود برگزیده اند انتظار دارند که نمایندگانشان بیش از هر چیزی به فکر حل مشکلات باشند.

هر چند برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که هیات رییسه باید سازوکاری در آیین نامه داخلی برای این موضوع در نظر گیرد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوالاتی مطابق وظایف هر وزیر از وی داشته باشند.

«احمدرضا دستغیب» نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این راستا می گوید: آیین نامه داخلی مجلس می گوید که سوالات نمایندگان باید مرتبط با وظایف وزیران باشد.

وی می افزود: به نظر می رسد که هیات رییسه باید در وصول سوالات نمایندگان تمهیدات لازم را داشته باشد تا پرسش های نمایندگان در حیطه وظایف و مسوولیت وزیران باشد.

دستغیب با بیان اینکه نمایندگان با طرح این سوال قصد داشتند سیاست های کلان اقتصادی دولت را جویا شوند، گفت: بهتر است اینگونه مسایل در فضایی تعاملی پیگیری شود.

البته همان طوری که اشاره شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید دقت نظر بیشتری در طرح سوالاتشان از وزیران داشته باشند و سعی کنند تا سوالاتی که مطرح می کنند مربوط به حوزه کاری وزیران باشد.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم معتقد هستند که وزیر باید با نمایندگان مجلس شورای اسلامی رابطه فردی برقرار کند تا بتواند در کار خود موفق باشد.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در این راستا می گوید: رابطه وزیر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین کننده است، به طوری که اگر وزیر روابط فردی برقرار نکند، نمی تواند موفق باشد.
 

افزودن نظر جدید