از « جام جَم » تا «جِم»

روزنامه شهروند نوشت:

در ساعت‌های ابتدایی چهارشنبه هفته گذشته زمزمه توقف پخش فیلم سینمایی «عادت نمی‌کنیم» در بسیاری از خبرگزاری‌ها پیچید. در ادامه اما این زمزمه بوی حقیقت گرفت و مهسا همتی، مدیر رسانه‌ای این فیلم سینمایی رسما این مسأله را تایید کرد و به ایلنا گفت: براساس پیگیری‌های کارگردان و سازندگان فیلم سینمایی عادت نمی‌کنیم، عصر امروز چهارشنبه (١٩ خرداد) ساعت ٢٠ اعلام شد که اکران این فیلم از روز جمعه ٢١ خردادماه متوقف می‌شود.

بنابر گفته همتی این توقف با حکم دادستانی و به دلیل پخش تبلیغات فیلم از شبکه‌های ماهواره‌ای صورت گرفته ولی از آن‌جا که بسیاری از بلیت‌های فیلم پیش‌فروش شده؛ این فیلم فقط تا پایان روز پنجشنبه ٢٠ خرداد اکران است و بعد از آن نمایش فیلم متوقف می‌شود. همان روز غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز اعلام کرد؛ درباره مسأله به وجود آمده روز شنبه ٢٢ خرداد جلسه‌ای برگزار می‌شود. حالا فرجی با ایسنا صحبت کرده و درباره وضع این فیلم گفت: فعلا آخرین حکم همان حکمی است که از سوی دادستانی به وزارت ارشاد اعلام شده اما قرار است اعضای شورای صنفی نمایش در این زمینه جلسه‌ای برگزار کنند تا درباره این فیلم طرح موضوع شود.

تکذیب سفارش تبلیغاتی به شبکه ماهواره‌ای
در ادامه اتفاقات به وجود آمده برای فیلم «عادت نمی‌کنیم» پیمان جعفری، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی هم با انتشار بیانیه‌ای هرگونه سفارش تبلیغاتی و تیزر را از شبکه‌های ماهواره‌ای تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده است: «تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آآآآدت نمی‌کنیم» ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، آمادگی خود را جهت همکاری با نهادهای نظارتی و قانونی و دستیابی به تعامل و درک مشترک برای حل مشکل پیش آمده از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای، اعلام می‌کنم و همچون دیگر همصنفان خود که در چند روز گذشته درخصوص تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای اظهارنظر کرده‌اند، هرگونه سفارش تبلیغاتی و پخش تیزر را در این شبکه‌ها تکذیب کرده و در صورت ادامه این روند از شبکه‌های یادشده اعلام شکایت رسمی می‌کنم. اینجانب تاکنون با تاکید بر تبلیغات در فضای مجازی و نشریات مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی در معرفی و جذب مخاطب کرده‌ام و تاکنون به یاری خداوند با استقبال تماشاگران فهیم سینمای ایران اکران موفقی را در همین مدت کوتاه پشت سر گذاشته‌ایم و امیدوارم با تعامل هرچه بهتر و بیشتر، سوءتفاهم پیش آمده به سرعت مرتفع شده و اکران فیلم سینمایی آآآآدت نمی‌کنیم دوباره از سر گرفته شود.»از سوی دیگر روز گذشته ٢٠٠ تهیه‌کننده سینما خواستار ادامه اکران فیلم «عادت نمی‌کنیم» شدند. شورایعالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران متشکل از ٢٠٠ تهیه‌کننده؛ نامه‌ای سرگشاده به دادستان تهران نوشت و در آن خواستار تجدیدنظر درباره توقف اکران فیلم عادت نمی‌کنیم؛ شد.

جهانگیر کوثری:  نیازمند ضابطه‌ایم حذف کارساز نیست
جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده سینمای ایران با اشاره به اتفاقاتی که برای فیلم عادت نمی‌کنیم افتاده به «شهروند» می‌گوید: مسأله اصلی این‌جاست که از نظر قانون، پخش یک تیزر در تلویزیون‌های دنیا جرم نیست.او با بیان این‌که خیلی از فیلم‌های ساخته‌شده در ایران هر شب در تلویزیون‌های خارجی پخش می‌شوند، افزود: خیلی از مستندهای صداوسیمای ما را شبکه‌های مختلف جهان پخش می‌کنند. خیلی از فیلم‌های کارگردان‌های ما را هم در جشنواره‌های مختلف پخش می‌کنند. الان فیلم‌های آقای مجیدی و حاتمی‌کیا در شبکه‌های مختلف خارجی پخش می‌شود. این جرم است؟ اگر پخش تیزرهای تبلیغاتی که تلویزیون خودمان حاضر به پخش کردن‌شان نیست، جرم است، پس جلوی پخش فیلم‌هایی که به آنها اشاره کردم هم باید گرفته شود.

کوثری در ادامه با اشاره این‌که درحال حاضر با موضوعی مواجه هستیم که ابعاد حقوقی‌اش اصلا مشخص نیست، توضیح داد: اصلا قانونی نیست. ما هیچ ضابطه‌ای برای این قضیه نداریم که تیزرهای ما را پخش کنند یا نه. اما باز هم می‌گویم تهیه‌کنندگان ما آدم‌های منصفی هستند. باوجود آن‌که تیزرشان پخش نمی‌شود، پول هم می‌دهند و هنرپیشه آنها حذف می‌شود، باز هم با انصاف عمل می‌کنند.

کوثری در بخش دیگری از سخنانش به تغییر و تحول‌های صورت‌گرفته در سازمان صداوسیما هم اشاره می‌کند: الان آقای سرافراز رفته و آقای عسگری آمده، چه خوب است که قدری نگاه‌ها را عوض کنیم. آدم‌ها را حذف نکنیم. آدم‌ها مجرم سیاسی نیستند که شما دارید از آنونس‌ها و برنامه‌ها حذف‌شان می‌کنید.

او در بخش پایانی سخنانش هم راه‌حلی را برای برون‌رفت از شرایط به وجود آمده پیشنهاد کرد: «باید قانونی میان قوه قضائیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سینما و تلویزیون به وجود بیاید. مسئولان تلویزیون باید نگاه‌شان را به هنر و خاصه سینما نرم‌تر کنند و اجازه دهند این تیزرها در تلویزیون پخش شود. مسئولان تلویزیون باید با سینماگران تعامل کنند. می‌شود نشست و صحبت‌کرد تا تلویزیون این تیزرها را با قیمت‌های پایین پخش و به سینمای ما کمک کند. کمک به سینمای ما، کمک به فرهنگ ما است».

با وجود تمامی این اظهارنظرها و اتفاقاتی که برای فیلم «عادت نمی‌کنیم» افتاده باید منتظر ماند. باید منتظر ماند و دید با وجود آن‌که تیزر «عادت نمی‌کنیم» تنها تیزر پخش‌شده در شبکه‌های ماهواره‌ای نیست و آنونس فیلم‌هایی چون «رسوایی ٢»، «ایستاده در غبار»، «٥٠ کیلو آلبالو»، «کوچه بی‌نام» و... هم در این شبکه‌ها پخش شده، شیوه برخورد با بقیه فیلم‌ها چگونه است؟

افزودن نظر جدید