اروپا چگونه برجام را حفظ می‌کند؟

اروپا برای آرام کردن نگرانی‌های ترامپ درباره ایران، بسته‌ای از اقدامات ارائه خواهد داد.

به گزارش امیدنامه به نقل از رویترز، یک روز پیش از اولتیماتوم دونالد ترامپ برای "اصلاح" برجام؛ کشور‌های اروپایی با وزیر خارجه ایران، برای اعلام حمایت از توافق هسته‌ای دیدار کردند.

مقامات اروپایی و آمریکایی به رویترز گفته‌اند که جلسه مقامات ایرانی و اروپایی در بروکسل، نه تنها "نفرت" ترامپ از برجام را کم نکرده، بلکه آن را تقویت کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا به متحدان اروپایی آمریکا و همچنین کنگره ۱۲۰ روز مهلت داد تا رویکردی "سخت‌گیرانه‌تر" علیه ایران اتخاذ کنند. در غیر این صورت، تحریم‌های آمریکا مجددا اعمال خواهد شد.

پس از اولتیماتوم برجامی ترامپ، کشور‌های اروپایی امضاکننده برجام - بریتانیا، فرانسه و آلمان - ضمن تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای، جهت راضی کردن ترامپ، گفت‌وگو‌ها درباره طرحی برای پرداختن به برنامه موشک‌های بالتسیکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را آغاز کرده‌اند.

در همین رابطه، مقامات اروپایی اعلام کردند با توجه به اظهارات "ناسازگار" دولت آمریکا درباره خواسته‌های واشنگتن برای حفظ توافق هسته‌ای، گفتن اینکه چه چیزی ممکن است دولت ترامپ را آرام کند، دشوار است.

بر اساس قانون آمریکا، ترامپ باید هر ۱۲۰ درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند. در این مهلت، اروپا و کنگره فرصت دارند تا درباره برجام اقدام کنند.

با این حال، جلسه بروکسل، کشور‌های اروپایی را نگران کرده که اگر درباره هر چیزی هم توافق کنند ممکن است برای ترامپ کافی نباشد.

یک مقام بلندپایه اروپایی به رویترز گفت: ما با این روحیه کار خواهیم کرد که (گویی) برای گفت‌وگو درباره هر چیزی از توافق هسته‌ای گرفته تا موشک‌های بالستیک، آماده هستیم. اما ما می‌خواهیم موضوعات را از هم تفکیک کنیم. ما قصد نداریم آن‌ها را با هم مخلوط کنیم.

دیپلمات‌های اروپایی و مقامات بلندپایه آمریکایی گفتند فروپاشی توافق هسته‌ای ممکن است به فروپاشی روابط آمریکا و اروپا که از زمان جنگ جهانی دوم اساس امنیت غرب بوده، منجر شود و نگرانی‌های اروپا مبنی بر اینکه دیگر نمی‌توان بر رهبری آمریکایی حساب کرد، را تایید کند.

تماس‌های اولیه بین سه کشور اروپایی امضا کننده برجام و نیز اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که پاریس، لندن و برلین برای آرام کردن نگرانی‌های ترامپ درباره ایران "بسته‌ای از اقدامات" ارائه خواهند کرد که توافق هسته‌ای را مجددا باز نمی‌کند.

برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای
رویترز مدعی شد اگر ایران بر سر مهار تسلیحات بالستیکی‌اش توافق نکند، استراتژی جدید اروپایی شامل تحریم‌های اقتصادی هدفمند علیه ایران خواهد بود. دیپلمات‌های اروپایی ترجیح می‌دهند برای بررسی مسئله موشکی، کارگروه‌ بلندپایه با ایران ایجاد کنند.

بخش دیگر استراتژی محتمل اروپایی، اعمال فشار بر ایران برای مهار گرو‌هایی مانند حزب الله و حوثی‌های یمن است. بحث‌هایی وجود دارد تا به ایران برای قبول گفت‌وگو‌های صلح سوریه تحت حمایت سازمان ملل، فشار وارد شود.

در حالی که آلمان، بریتانیا و فرانسه متحد به نظر می‌رسند، فدریکا موگرینی تاکنون برای در نظر گرفتن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشک‌های بالستیکی ایران بی‌میل بوده است.

در نوامبر گذشته ایران درخواست ایمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، برای گفت‌وگو درباره موشک‌ها را رد کرد و گفت موشک‌ها صرفا ماهیت دفاعی دارند. یک دیپلمات غربی درباره ایران گفت: مفهوم آن‌ها از گفت‌وگو این است که توضیح دهند آن‌ها بر حق هستند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید