ارزیابی رسانه آمریکایی از کارنامه یک ساله روحانی

بسیاری از ایرانی‌ها از عملکرد دولت روحانی در یک سال گذشته در زمینه مذاکرات هستهای راضی‌اند ، اما همچنان حقوق و آزادیهای داخلی (در مقایسه با دوره پیش از روحانی) محدود است.

به گزارش امید به نقل از عصر ایران این ارزیابی وب سایت آمریکایی " میدل ایست آی" از عملکرد یک ساله دولت روحانی در آستانه نخستین سال استقرار دولت یازدهم است.

حسن نیرومند مدیر 62 ساله یک شرکت تولید آهن در تهران می گوید:" من معتقدم عملکرد روحانی در یک سال گذشته خوب بوده است. روحانی همه قدرت را در اختیار ندارد اما در حوزه هایی که قدرت دارد عملکرد در مجموع مثبتی داشته و من امیدوارم."

این مدیر ایرانی می گوید: عملکرد روحانی در زمینه بهداشت و بیمه و مذاکرات هسته ای و نیز سبک رهبری او قابل دفاع است . او به خوبی می داند چگونه تندروها را که می خواهند ایران را تبدیل به افغانستانی دیگر کنند، مهار کند.

اما همه ایرانیان قضاوتی شبیه به آقای نیرومند درباره روحانی ندارند. فریبا حسینی 39 ساله دانشجوی بیکار تهرانی بر خلاف آقای امیدوار می گوید:" همه می گویند روحانی از احمدی نژاد بهتر است اما من تفاوت چندانی نمی بینم. قیمت ها همچنان بالاست و محدودیت ها برای زنان و دختران ایرانی همچنان اعمال می شود. من فکر نمی کنم شرایط ما بهتر شده است."

میدل ایست ای می نویسد : روحانی که یک روحانی میانه رو در حکومت ایران است و پیشتر نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده در زمان انتخابات سال گذشته وعده ترمیم شرایط اقتصادی ، باز کردن بن بست مذاکرات هسته ای و بهبود فضای سیاست داخلی را داده است.

سارا وخشوری کارشناس انرژی و مشاور سابق شرکت ملی نفت ایران در زمینه عملکرد روحانی می گوید:" تلاش  روحانی و تیم او در یک سال گذشته با کاهش فشار های تحریمی از طریق مذاکرات هسته ای سبب شده تا صادرات نفت و گاز ایران از روند نزولی قبلی فاصله بگیرد. با وجودی که کاهش تحریم ها هنوز آثاری فوری بر اقتصاد ایران نداشته است اما دستکم آثار روانی آن بر امید مردم به آینده مثبت بوده است.

این کارشناس انرژی ایرانی می افزاید کاهش اخیر تحریم ها از صادرات پتروشیمی و آزاد کردن بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران در بانک های خارجی تاثیرات مثبتی بر اقتصاد ایران داشته است.

میدل ایست آی می نویسد : از زمان توافق ژنو در نوامبر سال 2013 ارزش ریال ایران تقویت شده است و نرخ تورم از میزان 40 درصد به نصف کاهش یافته است.

علیرضا اشراقی مدیر پروژه ایران در موسسه گزارشگری جنگ و صلح در واشنگتن می گوید: در داخل حکومت ایران گروه های تندرو و مخالف روحانی می خواهند با ایجاد موانع مختلف مانع  تحقق وعده های انتخاباتی او به مردم شوند.

او می گوید: جنتی (وزیر ارشاد) تعبیری جالب در این زمینه داده است و گفته است تنها تغییری که  پس از انتخابات خرداد 1392 ایران صورت گرفته، تغییر قوه مجریه بوده است.

اشراقی می افزاید: روحانی و دولت او برنامه ای مدرن دارند اما سبک آنها دادن بیانیه های رادیکال و مواجهه صریح با تندروها نیست ،روش او رایزنی و چانه زنی بی سروصدا و سازش است.
او می افزاید: مردم ایران در مجموع انتظاراتی واقع بینانه درباره توانایی روحانی برای تحقق وعده های انتخاباتی دارند.

افزودن نظر جدید