ادعای جدید رویترز درباره غنی سازی ایران

خبرگزاری رویترز در واکنش به انتشار نادرست یک خبر از قول یک مقام مجلس ایران مبنی بر اینکه تهران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کرده است عدم صحت این خبر را تأیید کرد.

به گزارش امید به نقل از فارس، دیپلمات‌های مورد اعتماد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به نقل قول نادرست یک مقام مجلس ایران در روز گذشته (پنجشنبه) گفته‌اند شواهدی وجود ندارد که ایران غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم خود را متوقف کرده باشد.

رسانه‌های غربی روز گذشته، به اشتباه به سخنانی از «سید حسین نقوی حسینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس استناد کرده و مدعی شدند ایران تولید اورانیوم با غنای 20 درصد را متوقف کرده است.

آقای نقوی حسینی در مصاحبه‌ای با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس تأکید کرد اخباری که از قول وی منتشر شده صحت ندارند و جمهوری اسلامی ایران کماکان اورانیوم با غنای 20 درصد را تولید می‌کند.

خبرگزاری رویترز طی مصاحبه‌ای با دیپلمات‌های آژانس گفته است شواهدی مبنی بر توقف غنی‌سازی 20 درصدی ایران وجود ندارد.

یک نماینده آژانس در وین گفته است به باور وی ایران بر خلاف گفته این نماینده مجلس ایران همچنان به غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی می‌کند در این باره نظری نداده است اما چندین دیپلمات از کشورهای عضو آژانس گفته‌اند آنها از اینکه ایران چنین اقدامی انجام داده باشد، اطلاعی ندارند.

علی‌رغم این، آنها این اظهارنظر که طبق نوشته خبرگزاری رویترز، «احتیاط‌آمیز» بوده را هم مطرح کرده‌اند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدوداً هفته‌ای یک بار از تأسیسات غنی‌سازی ایران بازدید می‌کنند و ممکن است آژانس هنوز متوجه تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از طرف ایران نشده باشد.

کشورهای گفت‌وگو کننده با ایران در مسائل هسته‌ای این کشور (موسوم به 1+5) خواستار تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی از سوی ایران شده‌اند، اما ایران بر حق انجام غنی‌سازی اورانیوم به موجب مفاد پیمان ‌ان‌پی‌تی تأکید کرده است.

دیپلمات‌های غربی همچنین گفته‌اند هر اقدامی از جانب ایران برای موکول کردن تولید اورانیوم با غنی بالا اقدامی عجیب خواهد بود چون ایران می‌خواهد از این موضوع به عنوان یک برگه چانه‌زنی در دور بعدی مذاکرات ژنو که در روزهای 7 و 8 نوامبر برگزار می‌شود استفاده کند.

رویترز نوشته است تا کنون جمهوری اسلامی درباره این موضوع اظهارنظر نکرده است، زیرا در این کشور روز پنجشنبه هم قبل از جمعه، تعطیل بوده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید