اداهای ادامه دار احمدی نژاد

ابتکار نوشت:برخی افراد در زمان مسئولیت و تصدی امور اقدام مثبتی ندارند و به توجیه ضعف عملکردی خود می‌پردازند و زمانی که دوره مسئولیت شان به پایان می‌رسد، در قالب اپوزیسیون وارد شده و نسبت به همان ضعف‌هایی که خود مسبب اصلی بروز آن در جامعه بودند انتقاد می‌کنند. اتفاقی که بیش از 2 ماه است از طرف رئیس دولت‌های نهم و دهم و برخی اطرافیانش با انتقادات شدید و موضع‌گیری‌های تند علیه روسای برخی قوا مطرح می‌شود.

گفتنی است؛ انتقادات، ادعاها و اتهام زنی‌های احمدی‌نژاد نسبت به برخی مسئولان نظام و فرار رو به جلو به منظور عدم پاسخگویی به مردم و دستگاه قضا، در قبال پرونده‌های باز خود و اطرافیانش این روزها پررنگ شده است. همچنین تلاش‌هایی برای ناامید کردن مردم از دولت و به دنبال آن ترویج نارضایتی از نظام و ایجاد شبهه در جامعه و تلاش برای بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان در راستای اهداف دشمن، اقدامی است که از سوی این افراد و طرفداران شان به یکی از چالش‌های این روزهای نظام تبدیل شده است. به نحوی که مقام معظم رهبری، صبح روز چهارشنبه 6 دی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای پایان دادن به این روند نسبت به آن ورود کردند. ایشان ضمن تاکید بر این نکته که «هزاران توپخانه‌ دروغ‌پردازی دشمن» مشغول به کارند تا مردم ایران را «ناامید و بدبین کنند و اعتماد به نفس مردم را بگیرند»، نسبت به عملکرد برخی مسئولان که در گذشته «همه امکانات مدیریتی» را در اختیار داشته‌اند و امروز «دشمن» را شاد می‌کنند، انتقاد کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، ایشان در این باره اظهار کردند:‌ «متاسفانه در داخل هم گروهی، درست همان کار دشمن را ادامه می‌دهند. ناامید کردن مردم، متهم کردن، دروغ‌های شاخ‌دار دشمن‌ساز را در ذهن مردم جا انداختن؛ این‌ها کارهایی است که عده‌ای انجام می‌دهند.» پس از بیانات رهبر انقلاب، با وجودی که ایشان به طور مشخص از کسی نام نبردند، ولی کارشناسان سیاسی و نمایندگان مجلس تاکید کردند که با توجه به جمیع موارد منظور ایشان رئیس دولت‌های نهم و دهم بوده است. کسی که در زمان تصدی امور اقدام مثبتی انجام نداد و پس از 8 سال مسئولیت که همه امکانات مدیریتی را در اختیار داشت و از آنها به درستی استفاده نکرد، حالا در قامت یک منتقد تمام عیار وارد شده است. حتی سعی دارد در قالب اپوزیسیون نظام وارد عمل شده و سعی در جلب نظر برخی منتقدان و معترضان شرایط بد اقتصادی را دارد.
مسئولان منتخب و منتصب ملزم به پاسخگویی هستند
در این راستا برخی نمایندگان در حمایت از بیانات رهبرانقلاب مواردی را متذکر شدند. برخی از این نمایندگان از جمله غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت وگو با «ابتکار» ضمن حمایت از بیانات رهبری، که مسئولان را به پاسخگویی در قبال مردم چه در زمان تصدی مسئولیت و چه زمان خروج از دایره قدرت، ملزم کردند، گفت: ‌«طبق اظهارات ایشان کسی که مسئولیتی را چه انتخابی و چه انتصابی برعهده می‌گیرد، باید در مقابل مسئولیتیش پاسخگو باشد و تاکید بر این پاسخ‌گویی هم در اظهارات رهبری و هم در اعتقادات اسلامی ما به بیان شده است.» این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» با تاکید بر اینکه برداشت من از فرمایشات رهبری این است که مسئول در هر رده‌ای که قرار داشته باشد باید پاسخگو باشد، افزود: «مثلا دیوان محاسبات مدیران قبلی را در مقابل عملکردهایش مورد سوال قرار می‌دهد تا اگر تخلفی داشته‌اند برای آنها حکم صادر کند. بنابراین باید مسئولیت‌ها و پاسخ گویی‌ها با اختیارات افراد متناسب باشد.» این عضو مجمع نمایندگان استان تهران با ذکر نکته دیگری در این باره گفت: «یکی از منافذی که باعث غیرشفاف بودن در پاسخ گویی می‌شود، این است که مسئولیت‌ها با اختیارات افراد همخوانی و تناسب نداشته باشد. در این باره مقداری مشکل داریم و این عدم تناسب وجود دارد که باید با شفاف سازی حل شود.»
کسانی که در پوزیسیون هستند نمی‌توانند در نقش اپوزیسیون عمل کنند
احمد مازنی، دیگر نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس هم با اشاره به اظهارات اخیر رهبری در این باره با بیان اینکه «افرادی که زمانی در مسند امور بودند امروز باید به مردم پاسخگو باشند نه طلبکار»، افزود:‌ «رهبری بر نقد منصفانه و اینکه نباید سیاه نمایی و تخریب کرد تاکید کردند. سخنان ایشان کاملا حکیمانه و منطقی بود زیرا کسانی که خود در پوزیسیون هستند، نمی‌توانند در نقش اپوزیسیون عمل کنند. کسی که قدرت دارد نمی تواند از طریق تریبون به نقد و طرح مسائل مختلف بپردازد بلکه باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی حکومتی و ارتباطات بین‌المللی به حل مسائل بپردازد.» احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» با تاکید بر اینکه «سخنان رهبری کاملا شفاف و واضح بود» ،گفت: «افرادی که در دوره قبل مسئولیت داشتند و در همان زمان اقدامات شومنی انجام دادند و به دلیل اینکه قدرت و همه سازمان ها را در اختیار داشتند به فریب مردم و دستگاه ها پرداختند و برای فریب مردم و حاکمیت گام برداشتند.» او با بیان اینکه «امروزه همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و ... که گریبانگیر مردم و جامعه شده است، به دلیل عملکرد نامناسب دولت‌های نهم و دهم است» تاکید کرد: « رهبری فرمودند مسئولان به جای حرف زدن، عمل کنند، در حالی که رئیس دولت‌های نهم و دهم عملکرد مناسبی نداشته و تنها شعار مبارزه با فساد داده است، جز در راستای تخریب زیرساخت‌های عملکردی گامی برنداشته است.» 
مازنی هم با طرح این موضوع که «قبول ندارم برخی بگویند وقتی در جایگاه قدرت قرار گرفتیم با موانع روبرو شده و نتوانستیم به درستی انجام وظیفه کنیم» ، افزود: «چرا که از ابتدا چارچوب‌ها مشخص و برایمان تعریف شده است و باید همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نقدی منصفانه داشته باشیم و در همین راستا هم عملکردها را نقادی کنیم .» این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات اخیر رهبری ادامه داد: «افرادی که در گذشته مسئولیتی به عهده داشتند باید بدانند که همچنان عملکردشان در پیش چشم رهبری و مردم وجود دارد. ما امروز حاصل عملکرد آنها را می بینیم، بنابراین بهتر است به جای تخریب دیگران به بررسی عملکرد گذشته خود بپردازند.» غلامرضا حیدری هم در این راستا به «ابتکار» گفت: «برخی افراد در زمانی که مسئولیتی دارند، کاری انجام نمی‌دهند و فقط به دنبال توجیه هستند و زمانی که مسئولیت آنها تمام می‌شود، از زمین و زمان انتقاد می‌کنند، نوعی اختلال شخصیتی دارند.» این نماینده اصلاح طلب مردم تهران در خانه ملت ادامه داد:‌ «البته انصاف آن است که وقتی درباره احمدی‌نژاد صحبت می‌شود‌ همه کسانی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در روی کارآمدن فردی مثل او تاثیرگذار بودند، باید به مردم پاسخگو باشند و هرچیزی غیراز این عدم شفافیت در پاسخگویی است.»
در قبال رفتاراحمدی‌نژاد کل جریان حامی او باید پاسخ‌گو باشند
حیدری همچنین تاکید کرد:‌«احمدی نژاد یک نفر است و در واقع یک جریان از او حمایت کرده است و اگر بحث صداقت و شفافیت و پاسخگویی در میان است، پای همه این افراد وسط است و همه باید پاسخگو باشند.» این عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه این جریان سیاسی باید در قبال این رفتارها پاسخگو باشند یا حتی از این اتفاقات عذرخواهی کنند، گفت:‌ «این حرف به منزله تبرئه شخص احمدی‌نژاد نیست، بلکه این جریان و تفکر که باعث روی کارآمدن او شدند مقصرند و تنها نباید احمدی‌نژاد را مقصر این شرایط دانست و این رفتار دور از انصاف و جوانمردی است.» او همچنین خاطرنشان کرد:‌ «باید مشکلات پیش آمده ریشه‌یابی شوند که دوباره کشور گرفتار آن نشود. برخی مسئولیت‌ها ملی است و ممکن است در آینده باز چنین اتفاقی تکرار شود و بعد توی سرخودمان بزنیم که فلان شخص قبلا اینطور نبود و حالا منحرف شده و تغییر کرده است.» 
بنابراین سیاسیون و نمایندگان مجلس بر این عقیده‌اند که به جای فرافکنی و مقصر صرف جلوه دادن شخص احمدی‌نژاد در این اتفاقات، باید جریان حامی او که باعث روی کارآمدنش شدند به دلیل این اتفاقات به جامعه پاسخ‌گو باشند یا حداقل از مردم برای این انتخاب و حمایت اشتباه عذرخواهی کنند. البته احمد مازنی هم با انتقاد از این وضعیت که برخی به جای توضیح به مردم از آنها طلبکار هستند، تصریح کرد: «به جای فرافکنی به خودمان نگاه کنیم و خود و عملکردمان را قضاوت کنیم. افرادی که در گذشته در مسند امور بودند امروز باید به مردم پاسخگو باشند ولی بجای پاسخگویی از مردم طلبکار هستند.» انارکی هم در گفت‌وگو با «ابتکار» با انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد و موضع‌گیری‌های تند او اظهار کرد:‌ «این افراد با روشی که اخیرا در پیش گرفته اند، نظام را زیرسوال می‌برند و شاید در آینده از جاهایی خاص هم مورد حمایت و پشتیبانی‌های مختلف قرار بگیرند و باید بیشتر مراقب باشیم.» 
برای برخی مسئولیت‌ها باید از افراد تست شخصیتی گرفت
حیدری با تاکید بر حساسیت برخی مسئولیت‌ها به «ابتکار» گفت:‌ «برخی مسئولیت ها به قدری حساس است که باید از فرد تست شخصیتی گرفته شود که آیا این شخصیت گنجایش و ظرفیت هضم این جایگاه را دارد یا خیر. بنابراین باید مسئولیت‌ها متناسب با اختیارات و اختیارات متناسب با مسئولیت‌ها تعیین شود و تست‌های شخصیتی متناسب با مسئولیتی که بر عهده آنها گذاشته می شود از آنها گرفته شود و در صورت سلامت روح آن مسئولیت به آنها واگذار شود.» انارکی هم با تاکید بر اینکه اظهارات رهبری درباره این اتفاقات به طور جامع و کامل بیان شده است و مردم هم هوشیار هستند و خوب تشخیص می‌دهند، تصریح کرد: «همه باید از نظام و دولت به درستی حمایت کنند و بدانند ویرانی زیادی به دولت روحانی به ارث رسیده است و طی 4 سال گذشته مشغول اصلاح خرابی‌های دولت گذشته بوده است و به تازگی رشد اقتصادی از منفی به مثبت رسیده و در حال رشد است.» او همچنین تاکید دارد‌: «بنابراین برای رسیدن به نتایج مطلوب، نباید از حمایت دولت دست برداریم و به دنبال آن دولت هم باید بداند در قبال مردم مسئولیتی دارد و باید به آنها پاسخگو باشد.» 
حساسیت‌هایی که رئیس دولت‌های نهم و دهم و نزدیکان او با خط و نشان کشیدن‌ها و اولتیماتوم دادن‌ها و حتی غاصب خواندن برخی مسئولان نظام موجب سو ء استفاده برخی دشمنان شده و آنها با ابراز خوشحالی از طرح چنین موضوعاتی، سعی کرده‌اند به این اختلافات و مباحث دامن بزنند. ولی رهبری انقلاب کوشیدند با ورود به این موضوع در جهت پایان دادن به این مباحث و شاخ‌وشانه کشیدن‌های آنهایی که در زمان مسئولیت‌شان کاری از پیش نبردند و حالا مدعی مطالبات و حقوق مردم و اجرای عدالت در جامعه شده‌اند، جلوی این روند را بگیرند و به آنها تذکرات لازم را بدهند. ولی ظاهرا تلاش برای اپوزیسیون بازی و جلب نظر و حمایت برخی مردم از سوی این افراد ادامه دارد و این نکته را می‌توان از اظهارات اخیر احمدی‌نژاد در مواجهه و پاسخ به چند جوان بسیجی در سفر او به بوشهر به خوبی متوجه شد. بنابراین باید منتظر بود و دید آیا احمدی‌نژاد به تذکرات رهبری توجه می‌کند یا بازهم مثل قهر 11 روزه معروف خود در زمان مدیریتش، سخنان ایشان را نادیده می‌گیرد.

افزودن نظر جدید