اخطار انتخاباتی اوباما

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اخطار داده است که انتخابات ریاست جمهوری روز ۸ نوامبر برای آینده آمریکا و جهان سرنوشت ساز است و دمکرات ها از همه ریشه های قومی را ترغیب کرد برای رای دادن به هیلاری کلینتون پای صندوق های رای بروند.

به گزارش امیدنامه به نقل از بی بی سی ،اوباما گفت دونالد ترامپ رقیب کلینتون خطری برای حقوق مدنی، کشور و جهان است.

همزمان ترامپ گفت که اوباما باید دست از کمپین برای کلینتون بردارد و بر اداره کشور تمرکز کند.

او به هوادارانش در پنساکولا در ایالت فلوریدا گفت:‌ "به سادگی بگویم که هیچ کس نمی خواهد برای چهار سال دیگر شاهد سیاست هایی از نوع اوباما باشد."

او همچنین گفت که کلینتون در سال های اخیر "مشاعر خود را از دست داده است."

اوباما در کارولینای شمالی گفت:‌ "سرنوشت جمهوری ما در دستان شماست. سرنوشت جهان روی لبه است و شما، اهالی کارولینای شمالی، باید اطمینان حاصل کنید که کشور را به مسیری درست سوق می دهید."

"نام من روی برگه رای نیست اما یادتان باشد:‌ بحث انصاف روی برگه رای است، انسانیت روی برگه رای است، عدالت روی برگه رای است؛ پیشرفت روی برگه رای است؛ دمکراسی ما روی برگه رای است."

همزمان او روز چهارشنبه به طور تلویحی از افشای تحقیقات جدید در ارتباط با کشف احتمالی ای میل های هیلاری کلینتون روی یک کامپیوتر شخصی توسط اف بی آی انتقاد کرد.

او در پاسخ به پرسشی درباره زمان انتشار نامه رئیس اف‌بی‌آی درباره تحقیقات جدید درباره ایمیل‌های هیلاری کلینتون گفت: "ما نباید بر پایه حدس و گمان، اطلاعات ناقص و یا اطلاعات درز کرده کار کنیم."

اوباما گفت: "مبنای کار ما تصمیمات مشخص است. وقتی این موضوع پیش از این به طور جامع بررسی شد نتیجه‌گیری اف‌بی‌آی، دادگستری و تحقیقات مکرر کنگره این بود که او [هیلاری کلینتون ] مرتکب اشتباه‌هایی شده است، اما مساله‌ای نیست که بخواهید برایش او را تحت تعقیب قضایی قرار دهید."

جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی، کمتر از دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کنگره این کشور اطلاع داد که پلیس فدرال تحقیقات روی ایمیل‌های هیلاری کلینتون را از سر می‌گیرد.

به گفته کومی تحقیقات درباره آنتونی وینر، نماینده سابق کنگره، ممکن است به کشف ایمیل‌های دیگری از خانم کلینتون منجر شده باشد. وینر برای اتهامات جنسی مورد تحقیق بوده است. او شوهر هما عابدین، از دستیاران هیلاری کلینتون بوده است.

رئیس اف‌بی‌آی، که خود جمهوری‌خواه است، برای نامه‌ای که به کنگره نوشته مورد انتقاد قرار گرفته و از طرف دموکرات‌ها به اقدام جناحی متهم شده است. برخی از دموکرات‌ها نگران هستند که اعلام تحقیقات جدید روی محبوبیت کلینتون اثر منفی بگذارد.

دونالد ترامپ هم از اعلام تحقیقات برای حمله به کلینتون استفاده کرده است.

باراک اوباما در اولین اظهار نظری که درباره تحقیقات جدید اف‌بی‌آی کرده می‌گوید تلاشش بر این بوده که در تحقیقات اف‌بی‌آی، که باید مستقل باشند، مداخله نکند.

اوباما گفت شخصا هیلاری کلینتون را می‌شناسد و به او اعتماد دارد. او گفت مطمئن است که کلینتون منافع آمریکا و مردم آمریکا را به همه چیز ترجیح می‌دهد.

برتری نسبی کلینتون در نظرسنجی‌ها
در واپسین تلاش‌های دو نامزد اصلی از حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، هیلاری کلینتون همچنان برتری نسبی خود را در کسب آرا حفظ کرده، دونالد ترامپ نیز به کارزار خود در فلوریدا ادامه داده‌است.

نتیجه آرای انتخابات، البته تا آخرین لحظه ممکن است دستخوش تغییر شود. بسیاری از نظرسنجی‌ها در ایالت‌هایی که نتیجه در آن‌ها در «آرای الکترال» نقش کلیدی خواهد داشت، در لبه خطای آماری قرار دارند.

با همه این‌ها وضعیت نظرسنجی‌های برخی از خبرگزاری‌ها و مراکز نظرسنجی مستقل، حاکی‌ست نامزد حزب دمکرات برتری نسبی خود را حفظ کرده‌است.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز/ایپسوس، منتشر شده در ۱۲ آبان، نشان‌دهنده برتری ۶ درصدی کلینتون در مقابل دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه است.

آسوشیتدپرس نیز می‌گوید کارزار ترامپ به طور مشخصی بر ایالت فلوریدا متمرکز شده‌است. جایی‌که تمام ۲۹ رای الکترال به کسی که بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، تعلق می‌گیرد. به گفته آسوشیتدپرس، این ایالت اهمیتی حیاتی برای دونالد ترامپ دارد و بدون آن پیروزی او نیز تقریبا غیرممکن است.

کلینتون پیش از این توانسته بود در این ایالت پیشی بگیرد، اما دمکرات‌های معتقد هستند، موضوع نامه رئیس پلیس فدرال آمریکا در مورد تحقیقاتی تازه پیرامون ایمیل‌های نامزد حزب دمکرات، ممکن است بر این اقبال تاثیر منفی گذاشته باشد.

آمار وب‌سایت «ریل‌کلیر‌پالتیکس» که میانگینی از آمارهای گردآوری‌شده است، نشان می‌دهد برتری کلینتون در برابر ترامپ تنها ۱.۷ درصد است که البته همچنان بیشتر است اما چندان قابل اتکا نیست.

۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای راه‌یابی به کاخ سفید، باید ۲۷۰ رای الکترال را از مجموع ایالت‌های آمریکا به دست آورد.

به گفته رویترز از این میان تقریبا ۲۲۶ رای برای کلینتون و ۱۸۰ رای برای ترامپ، تضمین شده‌است. این آرا عمدتا از ایالت‌هایی هستند که تقریبا همیشه، یا به نامزد دمکرات رای می‌دهند یا به نامزد جمهوری‌خواه. بسیاری از آرای سرنوشت‌ساز از ایالت‌هایی می‌آیند، که به آن‌ها «میدان نبرد» لقب داده می‌شود، یعنی جایی که نامزدها باید بتوانند توجه کسانی که هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند را جلب کنند. به همین دلیل هم -برای نمونه- فلوریدا، به خصوص که جمعیت و آرای الکترال زیادی دارد، اهمیت فراوانی برای کارزار ترامپ پیدا کرده‌است.

البته از سوی دیگر آسوشیتدپرس می‌گوید راه پیروزی کلینتون می‌تواند از ایالت‌های دیگری نیز بگذرد، مثلا آریزونا با ۱۱ رای الکترال. آریزونا ایالتی‌ست که از سال ۱۹۵۲ به این سو، تنها یک بار به نامزد حزب دمکرات رای داده‌است آن‌هم در سال ۱۹۹۶، یعنی زمانی که بیل کلینتون، همسر هیلاری، در گردونه انتخابات قرار داشت. البته در حال حاضر وضعیت آرای ترامپ، در این ایالت بهتر از کلینتون است.

افزودن نظر جدید