احياي حيثيت شهر

 اعتماد نوشت: صبح ديروز پل تقاطع بلوار ارتش- امام علي(ع) و چهار پروژه ديگربا حضور سيدمحمدعلي افشاني شهردار تهران، محسن هاشمي، رييس شوراي شهر و زهرا نژاد بهرام و شهربانو اماني از اعضاي شوراي شهر افتتاح شد. پل تقاطع ارتش- امام علي(ع) طي مراسمي با حضور شهردار تهران و مسوولان شهري و اعضاي شوراي شهر به بهره‌برداري رسيد. اما جداي از اهميت اين پروژه‌ها؛ اين سخنان شهردار تهران بود كه در اين مراسم با سخنانش، خط‌مشي مديريت شهري را در بخش ساخت و ساز شهري و عمراني مشخص كرد. شهردار تهران از تكميل پروژه‌هاي با پيشرفت فيزيكي بالا در تهران خبر داد.

سيدمحمدعلي افشاني ضمن بيان اينكه يكي از مشكلات در شهرداري تهران اين است كه شروع پروژه‌هاي متعدد و همزمان بدون توجه به محدوديت‌ها و منابع مالي است، گفت: اين مساله سبب مي‌شود كه سرمايه مردم به مدت زيادي در خاك بلااستفاده بماند و پروژه‌هايي كه مي‌توانست يك الي دو ساله ساخته شود به دليل توزيع منابع محدود بين پروژه‌هاي زياد، سال‌ها در مرحله ساخت باقي مي‌مانند.

وي سپس با اشاره به پروژه‌هاي عمراني متعددي كه نيمه كاره در شهر رها شده‌اند، با بيان اينكه يكي از اولويت‌هاي ما اين است كه متناسب با محدوديت منابع مالي به همان ميزان پروژه تعريف كنيم، گفت: براي پروژه‌هاي موجود نيز آنهايي كه درصد پيشرفت بالاتر يعني حدود ٧٠ درصد به بالا داشته باشند به ترتيب تامين منابع خواهيم كرد و آنها را تكميل مي‌كنيم.

شهردار تهران با بيان اينكه براي اتمام و انجام پروژه‌ها بايد از اين پس همه پروژه‌ها در تهران هنگامي كه در مرحله طراحي هستند پيوست زيست محيطي داشته باشند، گفت: طراحان پروژه‌ها بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه شهروندان حق و حقوقي دارند. نه اينكه پروژه‌ها به صورت دودكش در ميان جمعي از ساختمان‌ها و خانه‌ها ساخته و حقوق هميشگي مردم ناديده گرفته شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به «حيثيت» پروژه‌ها اشاره كرده و گفت: برخي پروژه‌ها آنقدر كيفيت‌شان پايين است كه بلافاصله بعد از افتتاح، نياز به مرمت دارند. در حالي كه ما بايد صحت و سرعت در احداث پروژه‌ها را با يكديگر داشته باشيم و نبايد با افزايش سرعت در انجام پروژه صحت را كاهش دهيم.

شهردار تهران با بيان اينكه پروژه‌ها بايد به سيستم هوشمند مديريت پروژه و سيستم مديريت كيفيت مجهز شوند، تصريح كرد: ١٦ سال پيش من سيستمي داشتم كه اگر ميزان هزينه كرد پروژه بيشتر از درصد پيشرفت بود خود به خود آلارم مي‌داد و روي سيستم مدير مربوطه اطلاعات پروژه مي‌آمد و حالا بايد پروژه‌اي داشته باشيم كه هزينه كرد ريالي با درصد پيشرفت پروژه تطبيق داشته باشد.

افشاني سيستم‌هاي هوشمند را ابزاري براي اجرا و كنترل بهتر پروژه‌ها دانسته و گفت: بارها به هوشمندسازي شهر تاكيد شده است و بايد در پروژه‌هاي عمراني و حمل و نقلي از سيستم‌هاي هوشمندسازي استفاده كنيم.

وي با بيان اينكه بايد براي توسعه عدالت به سمت اولويت قرار دادن پروژه‌هايي كه براي عموم مردم هستند از جمله توسعه حمل و نقل عمومي با اتكا به مترو پيش رويم، تصريح كرد: همچنين استفاده از دوچرخه و... يك ضرورت است و بايد در كنار استفاده از سيستم‌هايي همچون LRT از بخش‌هاي ديگر حمل و نقل غافل نشويم.

اما اينها تنها سخنان شهردار تهران نبود. افشاني بعد از افتتاح اين پروژه‌ها با حضور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه امروز پنج پروژه به صورت همزمان افتتاح شد، گفت: يكي از اين پروژه‌ها تونل آرش اسفنديار است كه با مبلغ ٣٨ ميليارد تومان ساخته شده است كه در روانسازي ترافيك آن منطقه نقش مهمي دارد.

وي با بيان تشريح وضعيت پل كريمخان به عنوان يكي از پروژه‌هاي مهم بهسازي در كشورگفت: بهسازي اين پل يك كار ارزشمند بود كه با قيد اولويت انجام شد اما همه عاشق كلنگ و قيچي هستند و فقط مي‌خواهند پروژه را شروع كنند اما اين در حالي است كه بهسازي برخي پروژه‌ها همچون پل كريمخان مهم‌تر و با ارزش است.

شهردار تهران در مورد پروژه‌هاي نيمه تمام نيز با بيان اينكه پروژه‌ها را با توجه به درصد پيشرفت، اهميت پروژه، تاثيرگذاري در حل مشكلات مردم، رضايت شهروندان و... اولويت‌بندي مي‌كنيم، در پاسخ به سوالي در خصوص محدوديت منابع در شهرداري تهران، گفت: هنر مديريت اين است كه حتي موقعي كه منابع محدود دارد با اولويت‌بندي و مشاركت، كار را پيش ببرد.

 

نگاهي به پروژه‌ها

اما اين پروژه‌ها چه نقشي در زندگي و تردد شهروندان در كلانشهر تهران دارد؟ «ايرج معزي» معاون فني و عمراني شهرداري تهران در اين مراسم در تشريح ويژگي‌هاي اين پروژه‌ها گفت: پروژه ابتدايي، پل دسترسي از بزرگراه امام علي(ع) به سمت غرب بلوار ارتش است. پروژه پل‌هاي تقاطع غيرهمسطح بلوار ارتش با بزرگراه‌هاي امام علي و شهيد صياد شيرازي، شامل ٧ دستگاه پل اصلي و رپ جهتي و ٣ دستگاه دوربرگردان غيرهمسطح است كه با تكميل آن، مجموعه‌اي از گره‌هاي ترافيكي شمال شرق پايتخت برطرف خواهد شد.

معزي ادامه داد: پل دسترسي از بزرگراه امام علي به سمت غرب بلوار ارتش كه به عنوان طولاني‌ترين پل اين تقاطع شناخته مي‌شود، مسير جنوب به شمال بزرگراه امام علي را به مسير شرق به غرب بزرگراه ارتش متصل ساخته است.

وي در خصوص پروژه دوم چنين توضيح داد: اين پروژه مسير راستگرد غرب جنوب تقاطع بلوار ارتش با بزرگراه امام علي است كه اين معبر همسطح ٤٤٠متر طول داشته و عرض سواره‌رو آن به ٨ متر مي‌رسد. همچنين اين مسير دسترسي با جمع‌آوري بار ترافيك شاخه شمالي محور دارآباد و هدايت آن به جنوب بزرگراه امام علي نقش مهمي در روان‌سازي و توزيع متناسب بار ترافيك ايفا خواهد كرد.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران در خصوص ابعاد پروژه سوم و چهارم نيز گفت: عمليات نوسازي و تغيير وضعيت عرشه جنوبي پل كريمخان كه اقدامات مختلفي با هدف مقاوم‌سازي پل كريمخان صورت پذيرفته است؛ سومين پروژه‌اي است كه امروز افتتاح مي‌شود. پروژه چهارم نيز احداث كانال كمكي سرخه حصار (حدفاصل ميدان بسيج تا پل دولت‌آباد) است كه يكي از اصلي‌ترين مسيل‌هاي شهر تهران محسوب مي‌شودو داراي حوضه آبگير وسيعي در شرق، شمال شرق و جنوب شرق تهران است.

معزي از فاز نخست تونل آرش به عنوان يكي ديگر از پروژه‌هاي مهم افتتاح شده در اين مراسم ياد كرد و گفت: پروژه بعدي و در واقع آخرين پروژه؛ فاز نخست تونل ارتباطي خيابان آرش به بلوار اسفنديار و بزرگراه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني است كه با احداث يك تونل دو طبقه، خيابان آرش از زير بزرگراه مدرس به بلوار اسفنديار متصل شده است.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران در ادامه با بيان اين مطلب كه تا پايان سال ٩٧ هر فصل از پروژه‌هاي نيمه‌تمامِ در حال اجرا در دستور كار قرار گرفته‌اند، افزود: پروژه‌هاي نيمه‌تمام ابتدا بايد اولويت‌بندي و سپس شاخص‌بندي شوند كه شده‌اند تا پس از ارزيابي و تعيين تقدم و تاخر، هزينه‌هاي آن برآورد و دريافت شود.

شهردار تهران با بيان اينكه پروژه‌ها بايد به سيستم هوشمند مديريت پروژه و سيستم مديريت كيفيت مجهز شوند، تصريح كرد: ١٦ سال پيش من سيستمي داشتم كه اگر ميزان هزينه كرد پروژه بيشتر از درصد پيشرفت بود خود به خود آلارم مي‌داد و روي سيستم مدير مربوطه اطلاعات پروژه مي‌آمد و حالا بايد پروژه‌اي داشته باشيم كه هزينه كرد ريالي با درصد پيشرفت پروژه تطبيق داشته باشد. افشاني سيستم‌هاي هوشمند را ابزاري براي اجرا و كنترل بهتر پروژه‌ها دانسته و گفت: بارها به هوشمندسازي شهر تاكيد شده است و بايد در پروژه‌هاي عمراني و حمل و نقلي از سيستم‌هاي هوشمندسازي استفاده كنيم.

طراحان پروژه‌ها بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه شهروندان حق و حقوقي دارند. نه اينكه پروژه‌ها به صورت دودكش در ميان جمعي از ساختمان‌ها و خانه‌ها ساخته و حقوق هميشگي مردم ناديده گرفته شود.

افزودن نظر جدید