احتمال صدور قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه

تسنیم نوشت: شورای امنیت سازمان ملل در حال مذاکره درباره قطعنامه‌ای است تا عاملان اصلی حمله شیمیایی در سوریه را پاسخگو کند.

به گزارش امیدنامه به نقل از خبرآنلاین، پس از انتشار گزارشی که در آن ادعا شده است دولت سوریه عامل اصلی حمله شیمیایی با سارین در منطقه خان شیخون در ماه آوریل است، نماینده بریتانیا در سازمان ملل روز جمعه تاکید کرد که شورای امنیت در حال رایزنی درباره قطعنامه ای است که عاملان اصلی این حمله را پاسخگو کند.

این در شرایطی است که دولت سوریه گزارش ارسال شده به شورای امنیت را رد کرده است.

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: سوریه محتوای گزارش سازمان ملل و سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی را که روز گذشته اعلام شده، رد می کند.

وی در ادامه افزود: این گزارش با دستور آمریکا و سایر کشورهای غربی تنظیم شده است تا فشار سیاسی بر سوریه افزایش یابد.

روسیه نیز پیش از این از برنامه موسوم به "مکانیسم تحقیقات مشترک" انتقاد کرده است.

حمله شیمیایی در خان شیخون با واکنش های گسترده بین المللی روبرو شده است. تعداد زیادی از کودکان سوری در جریان این حمله کشته شدند.

آمریکا بارها ارتش سوریه را به خاطر این حمله شیمیایی مورد سرزنش قرار داده است و چند روز پس از این حمله، به پایگاه هوایی شعیرات حمله موشکی کرده است. بشار اسد رئیس جمهور سوریه بارها اتهامات مطرح شده از سوی واشنگتن را رد کرده بود.

کمیته حقیقت یاب که از سوی سازمان منع اشاعه سلاح های شیمیایی تشکیل شده، در گزارش 30 ژوئن اعلام کرده است که در این حمله شیمیایی از گاز سارین استفاده شده است. ولی این کمیته از اعلام مسئول اصلی این حمله خودداری کرده است. این وظیفه به مکانیسم تحقیقات مشترک واگذار شده بود.

این در حالی است که قطعنامه شورای امنیت برای تمدید مأموریت تحقیق درباره آنچه استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه خوانده می‌شود، پیش از این از سوی روسیه وتو شد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید