ابتکار: دختران ايراني از مشكلات اسكلتي رنج مي‌برند

قانون نوشت: حضور زنان در ورزشگاه‌ها سال‌هاست که جنجال‌بر انگیز شده‌است و دولت‌های قبلی همچنین دولت تدبیر و امید بارها در صدد بوده‌اند تا بتوانند مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کنند اما هر زمان که این موضوع مطرح می شود، تعدادی از افراد جامعه نسبت به این قضیه معترض شده و اقدام به اعتراض و تظاهرات خیابانی می کنند و در مقابل برخی از مراجع نسبت به ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعتراض و برخی دیگر موافقت خودشان را اعلام کرده اند. موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها زمانی رنگ و بوی جدی به خود گرفت که مسابقات ملی والیبال در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی آغاز شده بود و دختران و زنان ایرانی برای تماشای بازی‌های بین‌المللی و برای حمایت و طرفداری از تیم ملی کشورمان با درهای بسته استادیوم مواجه شدند. بنابراین بسیاری از افراد جامعه نسبت به این موضوع که چرا زنان کشورهای دیگر برای تماشای بازی والیبال و تشویق تیم ملی کشورشان می‌توانند در ورزشگاه آزادی حضور داشته باشند اما زنان و دختران ایرانی نمی‌توانند از این امتیاز و حق برخوردار باشند یا چرا این فرصت برابر در اختیار آن‌ها گذاشته نمی‌شود، معترض شدند.دختران و بانوان ایرانی این اقدام را نوعی بی‌عدالتی اجتماعی، وجود باورهای مرد سالاری در جامعه، عدم تساوی حقوق زنان و مردان، بی احترامی به حقوق زنان و... تلقی می کنند.با توجه به جنجال برانگیز شدن این موضوع در ماه های اخیر، گروه جامعه «قانون» در گفت‌وگويي با یکی از معاونان زن رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست پرداخته تا نظر معصومه ابتکار را به عنوان یک زن و همین طور شخصی که در جایگاه مدیریتی حضور دارد، نسبت به این موضوع جویا شود:

  ابتكار: به حقوق زنان احترام  گذاشته شود
معاون رئيس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به این سوال که  شما به عنوان بانویی که در پستی مدیریتی در دولت تدبیر و امید به ایفای نقش می پردازد، آیا با ورود زنان ایرانی برای  حضور در ورزشگاه ها موافق هستید یا خیر به « قانون» مي گويد: به نظر من خانم‌های ایرانی در دو زمینه اصلی مانند ورزش‌های قهرمانی و همگانی با وجود پیشرفت‌هایی که داشته اند هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی دارند اما نباید فراموش کرد که وضعیت فعلی خانم‌ها در ورزش همگانی، فعالیت در آموزش و پرورش، فضاهای عمومی، پارک‌ها، شهرها و... نسبت به دو دهه گذشته بسیار بهتر شده‌است  زیرا در اکثر استان‌ها، بانوان از  فضاهای اختصاصی برای ورزش برخوردارند. معاون رئیس جمهور در ادامه افزود: زنان ایرانی بسیار سختکوش هستند و از تمامی ظرفیت‌های خود برای حضور در عرصه‌های مختلف ورزشی استفاده کرده و توانسته اند مدال‌های خوب و چشمگیری را برای کشورشان کسب کنند. بنابراین می توان گفت زنان ایرانی در ورزش‌های قهرمانی خیلی خوب پیش رفته اند اما از سوی دیگر، زمینه پیشرفت و بهبود شرایط برای حضور بانوان در ورزشگاه ها نیز وجود دارد.ابتکار به اختلاف نظرات در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد اما نباید فراموش کرد که حضور و ورود به ورزشگاه‌ها برای قشری از خانم‌ها بسیار مهم است و باید به نظر این قشر احترام گذاشته شود حتی اگر تعداد محدودی از جامعه باشند. ضمن اینکه نظر دولت تدبیر و امید در این قضیه کم و بیش مشخص بود و هست زیرا حضور بانوان همراه با خانواده‌های خود می‌تواند فضا را تغییر دهد و لزوما نباید جنبه منفی مسئله دیده شود.
  ورود زنان به ورزشگاه، مطالبه اصلي جامعه زنان نيست
ابتكار در ادامه اما ورود زنان به ورزشگاه‌ها را مطالبه اصلی خانم‌های ایرانی ندانسته و تاكيد مي‌كند: من فکر نمی‌کنم این موضوع و ورود به ورزشگاه‌ها مطالبه اصلی بانوان ایرانی باشد.  یکی از مطالبات اصلی خانم های ایرانی این است که دختران همگام با پسران و از دوران پیش دبستانی و حتی قبل از ورود به مدرسه بتوانند از امکانات ورزشی مناسبی برخوردار باشند. رئیس سازمان محیط زیست به مشکلات دختران ایرانی در عرصه ورزشی اشاره و تصريح مي كند: دختران ایرانی از مشکلات اسکلتی به دلیل فقدان امکان ورزش و محرومیت‌هایی که در نقاط مختلف کشور و مخصوصا استان‌هایی که هنوز دیدگاه‌های سنتی دارند، رنج می‌برند. بنابراین مشکلات این چنینی قبل از هر چیزی باید برطرف شوند.وي مي افزايد: باید فرصت های برابری نسبت به پسران به دختران ایرانی اعطا شود، فرصت هایی که  دختران ایرانی با رعایت تمامی شئونات اسلامی و اصولی که در جامعه دینی کشورمان حاکم است، بتوانند از این حق برخوردار شوند. همچنین در ورزش‌های همگانی و قهرمانی باید فرصت‌های برابری در اختیار دختران قرار گیرد. ابتکار تاکید کرد: من فکر می‌کنم مواردی که بیان شد، مطالبات اصلی دختران و بانوان ایرانی در زمینه‌های ورزشی خواهد بود و به نظرمن مسائل دیگر جانبی هستند و دولت باید تلاش و اهتمام بیشتری نسبت به حل این مسائل داشته باشد.
  يك‌بار براي هميشه موضوع حل شود
نظرات موافق و مخالف درباره حضور زنان در ورزشگاه ها و فضاهاي اجتماعي در حالي مطرح مي شود كه به نظر مي رسد يك‌بار براي هميشه بايد تكليف آن و اينكه حضور همزمان مردان و زنان در فضاهايي چون ورزشگاه‌ها  امكان تحقق دارد يا نه مشخص شود. چنانچه تجربه نشان داده حضور زنان در فضاهاي اجتماعي و ورزشي منجر به رعايت بيشتر فرهنگ و اخلاق شده است. اينكه امروزه شاهديم در فضاهاي ورزشي و ورزشگاه‌ها بد اخلاقي هايي از سوي تماشاگران صورت مي‌گيرد، به طور حتم با حضور بانوان در اين فضاها بسياري از بد اخلاقي ها از بين مي رود. همان‌طور كه در برخي تجربه ها نظير تماشاي مسابقات فوتبال در برج ميلاد شاهد بوديم و حضور زنان، باعث جلوگيري از بروز رفتارهاي تنش‌زا شد و اين مهم مي تواند به ساير فضاهاي ورزشي و اجتماعي تعميم داده شود. همان‌گونه كه از صحبت‌هاي معاون رئيس جمهور بر مي آيد، اكنون جامعه ايراني به آن سطح از بلوغ رسيده كه حضور همزمان زنان در كنار مردان در ميادين ورزشي و تماشاگه آنها بدون بروز ناهنجاري‌ها را  بپذيرد و تصميم گيري نهايي مسئولان در اين باره ، مي تواند فصل تازه اي را از حضور زنان در فضاهاي اجتماعي ايران ايجاد كند.

 

افزودن نظر جدید