آیت الله جوادی آملی: علی بن ابی طالب(ع) دین آزادی داشت و سعی می‌کرد دین جامعه را نیز آزاد کند

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد:علی ‌بن ‌ابی‌طالب(سلام الله علیه) دین آزادی داشت و سعی می کرد دین جامعه را نیز آزاد کند. آزاد بودن دین علوی در بخش اندیشه از گزند وهم و خیال بود و در بخش انگیزه از آسیب شهوت و غضب. آن حضرت سعی می کرد این دین آزاد را با همین وضعبه جامعه معرفی کند.

به گزارش امید،حضرت آیت الله جوادی آملی به مناسبت عید غدیر خم پیامی صادر کرده است که به شرح زیر است:

غدیر پیام اصلی‌اش این است انسان دین را آزاد بفهمد و آزادانه باور کند و آزادانه عمل کند تا سهمی از کرامت و خلافت ببرد و بتواند بیگانه را از حریم دین طرد کند. آنچه مورد عنایت ذات اقدس الهی در صحنه غدیر بود آن است که خلیفه خود را به وسیله رسول خود مشخص کند و این سمت غدیری وجود مبارک امیرمؤمنان سمت مُلکی آن حضرت است نه سمت ملکوتی و چیزی که صبغه مُلکی داشته باشد قابل نصب و غصب است و امامت وجود مبارک امیرالمومنین (سلام الله علیه) از نظر ملکی رسماً در غدیر اعلام و حضرت نصب شد و در سقیفه هم غصب شد ولی امامت ملکوتی آن حضرت که خلافت واقعی او و علم غیب اوست اینها سر جایش محفوظ بوده و اینها قابل نصب اعتباری یا غصب سقفی نیست.

خدای سبحان انسان را به کرامت ستود و فرمود: ﴿لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ﴾ و کرامت انسان هم ذاتی نیست چون انسان خلیفه خدای کریم و از کرامت برخوردار است؛ لذا فرمود: ﴿إِنّی جاعِلٌ فِی اْلأَرْضِ خَلیفَةً﴾.خلیفه های راستین همان انسانهای کامل معصوم هستند که در قلمرو خلافت آنها مردان با ایمان سهمی از خلافت خواهند داشت و وجود مبارک امیر بیان (صلوات الله و سلامه علیه) هم سعی می‌کرد امّت اسلامی را به کرامت برساند و کرامت آنها را در سایۀ خلافت آنها تأمین کند و خلافت آنها را در سایه آزاد بودن دین تثبیت کند.

خود علی ‌بن ‌ابی‌طالب(سلام الله علیه) دین آزادی داشت و سعی می کرد دین جامعه را نیز آزاد کند. آزاد بودن دین علوی در بخش اندیشه از گزند وهم و خیال بود و در بخش انگیزه از آسیب شهوت و غضب. آن حضرت سعی می کرد این دین آزاد را با همین وضعبه جامعه معرفی کند لذا در عهدنامه‌ای که برای مالک هنگام اعزام به مصر مرقوم فرمود چنین نوشتند که: «فَإِنَّ هذا الدِّیْنَ قَدْ کَانَ أَسِیْراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیْهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا» انسان در سایه دین کریم می‌شود، در سایه دین خلیفه خدا می‌شود و در سایه دین از عزت بهره دارد و مانند آن؛ این دین پیش از تصدّی خلافت توسط وجود مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) به اسارت رفته بود و برخی‌ها نگذاشتند دین در جامعه گسترش پیدا کند؛برخی‌ها دین را تحریف کرده و در جامعه منتشر کردند درست مثل همین وضعی که خاورمیانه کنونی مبتلاست و برخی‌ها دین را مصادره کردند یعنی با اینکه مسلمان اند اهل نماز و روزه‌اند ولی قرآن و سنت معصومین (علیهم السلام) را آن طوری که مایل اند تفسیر می‌کنند و آن طوری که حق است تفسیر نمی‌کنند.

گروه دیگری هم اصلاً نمی‌گذارند دین در جامعه رواج پیدا کند و دین را فسون و فسانه می‌دانند لذا از دین به عنوان افیون یاد می‌کنند و مانند آن که این دو خطر هر کدام به نوبه خود دین را به اسارت گرفته است لذا استکبار و صهیونیسم مانع ظهور دین هستند و شیوخ منطقه و مانند آن مانع برداشت صحیح از دین تفسیر صحیح دین و عمل صحیح به دین هستند.

افزودن نظر جدید