آیت االله هاشمی: ایثار دکتر عارف زمینه ساز توفیقات بعدی شد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر امروز در دیدار نامزدهای اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا که در لیست امید متبلور شده، به همراه مسؤولان ستادهای انتخاباتی آنان در شهرهای تهران، ری و شمیرانات، ائتلاف سیاسی را یکی از شیوه‌های مرسوم در همه دنیا خواند و گفت: در جامعه ما که احزاب به آن شکل نهادینه نشده‌اند تا در انتخابات با لیست ظاهر شوند، اتحاد صاحبان مختلف سیاسی، که اعتدال وجه مشترک آنان است، می‌تواند مردم را برای انتخاب نامزدهای اصلح در روز انتخابات راهنمایی نماید.

به گزارش امیدنامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این دیدار که آقای دکتر عارف نیز حضور داشت، با تشکر و یادآوری اقدام سیاسی ایشان در انصراف از ادامه حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، گفت: آن کار نشان از ایثار سیاسی برای اعتلای کشور بود که با پیروزی تفکر اعتدالی، انقلاب پیروزی های فراوانی در ابعاد داخلی و خارجی و به ویژه حل مشکل چندین ساله پرونده هسته‌ای به دست آورد.  

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با توصیه نامزدها به رعایت تقوا و اخلاق انسانی و اسلامی، بر توجه به خدا در اظهارنظرها تأکید کرد و گفت: ایجاد تفرقه و افزایش تهمت‌ها و توهین‌ها برای جامعه‌ی اسلامی ناپسند است.

وی با اظهار تأسف از ردّ صلاحیت حدود 500 مدرس عالم و فاضل حوزه‌های علمیه قم که بسیاری از آنان امام جمعه مساجد و مدرسان و استادان دانشگاه و حوزه‌ها بودند، گفت: زیبنده نظام اسلامی و حوزه های علمیه ما نبود که همزمان با آغاز جشن‌های 38 سالگی انقلاب، چنین مسائلی را در جامعه مطرح کنیم، که بهانه‌ی خوبی به دست دشمنان برای تبلیغ ناکارآمدی نظام در جهت پرورش شخصیت‌های مؤثر داده است.

هاشمی با یادآوری سخنان و تعابیر سخیف مدعیان ارزشمداری  که از مدت‌ها قبل با عناوین و برچسب های تخریبی در جامعه مطرح می‌کردند، گفت: آن کارها زمینه‌سازی برای ایجاد دعوا و غبارآلودکردن فضای انتخاباتی بود، چون از برنامه‌ی وسیع ردّ صلاحیت‌ها خبر داشتند و احتمال اعتراض نامزدها را می‌دادند،  اما کسانی که به ناحق ردّ صلاحیت شده‌اند، برای دفاع از انقلاب و حمایت از مردم، فقط دست به اقدامات قانونی زدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تعبیر لیست انگلیسی را توهین به فهم و شعور مردم ایران دانست و گفت: تبلیغ بر این ماجرا که دشمنان برای مردم ایران تعیین تکلیف می‌کنند، بسیار زشت و زننده است، چون به گونه‌ای دارند القاء می‌کنند که انگلیسی‌ها در سراسر کشور ایران نفوذ دارند و نامزد معرفی می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خویش با قرائت آیه «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ»، وارد یک بحث مبنایی و ایدئولوژی برای پرهیز از ایجاد تفرقه در میان مردم شد و با تأکید بر اینکه یکی از اقدامات تفرعونی، تفرقه انگیزی در جامعه برای ماندگاری در قدرت است، گفت: در فضای سیاسی نیز «فَرِّق تَسُد» شیوه‌ی استکباریون برای غارت اموال مردم است و نباید بگذاریم این شیوه در داخل جامعه و بین مردم اختلاف اندازد.

وی با بیان این جمله که «معمولاً افراد سیاسی موجه جامعه به عنوان نماینده و یا نامزد انتخابات به مردم معرفی می‌شوند»، تقسیم‌بندی نخبگان کشور به داعشی‌ و عوامل نفوذی را تأسف انگیز خواند و گفت: بالاخره از بین نامزدهای موجود یک عدّه به مجلس راه می‌یابند و پس از آن با این تعابیر و توصیفات زشتی که علیه آنان به کار برده می‌شود، چگونه می‌توانند در آرامش روحی و براساس حمایت مردم، از مصالح نظام در تصویب قوانین عمل نماید؟!

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، وحدت را عامل موجد انقلاب اسلامی و عامل تداوم آن در همه‌ی مراحل پس از آن دانست و گفت: متأسفانه به بهانه‌ی انتخابات که لازمه تقویت مردمی بودن نظام است، عامل مبقیه را با تفرقه افکنی‌های فراوان مخدوش می‌کنند و دقیقاً به این می‌ماند که اصل را فدای فرعی می‌کنند که در هر صورت باید در خدمت انقلاب باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این جمله که «این تفرقه خواست واقعی استکبار است»، به عملیاتی کردن این سیاست شوم در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: خطرات واقعی منطقه تفکرات طالبانی است که از آنها القاعده، بوکوحرام و اخیراً داعش بیرون آمده است که می‌بینیم چگونه با اندیشه‌های تکفیری عبدالوهاب سلفی شیعه را کافر و مهدور الدم می‌داند.

وی گسترش خطر ایدئولوژی در جوامع اسلامی را به خاطر  آلودگی فکری برخی از حاکمان بسیار جدی خواند و گفت: می‌بینید که چگونه با استفاده از فضای مجازی، وحشی‌گری‌های خود را به عنوان کارهای اسلامی به نمایش می‌گذارند، در حالی که اسلام دین صلح و صفاست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تشریح فضای اجتماعی مدینه  در سال‌های قبل از بعثت نبوی و بیانات عقلی و منطقی پیامبر اسلام(ص) که جامعه‌ی مشرک را موحد و خداپرست ساخت، گفت: بی‌شک با زور و ارعاب و فریب نمی‌توان جامعه را مومن کرد و همه‌ی کسانی که امروزه در جامعه‌ی اسلامی ایران و به ویژه در مقطع کنونی انتخابات، با عناوین اصلاح‌طلبی، اصول گرایی و مستقل اظهار نظر می‌کنند، باید توجه داشته باشند که اسلام دین اعتدال است و انقلاب اسلامی، انقلابی معتدل بود، هست و خواهد بود.

وی تأکید کرد: باید نگران ایجاد ترویج و رشد تفکر داعشی در جامعه بود که کشورهای اطراف را آلوده کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افکار دگمی را که پشت آن سرنیزه خوابیده، برای جامعه نامناسب خواند و با اظهار تأسف از اقدامات تخریبی بعضی از نامزدها و طرفداران صاحب تریبون و رسانه‌های آنها که با پول بیت‌المال، دروغ، تهمت و اهانت را علیه مخالفان ترویج می‌کنند، گفت: نشستن بر کرسی مجلسی که با گناه به دست می‌آید، اصل گناه است و تعجب می‌کنیم چگونه گروهی با ادّعای خداپرستی و انقلابی‌گری، با ظاهرسازی، سعی در فریب مردم دارند و به راحتی گناه می‌کنند، در حالی که اگر نامزدی در انتخابات برای خداست، نباید در تبلیغات گناه کنند.

ایشان با تأکید بر این جمله که «عقیده با زور در اندیشه‌ی کسی به وجود نمی‌آید»، به رشد آگاهی مردم و به خصوص جوانان تحصیلکرده در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با اینکه تندروها از اقدامات تخریبی خویش تاکنون نتایج معکوس گرفته‌اند، اما باز هم بر بد اخلاقی‌های انتخاباتی خویش می‌افزایند و بعید نیست که این کار را با هدف دلسرد کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رأی انجام دهند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با توجه به سخنان سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر واجب عینی بودن آمدن همه‌ی مردم به پای صندوق‌های رأی، گفت: می‌بینید این روزها مدعیان دروغین ذوب در ولایت، نه تنها این سخن روشن‌گرانه رهبر سیاسی و فقیه مجتهد زمان را تبلیغ نمی‌کنند، بلکه از هر راهی برای نا امیدی مردم می‌کوشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش پایانی سخنان خویش خطاب به نامزدهای معتدل و اصلاح طلب، گفت: خدا را در نظر بگیرید، در تبلیغات واقعیت‌ها را بگویید تا پیروزی یا عدم پیروزی شما در انتخابات «احدی الحسنین» باشد.

در ابتدای این دیدار، دکتر عارف با ارائه گزارشی از تلاش تقریباً یک و نیم ساله اعضا و شخصیت‌های مؤثر اصلاحات برای وحدت سیاسی نامزدها، گفت: نتیجه‌اش تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری شد، که واقعاً حاصل همدلی و صمیمت دوستان بود.

وی با بیان این جمله که تقریباً همه‌ی مصوبات شورا، اجماعی بود، افزود: هیچ اختلافات اساسی نداشتیم و اختلافات جزیی نیز برای تقویت کارها بود.

دکتر عارف افزود: سیاست ما این بود که شورای عالی در امور اجرایی و تعیین مصادیق دخالت نکند و این کار را خود استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه انجام دهند.

در ادامه این دیدار هر یک از نامزدها، ضمن معرفی کوتاه خود به بیان برنامه‌های خویش پرداختند و از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خاطر اتخاذ مواضع و سیاست‌های اصولی، منطقی و عاقلانه در ابعاد داخلی و خارجی تشکر کرد.

افزودن نظر جدید