آیت‌الله واعظ طبسی:مجلس یکدست نمی‌تواند مجلس فعالی باشد

نماینده ولی فقیه در خراسان گفت: باید همه سلایق احساس کنند که می توانند در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند، البته به شرط آنکه ایمانشان به انقلاب، قانون اساسی و ولایت درست باشد و این موضوع تشخیص داده شود.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایسنا،آیت الله واعظ طبسی در دیدار با اعضای هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه مجلس یکدست و متشکل از اندیشه‌های مشابه نمی‌تواند مجلس فعالی باشد افزود: امیدوارم این مجلس با تلاش منطقی و اصولی مسئولان، مجلسی باشد که تفکرهای متفاوت با حفظ اعتقاد و ایمان به قانون اساسی و انقلاب، بتوانند به آن راه یافته و بحث‌های اصولی و اساسی را مطرح کنند.

این عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در مجلس یکدست و بسته راه برای اظهار نظر، بحث و گفت و گو باز نمی‌ماند، اظهار کرد: مجلسی می‌تواند به دولت و انقلاب کمک کند که از نیروهای پاک، معتقد به اسلام و ولایت و برخوردار از پایه های مستحکم فکری تشکیل شده باشد.

واعظ‌ طبسی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از تلاش های هیئت نظارت بر انتخابات، گفت: روشن است که بررسی صلاحیت854 نفر در استان، به ویژه برای افرادی که به خاطر ایمان و اعتقاد به نظام و نشان دادن حرکت رو به جلو جامعه و جمهوری اسلامی سعی و تلاش می کنند، کار ساده ای نیست.

وی حساسیت و اهمیت کار شورای نگهبان و هیات‌های نظارت بر انتخابات را یاد آورشد و عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، هر فردی که در انتخابات ثبت نام می‌‎کند، یک حق دارد و ما که معتقد به اجرای عدالت هستیم، باید به طور کامل در راستای استیفای حقوق افراد دقت کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان سپس با اشاره به برخی اختلاف نظرها درباره وظایف شورای نگهبان تصریح کرد: به نظر من اشکالی در قانون وجود ندارد و تکلیف شورای نگهبان، هیات‌های نظارت، ملاک‌ها، معیارها و همه آنچه باید رعایت شود، روشن است.

وی اختلاف نظرها را ناشی از برداشت‌های متفاوت از قانون دانست و گفت: براساس قانون اساسی، نظارت شواری نگهبان یک نظارت استصوابی است، نه استطلاعی، اما در عین حال عده ای نظارت را استصوابی نمی‌دانند. این نوع تفکر آنها از روی غرض ورزی نیست، بلکه نوع درک و برداشتشان از قانون است.

واعظ طبسی در ادامه بر ضرورت دقت نظر در ملاک ها و معیارهای سنجش افکار، اعتقادات و پایه های فکری داوطلبان تاکید و عنوان کرد: ممکن است افرادی سابقه خوبی نداشته باشند، ولی امروز به آغوش ملت، اسلام و انقلاب بازگشته‌اند. در نقطه مقابل هم ممکن است عده ای به ولایت و دین داری تظاهر کنند، در حالی که معنی ولایت را نمی‌فهمند و بر این اساس به آن عمل هم نکرده‌اند و نمی‌کنند. از این رو باید با دقت، اطراف و جوانب قضایا را سنجید و با عجله و شتاب نیز تصمیم نگرفت.

وی با تاکید بر اینکه همه امور به گونه ای به مجلس بستگی دارد، اظهار کرد: یکی از مواردی که انسان باید در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشد، حق الناس است و خداوند از آن نمی گذرد، گفتن جمله ای است که به موقعیت اجتماعی یک فرد لطمه می زند. یا اینکه خدای ناکرده به خاطر سوء برداشت، افرادی که صلاحیت ندارند، وارد مجلس شوند.

افزودن نظر جدید