سید حسن خمینی:

آیت‌الله طالقانی در چارچوب اصول مسلم خود به دیگران هم اجازه اظهارنظر می‌داد

یادگار امام گفت:آیت‌الله طالقانی در چارچوب اصول مسلم خود به دیگران هم اجازه اظهارنظر می‌داد.

به گزارش امید به نقل از جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم  رونمایی از آرامگاه جدید آیت‌الله طالقانی که عصر امروز در بهشت زهرا(س) برگزار شد، با اشاره به برخی حاضران در جلسه اظهار داشت: برخی از دوستانی که اینجا هستند، در روزهایی که بردن نام امام و حکومت اسلامی داغ و درفش داشت در این مسیر گام برداشتند و به حق باید از حضور آن‌ها اعلام خرسندی کنم.

وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله سید محمود طالقانی افزود: مرحوم طالقانی یک ویژگی بسیار مهم دارند که برای امروز ما بسیار درس‌آموز است؛ ایشان هم در رفتار هم در اندیشه، یک چتر گشاده بود. شاید بسیاری افراد فکر کنند هرکس ایشان را قبول دارد همفکر اوست، در صورتی که تقکر ایشان مشخص است. آیت‌الله طالقانی یک فقیه زبردست شیعه است و هرکس تفسیر قرآن و سایر آثار ایشان را مطالعه کند متوجه می‌شود که صاحب یک اندیشه نظام‌مند در حوزه فقه است. اما او این حق را برای دیگران قائل بود که در چارچوب اصول مسلم این اندیشه، ابراز نظر کنند و همین امر یاد ایشان را برای ما زنده نگه می‌دارد.

سید حسن خمینی با بیان این‌که ارزش تلاش وافر آیت‌الله طالقانی، زندان‌های طولانی و شجاعت ایشان در جای خود محفوظ است، گفت: معمولا هر انسان یک شخصیت متفاوت دارد و برای آن‌ها استقلال و حقانیت اندیشه از همه چیز مهم‌تر است؛ این بعد شخصیت آیت‌الله طالقانی هم در جای خود محفوظ است، اما آنچه از شخصیت ایشان به کار امروز ما می‌آید آن چتر گشاده است؛ این‌که انسان‌ها با عقاید مختلف باید با هم زندگی کنند، باید همدوش هم باشند. برای زندگی در کنار هم لازم نیست هم عقیده باشیم؛ بلکه باید همقدم باشیم. هدف کسانی که زیر یک آسمان زندگی می‌کنیم، اگر تعالی کشور باشد، بپذیریم که علی‌رغم فکرهای مختلف، به خاطر این هدف مشترک و منفعت کلان در کنار هم زندگی کنیم و حرف هم را بشنویم. می‌توان از این زاویه مرحوم آیت‌الله طالقانی را به عنوان یک معلم برای دیروز، امروز و فردای خودمان قرار دهیم و یاد و ذکر ایشان را باقی بداریم.

یادگار امام با بیان اینکه تذکار مردمان صرفا گرامیداشت یک نام نیست، تصریح کرد: گرامیداشت برخی، صرفا یک ذکر است؛ اما ذکر برخی دیگر تنها به حال خود آن‌ها مفید نیست، بلکه به حال ما هم مفید است و ما با یاد آن افراد خودمان را به نکاتی مجهز می‌کنیم.

نظامی شعری دارد که می‌گوید: «گفت مشق نام لیلی می‌کنم/خاطر خود را تسلی می‌کنم». گاهی با ذکر نام یک فرد فقط خود او خوشحال می‌شود، اما گاهی ما با یاد او دل خودمان را جوان می‌کنیم، اندیشه را مستحکم می‌کنیم و آن را به توانمندی‌هایی مجهز می‌کنیم.

سید حسن خمینی گفت: اینکه یاد مرحوم طالقانی و بزرگانی امثال ایشان را تکرار کنیم، علاوه بر اینکه گرامیداشت آن شخصیت و به تعبیر امام «ابوذر زمان» است، اما برای امروز ما درسی فراتر از الفبای فاتحه خواندن دارد و آن این است که از مرحوم طالقانی بیاموزیم که باید با هم زندگی کنیم و باید دست در دست هم باشیم. در جامعه‌ای که انسان‌ها به گونه‌‌ای متفاوت می‌اندیشند، این حکم الهی است که انسان‌ها به تعداد اندیشه‌هایی که دارند اندیشه بورزند و اگر نتوانند همدیگر را تحمل کنند، راهی جز ستیزه برایشان باقی نمی‌ماند.

افزودن نظر جدید