آیا رویارویی نظامی و مستقیم ایران و عربستان نزدیک است؟

رای الیوم نوشت:

دولت عربستان سعودی دیروز صبح بر محاصره یمن و بسته شدن تمام گذرگاههای مرزی زمینی، دریایی و هوایی آن، بعنوان پاسخی به شلیک موشک بالستیک انصارالله به سمت ریاض تاکید نمود.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه عرب زبان آورده است: دلیل سعودیها برای توجیه بستن مرزها که طی آن بیش از 20 میلیون یمنی متضرّر می شوند، ممانعت از ادعای انتقال موشکهای ساخت ایران برای حوثی هاست که برای هدف قرار دادن عمق استراتژیک عربستان سعودی به کار گرفته می شوند.

انتقال این نوع موشکها که طول آنها به بیش از سه متر می رسد، از طریق هوایی دشوار است؛ چرا که تمام هواپیماهایی که اجازه پرواز آنها به سمت یمن داده می شود، مورد بازرسی نیروهای ائتلاف سعودی قرار می گیرند؛ همچنانکه در مورد بندرهای دریایی و گذرگاههای زمینی رسمی یمن اینگونه است.

حوثی ها می گویند که از تکنولوژی پیشرفته ای برای ساخت این موشکها در داخل برخوردار هستند، همانطور که حماس در غزه از چنین تکنولوژی برخوردار است.

مرزهای زمینی یمنی سعودی به بیش از 1400کیلومتر می رسد؛ افزون بر اینکه مرزهای دریایی انها در دریای سرخ و گستردگی آن، نظارت بر تمام این نواحی را دشوار و بلکه محال می کند.

موشکی که حوثی ها در روز شنبه به سمت فرودگاه ریاض شلیک کردند، یک نقطه تحول اساسی در جنگ یمنی محسوب می شود؛ درست است که این موشک تنها برای ساعاتی سامانه هواپیمایی سعودی را مختل کرد، اما حالت رعب و وحشتی را در بین ساکنان ریاض ایجاد کرده و سوالاتی را در خصوص چگونگی پیمودن هزار کیلومتر در آسمان عربستان و رسیدن آن به هدف، برانگیخت و اینکه چطور پیش از برخورد با هدف با ان مقابله نشده است؟

تشدید محاصره هوایی،زمینی و دریایی یمن، به احتمال فراوان مانع از ورود موشکها برای حوثی ها و علی عبدالله صالح نمی شود. در این بین، سعودی ها 400 میلیون دلار جایزه برای کسی تعیین کرده اند که اطلاعاتی به آنها دهد تا بتوانند عبدالملک حوثی و صالح العماد و دیگر افراد حوثی ها را بازداشت کنند.

حوثی ها می گویند حق دارند در پاسخ به حملات هوایی«طوفان قاطعیت» از این موشکها استفاده کنند, حملاتی که از سه سال پیش تا کنون شهرهای یمن را هدف قرار داده و باعث کشته شدن بیش از ده هزار یمنی شده اند. ایشان تنها راه متوقف نمودن جنگ و حملات ائتلاف سعودی را همین موشکها می دانند.

می توان گفت یمن به میدان جنگی بین سعودیها و هم پیمانان آنها از یک طرف و ایران و هم پیمانان آن از طرق دیگر، تبدیل شده است و بعید نمی دانیم که این جنگ غیر مستقیم تبدیل به نبردی مستقیم بین این دو شود؛ که زمان و چگونگی ان را نمی دانیم و مشخص نیست چه زمانی سعودیها تهدید جبیر علیه ایران را عملی می کنند. ایا موشکها و هواپیماهای سعودی نیز پایتخت ایران را هدف قرار می دهند؟

قطعا این آخرین موشکی نیست که به ریاض می رسد،همانطور که سید محمد عبدالسلام،سخنگوی انصارالله در مورد بمباران شهر ابو ظبی امارات نیز هشدار داده است. به همین دلیل خیلی دور از انتظار و عافلگیر کننده نیست اگر شلیک موشک حوثی ها به سمت ریاض یا ابو ظبی این بار باعث شعله ور شدن فتیله رویارویی های مستقیم بین ایران، عربستان سعودی و هم پیمانان آنها شود.

از زمانی که موشکهای صدام حسین در سال 1991 به ریاض رسیده و یکی از ارکان دولت آن را مورد هدف قرار داد، پایتخت عربستان سعودی در معرض خطری قرار نگرفته بود و در طول 26 سال در امنیت و ارامش کامل قرار داشت. حال این سوال مطرح می شود که آیا موشکهای حوثی ها-خواه ساخته خود آنها باشد یا از طریق ایران به انها رسیده باشد- ریاض و دیگر شهرهای عربستان را به میدانی برای جنگ تبدیل می کند؟بویژه آنکه ثابت شده این موشکها در هدف گیری بسیار دقیق هستند؟

پاسخ این سوال را به هفته ها و ماههای آینده موکول می کنیم تا ببینیم چه تغییرات و مقابله هایی بوقوع خواهد پیوست.

افزودن نظر جدید