آژیر خطر

عبدالحسین طوطیایی پژوهشگر در شرق نوشت: اکنون روی سخن با تمامی مردم کشور است از صدر مدیران تا آنانی که حتی به جرعه‌ای آب، لب از شکوه و گلایه فرومی‌بندند. لطفا و بیش از این در انتظار شنیدن صدای پای بحران حتی با چندین بارندگی پیشِ‌رو نباشیم. بحران اینک با تمام قامتش در خانه همه ما سکنی گزیده است.

آسمان مهربان مدت‌هاست روی از کشورمان به قهر برگرفته است. دماوند لباس سفید برفی زمستانه هرساله‌اش را از تن کنده و از تابستان‌های داغ‌تر از گذشته خبر می‌دهد. ٩٤ درصد عرصه کشور در معرض خشک‌سالی شدید است. مخزن ٩٨ سد مهم کشور کمتر از ٤٠ درصد پر است؛ این تعداد سد ٣٩ درصد ظرفیت مخازن ١٧٧ سد مهم کشور را دارند. سدهای پنج‌گانه تأمین‌کننده آب تهران ٦١٣ میلیون مترمکعب آب دارند و ٣٢ درصد این سدها پر است. از ابتدای سال آبی جاری در استان تهران ٣٠ میلی‌متر بارش ثبت شده است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ٦١ درصد و نسبت به درازمدت ٦٤ درصد کاهش نشان می‌دهد. فرماندار تهران با بیان اینکه امروز وضعیت آب شهر تهران به مراتب از آب شهرستان بیرجند بدتر است، عنوان کرد: آب ۵۲ درصد، شامل ۱۷ میلیون نفر جمعیت شهر تهران و البرز از سدها تأمین می‌شود و در صورت ادامه این شرایط احتمال جابه‌جایی‌هایی در این مقیاس وجود دارد؛ اما زندگی هنوز در رگ‌های شهرها و بی‌عنایت به این آمارها و هشدارها و در ادامه آن غفلت بزرگ جاری است. میلیون‌ها اتومبیل از بامداد تا بی‌انتهای هر شب در تب‌و‌تاب و آلودن بی‌قرارند. شبکه‌های اجتماعی به‌جای انعکاس این فرابحران، مواردی مانند کمبود و گرانی تخم‌مرغ را به رنگ نیش و مزاح درآورده‌اند و نمایندگان مجلس بر پرسش‌هایی برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی پای می‌فشرند که از جنس دغدغه‌های گذشته است. پیمانکاران شهرداری‌ها شلنگ‌های پرفشار آب را کماکان به سوی چمن‌ها و گل‌های فصلی می‌گیرند تا شاید به بهای خشکی بیشتر، لبخند رضایت را بر چهره ناظران خود بیارایند. در آن دوردست‌ترها مردی عجول را می‌بینیم که به ضرب و زور آخرین فشارهای آب‌ گرد را از رخسار اتومبیلش برمی‌گیرد تا بیش از همیشه بر سیمای خشک طبیعت غبار بیفزاید. اما معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با درکی از عمق بحران شگفتانه هنوز از توسعه کشت کلزا و... خبرمان می‌دهد بی‌آنکه آسمان در بازتاب این خبرها اندکی لب واگشاید. صدای محمود احمدی‌نژاد هنوز و در هیجان افزایش ناپایدار درآمد نفت در گوش‌ها طنین دارد که آرزوی ٣٠٠ میلیون جمعیت در این عرصه خشک را داشت.

 آرزویی که اگر در مجالی تحقق می‌یافت، صدای تشنگی انبوه بیشتری از مردم خود را تا بی‌کرانه‌ها می‌شنیدیم. اکنون روی سخن با تمامی مردم کشور است از صدر مدیران تا آنانی که حتی به جرعه‌ای آب، لب از شکوه و گلایه فرومی‌بندند. لطفا و بیش از این در انتظار شنیدن صدای پای بحران حتی با چندین بارندگی پیشِ‌رو نباشیم. بحران اینک با تمام قامتش در خانه همه ما سکنی گزیده است. خشک‌سالی از جنس زلزله و سیل و توفان نیست؛ این بحران در روند افزایش تدریجی خود بر ناتوانی در پیشگیری‌ها می‌افزاید. سیاست مدیران و مطالبات مردم از این پس باید در فوریتی جبرانی، از گذشته فاصله بگیرد. مدیریت بخش کشاورزی، کارنامه از این پس درخشانش نه در اعجاز ارقام بیشتر تولید که در صیانت از آخرین ظرفیت‌های به‌جامانده است. لطفا آژیر خطر را هرچه زودتر با صدایی ناایستا به صدا درآوریم که بیش از این درنگ جایز نیست. 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید