محمدرضا عارف در دیدار با اعضای کانون وکلا:

آنچه درباره آقایان موسوی و کروبی در صدا و سیما مطرح کردم باور قلبی‌ام است/ توجه به حقوق شهروندی باید به باور مسئولان تبدیل شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید تمامی فصول قانون اساسی عملیاتی شود بر ضرورت توجه مسئولان به حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت:توجه به حقوق شهروندی باید به باور مسئولان تبدیل شود نه اینکه تنها در حد شعار باقی بماند.

به گزارش امید،دکتر محمدرضا عارف در جمع اعضای کانون وکلا و فعالان حقوق بشر با بیان اینکه طی سالیان اخیر فضای امنیتی را  در بخش‎هایی از جامعه حس ‌کردیم و این فضا در ذات انقلاب ما نبود،خاطرنشان کرد: من بر این باور بودم که امکان ندارد اتفاقی مانند حوادث 88 تکرار شود دیدیم که در این انتخابات، سرمایه اجتماعی فراوانی برخلاف تصور بعضی‌ها خلق شد و آنچه امروز برای همه ما یک تکلیف است حفظ این سرمایه اجتماعی است.
وی با بیان اینکه شرایط فعلی برآمده از تفکر اصلاح‌طلبی است، تصریح کرد: یکی از دلایل حضورم در انتخابات این بود که وقتی می دیدم برخی از جوانان بخاطر کج سلیقی یک مسئول از  ارزش‌ها و و نظام فاصله گرفته اند، دلم به درد می‌آمد تلاش زیادی را بعمل آوردم تا نگاه این گروه از جوانان را نسبت به نظام و انقلاب تغییر دهم و آنها را دلبسته به ارزشها و کشور کنم.
معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به سخن یکی از نزدیکان مهندس میر حسین موسوی در این جلسه گفت:آنچه که درباره آقایان موسوی و کروبی در صدا و سیما و مجامع دانشگاهی مطرح کردم اعتقاد قلبی‌ام بوده است و امیدوارم مشکل حصر این عزیزان با فضایی که بعد از انتخابات شکل گرفته است و با تعاملی که انشالله رئیس جمهور منتخب با دستگاه‌ها و مقامات مربوطه انجام می‌دهد حل شود.من هم آنچه در توانم است برای حل این مشکل انجام خواهم داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت نهادینه شدن نهادهای مدنی اشاره کرد و گفت: باید کارهای زیربنایی انجام دهیم و به سمت جامعه مدنی و تثبیت  NGO ها برویم و بگونه‌ای عمل  کنیم که هر زمان که با شکل گیری سازمان های مردم نهاد،وضعیت تثبیت و نهادینه شده در جامعه پیدا کند بطوریکه اگر عده‌ای خواستند با آنها برخورد کنند، هزینه زیادی برای برخوردشان بدهند.
وی با انتقاد از تعطیلی نهادهای صنفی از جمله کانون وکلا بر ضرورت سعه صدر مسئولان در برخورد با اینگونه نهادها تاکید و اظهار امیدواری کرد کانون وکلا بتواند فعالیتش را از سر بگیرد..
عارف با بیان اینکه باید تمامی فصول قانون اساسی عملیاتی شود بر ضرورت توجه مسئولان به حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت:توجه به حقوق شهروندی باید به باور مسئولان تبدیل شود نه اینکه تنها در حد شعار باقی بماند اگر حقوق شهروندی یک شهروند از سوی مسئولی نقض شد باید در صدد جبران آن باشد و از تکرار آن خوددداری کند.
وی در پایان تاکید کرد: مطمئن باشید اگر ما یک گام به سوی مردم برداریم ، مردم 10 گام به سوی ما برمی‌دارند. اکنون نسبت به مردم احساس مسئولیت سنگین‌تری می کنیم و قطعا مطالبات مردم باید پی‌گیری شود البته این به این معنا نیست که همه چیز درظرف چند ماه حل می شود. بلکه باید به دولت برای حل مشکلات زمان داد.
گفتنی است در این نشست خانم فریده غیرت ،حقوقدان ضمن تقدیر از اقدام اخلاقی دکتر عارف در جریان انتخابات، برخی از دغدغه‌ها و مشکلات شغل وکالت را بیان و تصریح کرد: ما به واسطه شغلی که داریم، تلاش کرده‌ایم همیشه به مساله دفاع از مظلومین توجه کنیم. اما به این واسطه مشکلاتی برای ما ایجاد شده است.
غیرت با اشاره به وکلای زندانی، گفت: توقع زیادی نداریم چون آگاهیم که مشکلات را نمی شود سریع حل کرد اما توجه به مشکلات بر سر راه وکلایی که موکل سیاسی دارند یا به مساله حقوق بشر ورود می کنند ، می تواند در ادامه کار ما و سهل شدن دفاع از موکلمان را هموار کند.
صادق نقره کار، حقوقدان و از نزدیکان خانواده مهندس میرحسین موسوی نیز در این جلسه با اظهار تشکر از صراحت بیان دکتر عارف در صدا و سیما اظهار داشت: به رسم معرفت از شما تشکر می‌کنم چراکه در شرایطی که همه فحش دادن به محصورین را مباح می دانستند شما این تابو را شکستید.
در ادامه تعدادی دیگر از اعضای کانون وکلا  نظرات خود را پیرامون مسائل صنفی و حقوق شهروندی مطرح کردند.

افزودن نظر جدید