اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل:

آمریکا به بهبود روابط دو کشور امیدوار است/جان کری را مامور گفتگو با ایران کرده‌ام

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل را بر سه محور تلاش برای جلوگیری از "دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای"، تلاش‌های بین‌المللی برای کنترل سلاح‌های شیمیایی سوریه و تحقق صلح در خاورمیانه میان فلسطین و اسرائیل قرار داد.

به گزارش امید به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه ما با چالش‌های جدیدی مواجه هستیم، تصریح کرد: آمریکا سال آینده (2014) به جنگ افغانستان خاتمه می‌دهد.

اوباما عنوان داشت: نقش سازمان ملل کمک به تحقق عدالت است و جهان نسبت به پنج سال پیش به مکان باثبات‌تری تبدیل شده است.

رئیس جمهوری آمریکا از شورای امنیت خواست تا مطمئن شود که در صورت تخطی سوریه از توافق اخیر برای تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی‌اش، با پیامدهای آن مواجه می‌شود.

اوباما درباره رابطه با ایران عنوان داشت: فکر نمی‌کنم بتوان یک شبه مشکلات در روابط ایران و آمریکا را حل کنیم اما اگر بتوانیم مشکل هسته‌ای را حل کنیم گام بزرگی در جهت توسعه روابط برداشته‌ایم.

رئیس جمهور آمریکا به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای علیه سلاح اتمی و سخنان حسن روحانی در مورد اهداف برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که از این سخنان خشنود است، اما مبنای اصلی، "عملکرد" خواهد بود. او گفت که این سخنان و سخنان طرفهای غربی می‌تواند مبنای دست یافتن به راه حل باشد.

اوباما با اشاره به نامه‌هایی که به رهبر و رئیس جمهور ایران نوشته گفت که آمریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران و ممانعت از استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته‌ای نیست ولی می‌خواهد جلوی دسترسی آن به سلاح‌های هسته‌ای را بگیرد.

وی با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران نیز گفت که آمریکا به بهبود روابط دو کشور امیدوار است.

اوباما به تاریخچه اختلافات ایران و آمریکا، از جمله کودتای 28 مرداد و دخالت‌های آمریکا در ایران اشاره کرد و گفت که اگر دو کشور بتوانند اختلاف نظر در مورد برنامه اتمی ایران را حل کنند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. او بر حق ایران در مورد دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای تأکید کرد.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: سیاست آمریکا در منطقه در کوتاه مدت بر دو موضوع متمرکز خواهد بود؛ برنامه اتمی ایران و مشکل اسرائیل و فلسطینی‌ها.

وی تصریح کرد: استفاده و توسعه سلاح کشتار جمعی را در منطقه خاورمیانه و آفریقا تحمل نخواهیم کرد.

اوباما هم‌چنین در مورد سوریه و توافقی که آمریکا با روسیه و دیگر همپیمانان خود به دست آورده است، گفت: اگر شورای امنیت نتواند در مورد صدور یک قطعنامه به توافق برسد، مشخص می‌شود که سازمان ملل قادر به اعمال قوانین بین‌المللی نیست.

رئیس جمهور آمریکا هرگونه تردید در به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط دولت سوریه را منتفی دانست.

وی در هنگام صحبت‌هایش در مورد به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه، به سابقه کاربرد این سلاح‌ها در گذشته - از جمله علیه ایران - اشاره کرد.

باراک اوباما گفت، علی رغم تلاش آمریکا برای تقویت اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه، تندروها به فعالیت خود افزایش دادند. در مقابل، متحدان دولت سوریه به کمک آن آمده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: توافق درباره تسلیحات شیمیایی باید تلاش‌های دیپلماتیک را جهت دستیابی به سازش سیاسی با سوریه افزایش دهد. من فکر نمی‌کنم که اقدام نظامی چه در داخل سوریه و چه توسط نیروهای خارجی بتواند به تحقق صلحی پایدار منجر شود. همچنین فکر نمی‌کنم که آمریکا یا هر کشور دیگری بتواند مشخص کند که چه کسی در سوریه حکومت خواهد کرد بلکه این مردم سوریه هستند که در این زمینه تصمیم می‌گیرند. با این حال رهبری که شهروندان خود را می‌کشد و علیه کودکان از گاز شیمیایی استفاده می‌کند نمی‌تواند مشروعیت لازم را برای هدایت کشوری که به شدت چند تکه شده است به دست آورد. این عقیده که سوریه می‌تواند به دوران پیش از جنگ بازگردد توهم‌آمیز است. زمان آن فرارسیده که ایران و روسیه متوجه شوند که پافشاری روی حکمرانی اسد منجر به نتیجه‌ای خواهد شد که فضای ایجاد خشونت برای افراط‌گرایان افزایش یابد. در همین حال افرادی که به حمایت از اپوزیسیون میانه‌روی سوریه می‌پردازند باید آن‌ها را متقاعد کنند که مردم سوریه نمی‌توانند بهای فروپاشی دولت را بپردازند و سازش سیاسی بدون در نظر گرفتن واهمه‌های مشروع علویان و دیگر اقلیت‌ها محتمل نیست.

اوباما هم‌چنین گفت که محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر به طور دمکراتیک انتخاب شده بود اما از دید شهروندان مصر روند تحولات این کشور در مسیر اشتباهی بود.

وی گفت که در جریان تحولات مصر تلاش آمریکا این بود که در مسائل داخلی این کشور دخالت نکند. او گفت که منافع آمریکا حمایت از دموکراسی در مصر است.

رئیس جمهور آمریکا بر لزوم حل اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها تأکید کرد و از کشورهای منطقه خواست که به رهبران اسرائیلی و فلسطینی که حاضرند در راه دشوار صلح قدم بگذارند، کمک کنند.

رئیس جمهور آمریکا از امید خود برای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها سخن گفت و بر امید جوانان دو طرف به دستیابی به این هدف تاکید کرد.

افزودن نظر جدید