آمریکا بایدبیش از ۱۱۰ میلیارد دلار به ایران خسارت دهد

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام موج جدیدی از خسارات به افراد حقیقی و حقوقی ایرانی مطرح خواهد شد که می تواند مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد، یادآور شد: همه 110 میلیارد دلار خسارت تعیین شده براساس احکام صادره، برای قبل از خروج آمریکا از برجام است.

به گزارش امیدنامه به نقل از خبرآنلاین، لعیا جنیدی درباره میزان غرامت هایی که آمریکا باید به ایران بپردازد گفت: افراد و شرکت های بخش خصوصی که از اعمال و رفتارهای آمریکا طی چند دهه گذشته متضرر شدند یکسری دعاوی را در دادگاه های کشور مطرح کردند و آرایی هم به نفع این افراد حقیقی و حقوقی صادر شد که تا امروز حجم خسارت ها به بیش از 110 میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: البته مقدار خسارات ناشی از اعمال آمریکا خیلی گسترده تر از 110 میلیاد دلار است چون مستندسازی و عدد و رقم درآوردن درباره این مسئله کار راحتی نیست. یعنی واقعا شرکت ها و افراد شکایت کننده از آمریکا باید تیم های تخصصی حقوقی و اقتصادی، کارشناسان رسمی و خبرگانی در حوزه ارزیابی خسارات را به کار بگیرند تا آنها برای ارزیابی مالی دقیق تر میزان خسارات وارده کمک کنند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام موج جدیدی از خسارات به افراد حقیقی و حقوقی ایرانی مطرح خواهد شد که می تواند مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد، یادآور شد: همه 110 میلیارد دلار خسارت تعیین شده براساس احکام صادره، برای قبل از خروج آمریکا از برجام است بنابراین از آنجاکه رسیدگی به پرونده ها هیچ وقت ظرف 3 ماه انجام نمی شود، رسیدگی به خسارات بعد از خروج آمریکا از برجام تازه شروع می شود.

وی ادامه داد: آمریکایی ها که خودشان از برجام خارج شدند از این منظر نمی توانند ادعایی کنند اما براساس ادعاهایی که در زمینه تروریسم دارند یکسری دعاوی را طرح کردند که آرای صادره حدود 80 میلیارد دلار است. البته دعاوی دیگری هم آنجا ثبت شده که هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

جنیدی در پاسخ به این سئوال که آیا احکام اخذ غرامت از آمریکا شامل کودتای 28 مرداد نیز می شود؟ گفت: بعید می دانم چون دعوای رسمی درباره این کودتا طرح نشده، آنچه تاکنون بوده شامل کسانی هم است که از کودتا متضرر شدند. در مجموع برای طرح دعوای رسمی با این عنوان باید بررسی جدی کرد.

وی درباره طرح دعوای دولت ایران نسبت به خسارت دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد، بیان کرد: خواستم که مطالعه ای روی آن انجام شود چون باید خیلی ها را متقاعد کرد که ما در چه چارچوبی طرح دعوا کنیم. به عبارت دیگر نوع طرح دعوا مهم است.

عضو کابینه دولت دوازدهم درباره تقسیط خسارات ناشی از اعمال آمریکا گفت: آن دعاوی توسط افراد حقیقی یا شرکت خصوصی مطرح شده است، اگر آنها به دولت نمایندگی بدهند، دولت ایران می تواند پیگیری کند تا خسارات را براساس احکام صادره از طرف آمریکایی بگیرد و به متضررشدگان برگرداند. البته این بسته به نوع توافقی است که با متضررین انجام می شود چون اجباری نیست مهم این است که طرف چه توقعی دارد و آیا دولت قادر است که توقعات را تأمین کند بنابراین باید مذاکره شود.

وی درباره اخذ غرامت از آمریکا افزود: اگر دو پرونده مطرح شده در آی سی جی رأیی به نفع ما صادر شود، خواهان دولت ایران است بنابراین اگر دعاوی ما پذیرفته و انشاءالله حکم به نفع ما صادر شود دولت اصالتا بحث اخذ غرامت را مطرح و مطالبه می کند اما دعاوی که مردم مطرح کردند خودشان می توانند توافق کنند و نمایندگی به دولت بدهند یا ان‌جی‌او تشکیل دهند و خود پیگیر اخذ غرامت شان شوند اما در آمریکا، دولت از افراد طرح دعواکننده برای وصول غرامت شان از ایران نمایندگی گرفته است.

جنیدی درباره امکان تهاتر بین غرامت های ایران و آمریکا گفت: اگر مذاکره جدی اتفاق بیفتد و طرفین اراده مذاکره داشته باشد، منطقا می تواند تهاتر انجام شود.

افزودن نظر جدید