آلماني‌هايي که پس از مرگ درخت مي‌شوند

تاکنون 54 هزار آلماني پس از مرگ‌ درخت شده‌اند و اينها افرادي هستند که مي‌دانستند پس از مرگ‌شان "سبز خواهند شد".

آسمان آبي، هواي پاک جنگل، صداي پرندگاني که از اين شاخه به آن شاخه مي‌پرند و فضايي سرسبز که در آن نشاني از ديوار نيست، هرچه هست درخت و سبزه و گياه است. اين‌ها توصيفي مختصر از حال و هواي جنگل‌هاي زيباي بي‌شمار آلمان است که بسياري از شهروندان اين کشور را هر هفته براي گشت و گذار و بسياري را براي خوابي ابدي به سوي خود جذب مي‌کنند.

پژوهشگران و باستان‌شناسان و تاريخ‌نگاران روش‌هاي متعددي از دفن جسد انسان‌ها پس از مرگ کشف کرده‌اند از سوزاندن، به دريا سپردن، در برج‌هاي خاموشي خوراک جانوران شدن گرفته تا موميائي کردن و تلاش براي جاودانه کردن جسد تا به خاک سپردن آن در کفن يا تابوت شامل اين شيوه‌ها هستند.

اما در اروپا برخي به اين روش‌ها قانع نيستند و طرفدار طرحي متفاوت شده‌اند که "خاکسپاري ارگانيک" نام گرفته است. در اين شيوه جسد انسان پس از مرگ سوزانده مي‌شود و خاکستر جمع‌آوري شده در جعبه‌اي کوچک براي رويش دانه‌هاي يک گياه بسته‌بندي خواهد شد. "اورنابيوس"، شرکت توليدکننده جعبه‌هايي است که با گذشت زمان تبديل به درخت مي‌شوند و صندوق‌هايي قابل تجزيه و برگشت‌پذير به طبيعت هستند. خاکستر جسد انسان را در اين جعبه‌ها قرار مي‌دهند و روي خاکستر دانه‌هاي گياهي که قرار است از خاکستر برويد، مي‌پاشند.

شرکت "اورنابيوس" تاکنون نزديک به 20 هزار از اين صندوق‌هاي ارگانيک را فروخته است.

اما براي کساني که نمي‌خواهند مستقيما به درخت تبديل شوند هم جايگزين ديگري وجود دارد که خاکسپاري در پاي يک درخت است. در آلمان بيش از 300 جنگل وجود دارد که در آن‌ها اجازه‌ي خاکسپاري در دل طبيعت داده شده‌ است.

به گزارش "فريد والد"، بزرگترين و قديمي‌ترين موسسه خاکسپاري در دل طبيعت در آلمان، 54 هزار شهروند آلماني تاکنون در جنگل‌هاي به رسميت شناخته شده براي اين نوع خاکسپاري در پاي درختان دفن شده‌اند. 135 هزار تن هم نام خود را براي خاکسپاري آنها در پاي يک درخت پس از مرگ‌شان ثبت کرده‌اند. در اين جنگل‌ها تابلوهاي کوچکي که نام متوفي روي آن‌ها نوشته شده بر تنه‌ درخت حک مي‌شود. هر کسي مي‌خواهد ناشناس بماند، جنگل براي او بهترين ماواست و درخت او بي‌نام مي‌ماند.

به گزارش دويچه‌وله، بيشتر کساني که تن به خاکسپاري ارگانيک مي‌دهند، مي‌خواهند پس از مرگ درخت "افرا" شوند. در آلمان درخت «افرا» بيشترين طرفدار را دارد. هرچند که پديده‌ خاکسپاري در دل طبيعت به استناد پژوهش‌هاي باستان‌شناسان و تاريخ‌شناسان، پديده‌اي نو نيست اما اجراي آن با شکل کنوني قدمتي 20 ساله دارد.

کساني که قصد دارند پس از مرگ پاي يکي از درختان "فريد والد" (جنگل – گورستان) به خاک سپرده شوند، نخست درختي را برمي‌گزينند. هزينه خاکسپاري زير يک درخت از 770 يورو آغاز مي‌شود. تازه درخت را نمي‌توان تنهايي صاحب شد؛ پاي يک درخت ممکن است خانه ابدي چندين تن شود مگر آن‌که خانواده‌اي دورتادور درخت را بخرد که هزينه آن از 3350 يورو آغاز مي‌شود. اين هزينه‌ها بسته به جاي درخت، نوع درخت و منظره‌ پيرامون درخت متفاوت است. اما اگر کسي نخواهد که خاکسترش در درون جعبه مخصوص بسته‌بندي شود براي رويش يک درخت جديد، هزينه دفن‌ مستقيم خاکستر جسد او پاي يک درخت از 150 يورو شروع مي‌شود.

در آلمان به طور قانوني به خاک سپردن جسد انسان و بقاياي او اجباري است و همچنين نمي‌توان خاکستر بستگان را براي مثال در جعبه‌اي در باغ خانه دفن کرد. اما در کشوري مانند انگليس اين اجبار وجود ندارد و خاکستر مرده را مي‌توان در باغچه‌ خانه هم کاشت.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید