آزادي اقتصادي مكمل ساير آزادي ها خواهد بود

حميد رضا عارف در گفتگو با تعادل از حضور پر حاشيه اش در انتخابات اين دوره از اتاق بازرگاني مي گويد. وي كه يكي از چهره هاي جوان كانديد در انتخابات اتاق است از همان ابتدا دائما زير ذره بين رسانه هاي مختلف قرار گرفته است. يكي از حواشي كه اين روزها براي او بوجود آمده است ادعايش مبني بر اينكه اپراتور خارجی (MTN)اولين پروژه خصوصي سازي در صنعت تلفن همراه كشور را وي به ايران آورده است. او می‌گوید در سال ۱۳۸۳ با توانایی‌های شخصی خودش با شرکت مخابراتی MTN آفريقاي جنوبي وارد معامله شده و این شرکت را به بازار موبایل ایران آورده است.

وي ادامه داد: بزرگترين پروژه خصوصي سازي در كشور ايران اواخر دولت خاتمي اتفاق افتاد و آن هم بحث اعطاي اولين مجوز اپراتور خصوصي تلفن همراه كشور بود. به اتكاي رشته تحصيلي ام كه مهندسي برق در دانشگاه صنعتي شريف  بود و بعد از آن در مقطع ارشد درهمان  دانشگاه و رشته MBA تحصيل مي كردم و تجربه چند ساله ام در صنعت مخابرات ، به اتفاق دوستي كه از كارآفرينان خارج از كشور بود تصميم گرفتيم در اين مزايده شركت كنيم. در آن زمان پدرم معاون رييس جمهور بودند و حضور من در آن پروژه با مخالفت ایشان همراه بود. به ايشان گفتم من به عنوان يك شهروند كه تحصيلاتي در اين زمينه دارد و داراي شركت خصوصی مخابراتي است، بر اساس اصول قانوني در اين مزايده شركت كرده ام. ما با شركت  MTN آفريقاي جنوبي در اجلاس ITU در ژنو در سال 2003 كه نمايشگاه ساليانه اتحاديه هاي مخابرات هاي جهان است آشنا شديم. آن شركت بعد از چندين مذاكره و آشنايي با توانايي هاي ما با شركت ما وارد مذاكره شد.
عارف مي گويد: در همين جا اعلام مي كنم در زمان دولت خاتمي و وقتي پدرم معاون رييس جمهور بودند ما در اين مزايده برنده نشديم. شركت تركسل با شريك داخلي خودش ايرانسل اول شدند بنابراين در زمان دولت خاتمي ما دوم  شديم و همین سند عدم استفاده ما از هرگونه رانتي بود و به آن افتخار میکنیم. در نهايت در سال 84 بعد از تغيير دولت، شركت تركسل از ايران اخراج شد و بعد از آن با تصميم دولت نهم شريك ايراني اين پروژه يعني شركت ايرانسل اجازه پيدا كرد برود با اپراتورهاي ديگر گفتگوكند ودر نهايت با ما وارد مذاكره شد. ما به عنوان شريك داخلي شركت MTN  اجازه مذاکره مشروط را به ایرانسل دادیم اما در نهايت با خلف وعده اي كه اتفاق افتاد حتي يك ريال منافع مادي و معنوي از اين پروژه نصيب ما نشد .البته متاسفانه پس از اولین مصاحبه من و انتشار این خبر برخي با فروش آخرت خود به دنياي ديگران حتي تماسي نگرفتند بدانند قضيه اين قرارداد چيست و برای ما جو سازی کردند و با بی تقوایی ادعای رانت کردند.
وی در ارتباط با حضور چهره های جوان در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی گفت: اتفاق مبارکی که در این دوره افتاده است با روی کار آمدن دولت جدید، یک موج امید و تحول خواهی به عنوان گذار از دورانی که بسیاری از بخش های کشور از جمله بخش خصوصي دچار صدمه شدند در میان فعالین اقتصادی به راه افتاده است. در اين دوره تمام کسانی كه احساس کردند با تکیه بر توانایی ها و ارتباطات سالم خودشان مي توانند حضور موثر داشته باشند آمده اند و در اين ميان چهره هاي جوان با تكيه بر نيروي جواني شان و برای دمیدن هوای تازه در اتاق بازرگانی برای اولین بار از قشر فارغ التحصیلان دانشگاه ها آمده اند و ادعای جدیدی را مطرح کرده اند. من به عنوان کسي كه در یکی ازدانشگاه های معتبر همین مرزو بوم تحصیل کرده و از منابع این کشور استفاده كرده وظیفه خود دانستم كه بيايم و با مشاركت در اداره كشور در پارلمان بخش خصوصی بتوانم خدمتي بكنم.در اين دوره ترکیبی که اتفاق افتاده است یعنی تجار و بازرگانان سنتی و با تجربه در کنار جوانانی با اندیشه های نو و توسعه محورو با رویکرد داشتن یک اقتصاد سفید و غیر رانتی حضور پيدا كرده اند.
وي ادامه مي دهد: اگر اين تركيب تازه وارد اتاق بازرگانی بشود با توجه به  شرایطی که کشور امروز با آن درگیر است و نیازی که قطعا در این شرایط دولت به بخش خصوصی دارد مي توان به سمت اقتصاد ملي موفق حركت كرد.
عارف در ارتباط با  آمادگي بخش خصوصی به لحاظ ذهنی و اجرایی براي حضور در امور مديريتي كشور مي گويد: بايد قبول كنيم كه بخش خصوصي در كشور ايران يك بخش بسيار نحیف و آسیب دیده است. مگر چند سال از تصويب سياستهاي كلي اصل 44 مي‌گذرد و آن هم در دوراني اتفاق افتاد كه دولت گذشته عملا پاي خود را روي بخش خصوصي گذاشته و و بخش خصوصي قدرت نفس كشيدن نداشته است. تنها قانون مناسبي كه  براي فضاي كسب و كار اتفاق افتاد قانون بهبود مستمرفضاي كسب وكار بوده است كه آن هم فقط سه سال از عمرش گذشته  و هنوزهم مهلت اجرايي شدن پيدا نكرده است .پس بايد بپذيريم كه متاسفانه بخش خصوصي درعین توانمندی و بهره گیری از نیروهای متخصص و با تجربه هنوز بخش قدرتمندی نيست و بايد به اين بخش فرصت تجربه داد تا ياد بگيرد و اعتماد سازی کند. اميدوارم با توجه به اينكه دولت جديد دولت خردمندی است و وزيراني در كابينه دارد كه دوره اي تجربه فعاليت در بخش خصوصي داشته اند و مشكلات زير بنايي بخش خصوصي را مي شناسند اتاق آينده بتواند تعامل خوبي با دولت داشته باشد.
وي با اشاره به تاثير گذاري تشكل هايي مانند اتاق بازرگاني بر روان سازي تصميم هاي اقتصاد كلان مي گويد: اتاق بازرگاني مي‌تواند در تمام شوراهاي اصلي اقتصادی كشور مانند شوراي پول و اعتبار فعال و تاثیر گذار باشد. حضور افراد قوي در اين اتاق كه داراي  ارتباطات فعال و گسترده اي هستند مي تواند با توجه به نقش مهم تسهیل گري اتاق بازرگاني، در نقش مشاور خوبي براي دولت و مجلس در قانونگذاري و سياستگذاري هاي آتي باشد. از سويي ديگر يكي از بحث هاي مهم در اتاق اين است كه براي توسعه كسب و كار سالم و مبتني بر اقتصاد رقابتي تلاش شود. رقابت اقتصادی «منصفانه» و «پویا» را به منزله پیشران اصلی رونق پایدار اقتصاد ملی می‌دانم و از اين رو اگر افراد در اتاق آینده بر اساس توانايي هاي شان انتخاب شوند اتاق بعدي مي تواند به عنوان منشا اقتصاد رقابتي و سفید در جهت اعتلای اقتصاد ملی عمل كند. 
وي در ارتباط با هويت بخشي به بازرگانان در ايران بوسيله يك كارت مي گويد: خيلي از كشورهاي دنيا داراي اتاق بازرگاني قوي هستند و خدمات بسيار خوبي به اعضاء خود ارايه مي كنند و نيازي به داشتن كارت بازرگانی به شکلی که ما اینجا داریم نيست. اتاق ها داراي اعضاي قوي هستند يعني بعد از عضو گيري با خدماتي كه به اين اعضا ارايه مي شود سعي در جذب و نگهداري اين بخش سرمايه گذار خود دارند. نگرش سنتي به اتاق بازرگاني با حضور نيروهاي جوان بهتر است تغيير كند. اتاق باید خادم اعضايش  باشد. باید بررسی کرد چرا اتاقي كه زمانی  تعداد 25 هزار نفر عضو داشته است امروز تبديل مي شود به اتاقي با تعداد 12هزار عضو و چه مي شود كه اين اعضا انگيزه  عضو بودن را از دست مي دهند. اين اتفاقات فقط مربوط به شرايط داخل اتاق نيست اما با اصلاحاتي كه مي توان در ساختار و قوانين اتاق اعمال كرد مي توان به اعضاي اتاق خدمات بهتري ارايه كرد.
وي ارزيابي خود را از جريان انتخابات اين دوره اينگونه بيان مي كند: رقابت در اين دوره بر اساس آمار از نظر تعداد كانديدها و هم از نظر نوع فعاليت بصورت عجيبي سنگين و جدي است به گمان من همه افرادي كه آمده اند بسيار با تجربه هستند و همه احساس مي كنند شرايط به گونه اي است كه مي توانند خدمتي ارايه دهند. اميدوارم تا پايان انتخابات همه به موازين قانوني و مهمتر از آن به اخلاقي پايبند داشته باشند و  بر اساس منافع ملي رقابت كنند.
وي در رابطه با انگيزه هاي شخصي خود براي حضور در انتخابات اين دوره مي گويد: براي حضور در انتخابات اتاق براي خودم ارزش هاي كليدي را تعريف كرده ام. در ابتدا تلاش براي كسب و كار سالم و مبتني بر اقتصاد رقابتي  كه اين اصل را  رونق اقتصاد ملي مي دانم و از همه  دغدغه مندان اعتلاي اقتصاد كشور مي خواهم كه در اين امر كوشش كنند. دومين ارزشي كه برايم مهم  است تلاش براي آسان سازي فعاليت هاي مولد اقتصادي براي فعالين بخش خصوصي است. كاهش قوانين محدود كننده، مجوززدايي، صدور مجوزها از وي‍ژگي هاي بارز آزاد سازي اقتصادي مي دانم و معتقدم در مسير دستيابي به جامعه بالنده آزادي اقتصادي مكمل ساير آزادي ها خواهد بود و بايد بتواند در كنار ساير آزادي ها رشد كند. ارزش ديگري كه بخاطر آن در اين انتخابات حضور پيدا كرده ام تثبيت حضور شركتهاي توانمند ايراني در بازارهاي بين المللي و كاهش آسيب پذيري داخلي در معاملات بين المللي است. بايد ساز وكاري ايجاد شود كه بتوان از ظرفيت هاي منطقه اي و بين المللي براي رشد و شكوفايي بخش خصوصي استفاده کرد بخصوص براي تجارت آزاد بين ايران و حداقل كشورهاي همسايه . يكي از مهمترين دلایل حضوردر اين زمينه براي من به عنوان عضو موسس و مديرعامل سابق بنياد اميدايرانيان NGO اي كه در زمينه توسعه پايدار كار مي كند نقش آفريني بخش خصوصي در توسعه همه جانبه كشور است و اين از طريق ارتقاي محبوبيت كارآفرينان جوان بطور خاص و بحث كارآفريني اجتماعي در حال انجام است و بايد با ترويج  مسئوليت اجتماعي بنگاه ها  به عنوان عاملي كه مي تواند باعث اعتمادسازي كارآفرينان و بخش  خصوصي در بين مردم شود و نهایتا به توسعه همه جانبه مي انجامد اهمیت داد.

 

افزودن نظر جدید