آخرین وضعیت اعتراضات بنزینی در کشور

با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی آن اعتراضاتی در نقاط مختلف کشور انجام شد. این اعتراضات در اغلب موارد با حضور مسؤولان و گفت‌وگوی ماموران ناجا با مردم به شکل مسالمت‌آمیز برگزار شد و در برخی موارد نیز با تحریک عده ای به اغتشاش کشیده شد.

به گزارش امیدنامه، در ادامه روایت خبرگزاری های از تجمع مردم در اعتراض به گرانی بنزین را می‌خوانیم:
روایت فارس از آخرین وضعیت تجمع اعتراضی علیه گرانی بنزین
در ارومیه تجمع معترضان مسالمت آمیز و آرام بود. تعدادی از معترضین که در وسط خیابان جمع شده‌اند برای تهییج و همراهی مردمی که نظاره گر بودند الفاظ رکیک به کار بردند تا آنها مجبور شوند به جمع آنها بپیوندند.

سهمیه بندی بنزین؛ اعتراضات در پی گران شدن بنزین در چند شهر کشور

در تبریز پس از روان شدن ترافیک ناشی از متوقف کردن خودروها، برخی افراد که در صدد ایجاد ناامنی و اغتشاش بودند، اقدام به سنگ‌پراکنی به مامورین کردند که در این بین، به تعدادی از خودروهای شخصی نیز آسیب وارد شد.

در مشهد معترضان شعار میدادند " روحانی روحانی بنزینو پس میگریم" تعدادی هم با حضور در وسط خیابان و شعار "بیا وسط بی غیرت" از تماشاگران اطراف خیابان و پیاده‌روها خواستند تا به جمع آنها اضافه شوند. به رغم این شعارها اما جمعیت زیادی به معترضان اضافه نشد.

در اصفهان حوالی عصر امروز با ورود اراذل و اوباش اعتراضات از حالت مردمی خارج و به خشونت و تخریب اموال عمومی و آتش زدن شعبه یکی از بانک ها کشیده شد.

در کرمانشاه شعارهای معترضان "ایرانی باغیرت حمایت حمایت" "مرگ بر گرانی" و "حق مردم باید ادا بود، بنزین باید ارزان بود" .

اعتراضات در خوزستان از شب گذشته به خشونت  کشیده شد. مشاهدات خبرنگار فارس از آتش زدن برخی شعب بانک ها و تخریب اموال عمومی حکایت دارد.

در ساری مردم زیر بارش باران شعار دادند "گرانی تورم این است شعار مردم"، "چه برف بیاد چه بارون می‌مونیم توی خیابون"، "ما منتظر استاندار هستیم، هیچ‌جا نمی‌ریم همین‌جا هستیم".

درکهگیلویه و بویر احمد هم چند ده نفر در تجمعی آرام اعتراض خود را اعلام داشتند در این بین فیلمی منتشر شد که نشان می دهد یک دختر جوان با جیغ و فریاد در میان جمعیت درصدد تحریک و همراهی مردم برای اعتراض است.

در استان گلستان تجمعات از خیابان شالیکوبی و با توقف خودروها آغاز شد و فیلم های منتشر شده نشان میدهد این اتفاق در عبور و مرور خودروهای امدادی مشکل ایجاد کرده است.

سیرجان کرمان هم دیشب در برخی نقاط شهر ناآرمی را تجربه کرد. ظهر امروز هم عده ای در میدان آزادی کرمان حضور پیدا کردند و شعار "نترسید نترسید ما همه با هم هستیم" سر می‌دهند.

تجمع شیراز به خشونت کشیده شد
در شیراز امروز شنبه نیز همچون شب‌ گذشته روالی عادی و معمول تا حوالی ظهر داشت و تنها در خروجی شهر و حوالی شهرک گلستان و نیز در شهرک صنعتی شیراز واقع در حاشیه شهر، صبح امروز تعدادی از رانندگان خودروهای خود را خاموش کردند که این امر موجب ترافیک نسبتاً سنگین در کمربندی شد.

اما از ظهر فضا رفته‌رفته به خشونت گرایش یافت و از یک‌سو شعارها رنگ‌وبوی سیاسی پیدا کرد و از سوی دیگر با ورود برخی عناصر فرصت‌طلب و ضدانقلاب، اماکن مختلف به آتش کشیده شد.

برخی افراد که لیدری تجمعات را برعهده گرفته بودند با شعارهایی همچون «رضاشاه، روحت شاد»، «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، عملیات حمله به اموال خصوصی و دولتی را کلید زدند تا مطالبات معیشتی و مسالمت‌آمیز مردم کم‌کم رنگ ببازد و به صحنه درگیری و نزاع خیابانی تبدیل شود.

تا ظهر امروز پلیس رفتاری بسیار آرام با معترضان داشت و هیچگونه درگیری گزارش نشده بود، اما با حمله تعدادی از اراذل و اوباش به کلانتری معالی‌آباد و به آتش کشیده شدن آن با مقاومت عناصر انتظامی مواجه شد.

برخی پمپ‌بنزین‌های شیراز همچون کوزه‌گری و بلوار رحمت به آتش کشیده شد و چندین خودرو متعلق به مردم و پلیس و حتی ماشین آتش‌نشانی نیز در نقاط مختلف شهر سوختند.

معترضان همچنین به چندین بانک، مرکز خرید و نیز شهرداری و دفتر امام‌جمعه صدرا حمله‌ور شده و خسارت‌های زیادی وارد کردند.

اخبار ضدونقیضی از حمله تعدادی از اراذل به یکی از بیمارستان‌های شیراز نیز به گوش می‌رسد.

همچنین گزارش‌های خبرنگاران خبرگزاری دولت ایرنا حاکی از برگزاری تجمع‌های پراکنده در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در برخی از نقاط کشور در شامگاه جمعه - ۲۴ آبان - است. این اعتراض‌ها در برخی شهر‌ها مانند مشهد و سیرجان و برخی شهر‌های استان خوزستان دیده شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد جمعه ۲۴ آبان بنزین برای همه وسایل نقلیه سهمیه‌بندی شد. طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

این تغییرات در قیمت بنزین و سهمیه‌بندی اعمال شد سبب شد تا در برخی شهر‌ها تجمع‌هایی شکل بگیرد. در مشهد از حدود ساعت ۱۹ آمدوشد کند خودرو‌ها و حضور ده‌ها نفر معترض در محدوده تقاطع بلوار وکیل‌آباد و خیابان دانشجو بود که با تذکرات پلیس و برخی شهروندان این اعتراض پایان یافت. در بیرجند نیز اعتراض‌های پراکنده‌ای در سطح شهر انجام شد. در سیرجان، اما اعتراضات شدید بود و در این میان تهاجم عده‌ای از افراد، به انبار نفتی این شهر و با هدف آتش زدن آن، با واکنش نیروی انتظامی ناکام ماند.

در اهواز نیز تجمع شهروندان معترض به افزایش قیمت و توقف خودرو‌ها در دو خیابان این شهر باعث دشواری رفت و آمد شد که با تذکرات نیروی انتظامی تجمع پایان یافت. همچنین در محور شوشتر- دزفول نیز تجمع اعتراضی که همراه با دشواری رفت و آمد در محور شوشتر - دزفول بود تا پایان شب برطرف شد. در گچساران نیز مردم با تجمعی آرام در دوگنبدان به افزایش قیمت بنزین اعتراض کردند. مردم معترض در آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در بخش‌هایی از شهر در اعتراض حضور یافتند. شیراز و بندرعباس نیز با تجمع محدودِ اعتراضی روبرو بود که تا پایان شب پایان یافت.

علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس جمهوری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه از نیمه شب دیشب تاکنون در اظهارنظر‌هایی جداگانه تأکید کرده‌اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا بوده است و تصمیم همه اجزای نظام است. همچنین دولت با توجه به دغدغه‌هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تا تمام پولی که از این مسیر به دست می‌آید در قالب یارانه‌ای جداگانه به حدود ۶۰ میلیون‌نفر از مردم ایران پرداخت کند.آخرین

افزودن نظر جدید