گرانی عجیب در یک خیابان تهران

 تسنیم نوشت: خیابانی در تهران که قطب فروش صنایع‌دستی پایتخت است برخلاف عرف عرضه و تقاضا در صنوف دیگر، در اغلب مواقع قیمت صنایع دستی آن بالاتر از فروشگاههای دیگر تهران است که در این مقوله مسؤلان مرتبط صنایع دستی به علت این گرانی و راه‌حل رفع آن پرداختند.

محمد انشایی، سرپرست معاونت صنایع دستی تهران در میزگرد صنایع دستی درباره مسئله گرانی صنایع دستی در فروشگاههای صنایع‌دستی خیابان استاد نجات اللهی که مهمترین مرکز فروش صنایع دستی پایتخت است و اتفاقاً برحسب تجربه و مشاهدات باید بازار اصلی یک محصول؛ قیمت‌های فروش آن ارزانتر باشد، ولی در این بازار چنین مسئله‌ای وجود ندارد، اظهار داشت: این مسئله در حقیقت بیشتر در حوزه اتحادیه فروشندگان صنایع دستی است، ما در استان تهران بررسی‌هایی که کردیم یکی از عوامل این گرانی، بالا بودن رهن و اجاره این فروشگاهها است، یا در حقیقت بگوییم که بخش سرمایه ای که این‌ها برای این محصول گذاشتند یعنی سرقفلی فروشگاه‌هایشان؛ رقم‌شان بالا رفته است.

انشایی ادامه داد: به هر حال تاثیرات اقتصادی زنجیر وار به هم وصل است. ما وقتی می‌گوییم که نوسانات ارز یا قیمت تمام شده محصول؛ یا می‌گوییم که ارزش سرمایه گذاری؛ که همه این موارد عوامل مهمی هستند، حتی در صحبت‌هایی که با صاحبان این فروشگاهها داشتیم؛ آنها می‌گفتند: «من اگر این سرمایه ای را که برای سر قفلی این مکان یا مالکیت این مکان دارم اگر در بخش دیگری از صنعت ببرم یا در بخش ساختمان سازی ببرم، بیشتر جواب می‌گیرم و این عاملی می‌شود که در حقیقت قیمت فروش محصولات صنایع دستی را بخواهد بالا ببرند.

چرا قیمت صنایع دستی متفاوت است

البته ما با نظارت‌هایی که از طریق اتحادیه فروشندگان صنایع دستی داشتیم و همین بحثی که شما در زمینه می‌فرمایید؛ تا به حال اختلاف فاحش قیمتی نداشتیم و حداقل به بنده گزارش نشده است، چون رشته‌های صنایع دستی تولیداتشان با یکدیگر متفاوت است، بنابراین قیمت گذاری هم تفاوت دارد و کار ساده ای نیست که ما بگوییم مثلا این جعبه خاتم با این گرید باید این قیمت باشد، در حقیقت برخی محصولات پُرکاری دارند یا برخی کم کاری دارند و این بخش‌ها باعث می‌شود تنوع قیمت بیشتری ایجاد بکند.

همچنین در این میزگرد که حسین پنداروند - دبیر انجمن صنعت طلا و جواهر در بخش زیورآلات سنتی و سنگ‌های قیمتی و علی یزدی، عضو انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران نیز حضور داشتند، حسین بختیاری - رئیس هیات‌مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی نیز عنوان کرد: ببینید مطالبی که آقای انشایی اشاره کردند دقیقاً منطبق بر واقعیت‌های موجود جامعه است. بیگانگی مدیریت حوزه متولی با نیازهای امروز صنایع دستی یکی از چالش هایی است که صنایع دستی ما را رنج می‌دهد.

ما فروشگاهی داریم به نام فروشگاه صنایع دستی در نبش کوچه ارشد زیر ساختمان سازمان میراث فرهنگی در خیابان استاد نجات اللهی؛ حال اگر از بحث مالکیت و بحث بانکی در زمینه آن بگذریم، فروشگاههای دیگری هم در سطح شهر تهران و استانهای دیگری وجود دارد به نام فروشگاههای صنایع دستی که در زمان دولتی بودن "بازرگانی صنایع دستی" این فروشگاه‌ها فعال بودند ولی امروزه این فروشگاه مربوطه در اجاره یک فرد شخصی است ولی با شرایط توزیع صنایع دستی.

شکستن تابوی قیمت‌های کاذب صنایع دستی خیابان استاد نجات اللهی با یک پیشنهاد

بنابراین ما فکر می‌کنیم که اگر بخواهیم تابوی قیمت‌های کاذب صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی را بشکنیم پیشنهاد مشخص ما الان این است که بیایم آن فروشگاه را در اختیار حوزه تولید صنایع دستی بگذاریم و تولید کننده‌های صنایع دستی یک ساختاری را ایجاد کنند تا محصولشان را در آن فروشگاه عرضه مستقیم کنند که هم این اثر خواهد گذاشت بر قیمت‌های خیابان استاد نجات الهی و هم مراجعه کننده و مصرف کننده ما می‌تواند با قیمت نازل تر محصول را تهیه کند و در واقع یک بخشی از واسطه و سوداگری در حوزه واسطه صنایع دستی حذف می‌شود.

افزودن نظر جدید