واکنش وزارت علوم به عضویت معدل ۱۲ها در هیات علمی با حکم قضایی

 ایلنا نوشت: رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم به عضویت معدل ۱۲ها در هیات علمی با حکم قضایی واکنش نشان داد.

حجت‌السلام محمدرضا رضوان‌طلب درباره احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر برقراری برخی از بورسیه‌های لغو شده و همچنین موظف شدن دانشگاه‌ها به استخدام برخی از این افراد در هیئت علمی گفت: اینکه دیوان عدالت اداری در این امر ورود کرده حتما جز وظایفش بوده است و دخالتی در کار آنها نداریم.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه طبق ماده ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی براینکه دیوان عدالت اداری نمی‌تواند در امور علمی ورود کند، چطور در این امر ورود کرده است؟ گفت: این نکته را ما همیشه در لوایح عنوان می‌کنیم، ولی برای ورود به یک پرونده، ما همواره در دفاعیه ذکر می‌کنیم که آیا آن دادگاه و شعبه خاص صلاحیت ورود به موضوع مورد نظر را دارد یا نه، این تشخیص و این صلاحیت از نظر قانونی به عهده قاضی مربوطه است و به طور مثال قاضی در حکم ذکر می‌کند، صلاحیت این شعبه از نظر ما محرز است و دیگر نظر ما ممورد توجه قرار نمی‌گیرد، در صورتی که ما در دفاعیه موارد را ذکر کرده بودیم.

او ادامه داد: طبیعتا ما برای این امر استدالال‌های خودمان را داریم و آنها هم برای خودشان یک سری توجیحات دارند، اما حرف ما مانع ورود آنها نمی‌شود.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که حضور افراد با سطح علمی پایین در هیات علمی به دانشگاه آسیب نمی‌زند؟ گفت: هر فردی متوجه می‌شود که بالاخره یک هم ترازی باید در اینجا صورت بگیرد. این گونه مواقع مفروضات اولیه ما این است که دستگاه مبدا و مقصد باید هم تراز هم باشند. فرض کنید یک شخص با کسب مدل ۱۹ از دانشگاه‌های استانی فارغ التحصیل شد، درخواست عضویت هیات علمی در دانشگاه شریف یا تربیت مدرس را داشته باشد در حالی که تحصیلاتش را هم در یکی از دانشگاهای رسمی و دولتی استانی انجام داده است، در اینجا از نظر هیات مرکزی، مبدا و مقصد هم تراز نسیتند، مگر اینکه فرد متقاضی یک سری فعالیت‌های پژوهشی داشته باشد و یا یک برجستگی در رزومه علمی‌اش موجود باشد تا بتواند این خلاء را جبران کند، در غیر اینصورت آن خلاء کاملا دیده می‌شود.

او گفت: اینکه محل تحصیل فرد از نظر رنکینگ بین‌المللی به نسبت دانشگاه مقصد ضعیف باشد، در رزومه او به وضوح دیده می‌شود و باید به نوعی توجیه و پوشانده شود. رای هیات مرکزی بر این اساس است و معمولا جایی که هم ترازی وجود نداشته باشد، رای مثبت صادر نمی‌شود. حالا این برای دادگاه رای و نظر هیات مرکزی حجت داشته باشد یا نه به عهده دادگاه است و ما وارد کار قضایی نمی‌‎شویم.

رضوان طلب در خصوص عضویت معدل ۱۲ها در هیات علمی با حکم قضایی گفت: از نظر ما کسی که قرار است؛ تایید شود باید فرآیندهای جذب را طی کند، ما هم استدلال‌های خودمان را در این خصوص به دادگاه ارائه می‌کنیم. طبق مصوبه ۶۳۰ شواری عالی انقلاب فرهنگی و همچنین ماده ۶۴ مقررات آیین دادرسی دیوان عدالت اداری پذیرفت که ورود به مسائلی که تخصصی است، جز از راه کمیته‌های تخصصی آن ممکن نیست و ما این را در لوایح می‌آوریم، اما اینکه در آخر حکم چگونه صادر شود، در اختیار ما نیست.

او بیان کرد: وقتی قاضی حکم را صادر کرد، ما مخاطب نیستم که نظر بدهیم، چون دادگاه حکم را مستقیما متوجه رئیس دانشگاه می‌کند و طبیعی است که رئیس دانشگاه هم نمی‌تواند حکم را اجرا نکند، اما اگر راهکار قانونی برای درخواست تجدید نظر داشته باشد و یقین دارد که خلاف قانون است، می‌تواند راهکار قانونی‌اش را طی کند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم در پایان با تاکید بر زشت بودن این اقدام گفت: برای خود آن فرد هم زشت است که در آینده در دانشگاه وقتی این مساله مطرح شود بپرسند، فلان شخص چه کاره است، بگویند با حکم دادگاه عضو هیات علمی شده است. این اصلا خوب نیست، ولی بالاخره آقایان تشخیص دادند که این کار جزو صلاحیت‌هایشان است و آن را انجام می‌دهند، ما هم باید سکوت کنیم.

افزودن نظر جدید