وعده 250 هزار تومانی، کارانه یا بیکارانه؟

مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به اینکه تا 10 سال قبل هم به حاشیه نشینی توجه نمی‌شد اما در زمان انتخابات شاهد آن هستیم که با حاشیه نشین‌ها و فقرا عکس یادگاری می‌گیرند گفت: حاشیه نشین امنیت اجتماعی ندارد. برای اولین بار در اوایل دولت یازدهم 3000 منطقه حاشیه نشین شناسایی شد و سعی کردیم در همه محله‌ها کیوسک‌های پلیس و خانه بهداشت داشته باشیم.

 

به گزارش امیدنامه به نقل از ایسنا، علیرضا عبدالله‌زاده با اشاره به موضوع حاشیه نشینی و راهکارهای برون رفت از معضلات ناشی از آن اظهار کرد: حاشیه نشینی مهاجرتی به شهرها در جوامع مدرن اتفاق می‌افتد و شهرها به دلیل جذابیت‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

وی افزود: در دنیا تلاش شده است تا حاشیه نشینی مدیریت و ساماندهی شود؛ برخورد با این موضوع باید از دریچه توانمندسازی و درک آسیب های ناشی از آن باشد. زمانی که عده ای از روستا  به شهر مهاجرت می‌کنند مدتی طول می کشد تا با آداب و رسوم منطقه جدید آشنا شوند و شغل پایداری برای خود پیدا کنند. در این میان دولت ها در دنیا سعی می‌کنند به این افراد کمک کنند.

 

مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه با بیان اینکه حاشیه نشینی در اطراف کلانشهرهای ما مشکلاتی ایجاد کرده است گفت: علت این است که برخورد با حاشیه نشین‌ها بیشتر برخورد امنیتی، انتظامی و قضایی بوده است و از جنس برخورد مددکاری اجتماعی و جامعه شناسی نبوده است. 

 

با اشخاصی روبرو هستی که دیده نمی‌شوند، تهدید می‌شوند و مشکل دارند، زیرا همواره به دنبال این بوده ایم که آنها را جمع کنیم تا چهره شهر مخدوش نشود.

 

عبدالله زاده ادامه داد: این حاشیه‌نشین‌ها زمانی که به تهران می‌آیند اغلب تا زمانی که شغل پایداری پیدا کنند به سمت دستفروشی می‌روند و در حالی که در دنیا دستفروشان را ساماندهی می‌کنند اما در ایران آنها را تا سر حد مرگ کتک می‌زنند. متعجب هستم که آقای کاندیدای ریاست جمهوری می‌گوید مشکلات اجتماعی در تهران دارد حل می‌شود ، آیا با پاک کردن صورت مسئله می‌توان مشکلات را حل کرد؟ آیا اگر این دستفروش کار خود را از دست بدهد به سمت دزدی و قاچاق مواد مخدر متمایل نمی شود؟

 

وی با اشاره به اینکه تا 10 سال قبل هم به حاشیه نشینی توجه نمی‌شد اما در زمان انتخابات شاهد آن هستیم که با حاشیه نشین‌ها و فقرا عکس یادگاری می‌گیرند گفت: حاشیه نشین امنیت اجتماعی ندارد. 

 

برای اولین بار در اوایل دولت یازدهم 3000 منطقه حاشیه نشینی شناسایی شد و سعی کردیم در همه محله ها کیوسک‌های پلیس و خانه بهداشت داشته باشیم.خانه های تسهیل گری در محلات حاشیه‌ای ساخته شد و وظیفه تسهیل گران این بود که خانه به خانه به محله ها سر بزنند و مشکلات را شناسایی کنند.

 

مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه افزود: برای این امر 200تا 300 میلیارد تومان اعتبار گذاشتند و نگاه دولت نگاه امنیتی و چکشی نبود.  یک اقدام دیگر دولت یازدهم بیمه سلامت همگانی برای 11 میلیون نفر در کشور بود که بر اساس آمارها بیش از 85 درصد  آنها حاشیه نشین بودند.

 

عبدالله زاده برخورداری 30 هزار کودک بدون اوراق هویتی به شناسنامه را از دیگر اقدامات دولت دانست و گفت: این ها کودکانی بودند که پدرشان افغانستانی و مادرشان ایرانی بودند و شناسنامه نداشتند.  

 

علاوه بر این 125 هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که با همکاری ان.جی.اوهای محلی  30 هزار نفر از آنها تا کنون به مدرسه بازگشته اند.

 

وی افزود: همچنین برای 9 میلیون نفر 14 دوره سبد کالا اعطاء شد که بخش قابل توجهی از مشمولان آن حاشیه نشین ها و فراموش شدگان بودند. 

 

توزیع دوره اول و دوم سبد کالا به شکل اشتباهی انجام شد و دولت در همان زمان از مردم عذرخواهی کرد و پس از آن روش توزیع سبد کالا تغییر کرد و در قالب کارت‌های اعتباری در اختیار مشمولان قرارگرفت و این گونه شانیت و کرامت آنها هم به هنگام خرید از فروشگاه‌ها حفظ شد. 

 

خوشحال هستیم که در این دولت به جای عکس گرفتن با فقرا با نگاه علمی سعی در شناسایی و حل مشکلات شده است.

 

مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه به بیمه کولبران اشاره کرد و گفت: متاسفانه به اسم مبارزه با قاچاق، کولبران را اذیت می‌کردند. در این دولت از طریق قانونی بیمه کولبران محقق شد تا دیگر مجبور نباشند از ترس جان از روستا به شهر مهاجرت کنند. 

 

همچنین تلاش کردیم در استان‌هایی چون لرستان سرمایه گذاری بیشتری کرده و آنجا را به مناطق گردشگری فعال تبدیل کنیم.

 

عبدالله زاده بیمه کارگران ساختمانی را نیز از خدمات دولت دانست و عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی هستند و ما برای نخستین بار از طریق سامانه رفاهی دولت کارگران ساختمانی را شناسایی و ثبت کردیم و در این مسیر حدود 100 تا 200 هزار نفر که کارگر ساختمانی نبودند و از بیمه سوءاستفاده می‌کردند، حذف شدند.

 

وی با اشاره به بودجه 23 هزار میلیاردی شهرداری تهران گفت: شهرداری با پول ساخت اتوبان صدر می توانست حاشیه نشین‌ها و دستفروشان تهران را ساماندهی کند.

 

مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه درباره طرح اعطای کارانه 250 هزار تومانی به بیکاران که از سوی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری اعلام شده است گفت: هفت میلیون شغل ثبت نشده در کشور داریم. 

 

علاوه بر این بسیاری افراد از جمله زنان خانه دار می‌توانند ادعا کنند شغلی ندارند. در این صورت تخمین زده میشود حدود 23 میلیون نفر ادعای بیکاری کنند که برای اعطای کارانه انها باید سالانه 68 هزار میلیارد تومان یعنی 1.5 برابر مبلغ یارانه‌ها اعتبار کنار بگذاریم.

 

عبدالله زاده افزود: این سیاست مشوق بیکاری است و می‌توان به جای کارانه عنوان "بیکارانه" را به آن اطلاق کرد. در حالی که اگر این اعتبار به درستی توزیع شود می‌تواند کار بیشتری تولید کند. 

 

ما در دوسال اخیر 200 هزار شغل خانگی تولید کردیم و شرکت های ایجاد شده در بستر الکترونیکی از جمله تپسی و اسنپ 50 هزار شغل در تهران تولید کردند و کار به جایی رسید که تاکسیرانی هم وارد رقابت شد. باید توجه کرد که برخورد امنیتی نمی تواند راهگشای حل مسائل اجتماعی باشد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید