قالیباف از سبک رقابت انتخاباتی آمریکا تقلید می‌کند 

روزنامه الکترونیک امید ایرانیان نوشت: روزهای پر تب و تاب تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌ها را پشت سر می‌گذاریم. روزهایی که در آن بعضاً شاهد حرف‌ها و اتفاقات عجیبی هستیم. یکی از سه برابر شدن یارانه‌ها می‌گوید، دیگری در شهرستان‌ها به توزیع آرد و برنج مشغول است و یکی هم در سفرهای استانی‌اش به بیان دستاوردهای دولتش می‌پردازد. اقداماتی که برخی از آنها مانند وعده‌های پوشالی و توزیع خدمات برای جلب رأی، به گفته بعضی اهالی سیاست چون محمد هاشمی، برادر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، ظلم به نظام است. هاشمی معتقد است که کسانی که چنین اقداماتی می‌کنند و وعده‌های بیخود و غیر عملی می‌دهند، به خود و نظام ظلم می‌کنند. او در عین حال فضای مناظره‌ها را نیز مناسب نمی‌داند و به «امید ایرانیان» می‌گوید که هدف صدا و سیما، تخریب جایگاه ریاست جمهوری در نظام است.

آقای هاشمی، فضای انتخابات، مناظره‌ها و وعده‌هایی که از سوی کاندیداها مطرح می‌شود را شما چه طور می‌بینید؟
فضا، بخاطر سیاه نمایی‌ها و بد اخلاقی‌هایی که انجام می‌شود، فضای مطلوبی نیست.. نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است و باید الگو و نباید کپی انتخابات در آمریکا یا دیگر کشورها باشیم. متأسفانه سیاه نمایی‌ها، تهمت‌ها، دروغ‌ها و وعده‌های غیرعملی، فضای مناسبی را در کشور ترسیم نکرده است.

بحث‌هایی هم از سوی برخی کاندیداها درباره مدیریت سنتی مطرح می‌شود. به نظر شما منظور از این مدیریت سنتی چیست؟
ما هم نمی‌دانیم. ببینید مدیریت در نظام سیاسی کشور، خاص قوه مجریه نیست و کل مدیریت یک نظام سیاسی را شامل می‌شود. همیشه از ابتدای انقلاب هم دشمن می‌گفت که اسلام، حکومت ندارد و اینها حکومت کردن بلد نیستند. در واقع مخالفان این حرفها را می‌زدند ولی الان از زبان کسانی که کاندیدای ریاست جمهوری هستند، این‌ها را می‌شنویم و از صدا و سیما هم بیان و هم پخش می‌شود. زیر سؤال بردن مدیریت ظلم به نظام است.

به نظر شما نوع برگزاری مناظره‌ها در شأن کاندیداهای ریاست جمهوری است؟
خیر. یک حادثه‌ای در جریان ثبت نام‌ها اتفاق افتاد و صدا و سیما آنها را بسیار بزرگ می‌کرد. فرض کنید که صدا و سیما کاندیداتوری یک دختر بچه 6 ساله و یا افرادی که با ظاهر خاصی برای ثبت نام می‌آمدند را پخش می‌کرد و با آب و تاب نشان می‌داد. در واقع جایگاه ریاست جمهوری را در نظام جمهوری اسلامی تحقیر می‌کرد. متأسفانه حرکتی که انجام داد، سوژه رسانه‌های بیگانه شد. این تعبیر را ساختند که دختر بچه 6 ساله هم می‌تواند رئیس جمهور ایران باشد و کشور را اداره کند. این‌ها دستمایه‌ای برای مسخره کردن شد.
در مناظره‌ها هم سؤال‌هایی که توسط کارشناسان تهیه شد، همچنان این شیوه و رویکرد وجود داشت. سؤالات بسیار پیش پا افتاده، سطحی و بی محتوا بود که کاندیداها باید به این سؤالات جواب می‌دادند. بنابراین متأسفانه استراتژی صدا و سیما، استراتژی تحقیر و کوچک کردن جایگاه ریاست جمهوری و فکر نمی‌کنند که این تحقیر کردن مربوط به نظام است. در واقع آنها نظام جمهوری اسلامی را کوچک می‌کنند. بنابراین تا به حال آن چیزی که در شأن جایگاه ریاست جمهوری باشد و مناظره‌ای که مبتنی بر منطق، مطالعات و تحقیقات باشد را ندیدیم.

آقای قالیباف در مناظره و صحبت‌های اخیرشان مدام از این دولت به عنوان دولت 4 درصدی یاد می‌کند...
الان نزدیک به چهل سال از جمهوری اسلامی می‌گذرد و این نظام 2 رهبر را به خود دیده است. حالا بگوییم که اینها حکومتی برای 4 درصد داشته‌اند؟ در آمریکا، عده‌ای ارقام به گونه دیگری یعنی 1 درصد به 99 درصد مطرح کردند گفتند حالا برخی در اقتباس از این موضوع که در آمریکا اتفاق افتاده، برخی اعداد را تغییر داده‌اند و می گویند 4 درصد و 96 درصد، بدون اینکه مشخص شود، این 4 درصد چه کسانی و از چه قشری هستند؟ این نوع صحبت کردن که باعث ایجاد شبهه و شائبه و تنها به قصد خروج رقیب از میدان باشد، ظلم به نظام است. متأسفانه در این انتخابات این وقایع اتفاق افتاده و در حال اتفاق افتادن هم است. من فضا را بسیار نامناسب می‌بینم.

به نظر شما نتیجه این فضا چه می‌شود؟
نتیجه‌اش به زیان نظام است. چراکه اگر وعده‌هایی که داده می‌شود، پشتوانه عملی نداشته باشد، مردم را ناامید می‌کند. اگر هم مدعی هستند که وعدهایشان مثل افزایش سه برابری یارانه‌ها، پشتوانه عملی دارد، به نظرم همچین چیزی امکان ندارد. یعنی خیلی از وعده‌ها نه تعریف درستی و نه برنامه مشخصی دارد. در مناظره‌ها باید برنامه نامزدها مطرح شود و آنها را به آگاهی مردم برسانند. در نهایت هم مردم مطابق با برنامه و نه بر اساس شعار انتخاب کنند. من در مجموع فضا را از ابتدا مناسب ندیدیم. در این میان هم برخی‌ها که حرف معقولی می‌زنند، به حاشیه می‌روند و نمی‌دانم که در این تشنج آفرینی‌ها به چه سمتی می‌رود.

امروز آقای قالیباف از 4 در صد و 96 درصد می‌گوید چقدر او در دوران شهرداری در خدمت 96 درصد بوده و یا اینکه از ظرفیت‌های حداکثری استفاده کرده است؟
تهران فروخته شده به همین 4 درصدی که می گویند. الان بیش از 700 هزار واحد مسکونی خالی در تهران که عمدتاً در مناطق شمال و خوش آب و هوا است. مثلاً ساختمان ساخته‌اند و متری سی میلیون تومان قیمت گذاشته‌اند،. این‌ها در تهران و با مجوز همین افراد ایجاد شده است و حالا چی کسانی هستند، معلوم نیست. ده‌ها مرکز خرید تجاری کنار هم درست کرده‌اند، معلوم نیست که صاحبانش چه کسانی هستند. من نمی‌خواهم تو این مسائل واقعیت‌ها را بگویم ولی مردم می‌بینند که چه مسائلی در شهر اتفاق می افتد. بحث اشتغال را مطرح می‌کنند ولی در تهران پروژه‌های زیاد پیمانکاری وجود دارد که مربوط به شهرداری است. وقتی به کارگران نگاه می‌کنید، می‌بینید که یک کارگر ایرانی بین آنها نیست. بلکه کارگران آسیای میانه هستند چون می‌خواهند نصف حقوق را به کارگران بدهند تا ظلم جمهوری اسلامی را به این افراد نشان دهند. وقتی کسی چنین کارنامه‌ای دارد، چه طور می‌تواند درباره اشتغال و مسکن صحبت کند و یا مسائلی که من بنا ندارم بگویم. ولی این ادعاها، فقط ادعا بدون هیچ پشتوانه عملی و کارنامه مثبت است. شما امروز به سراغ شورای شهر بروید و ببینید که درباره مدیریت شهر چه می گویند. متأسفانه برخی مسائل در عمل یک طور و در شعار طور دیگری است. اما مردم این مسائل را تشخیص می‌دهند. یعنی اینطور نیست که مردم نفهمند. اما همان طور که گفتم توقع نداریم، کسی که خود را در حد رئیس جمهور می‌داند و رجال سیاسی است، با نظام جمهوری اسلامی، اینگونه برخورد کند و چهل سال زحمات مدیران را تحت عنوان مدیریت سنتی زیر سؤال ببرد. این یعنی چه؟

فکر می‌کنید که این بحث‌ها که از سوی آقای قالیباف مطرح می‌شود، چقدر به صحبت‌های آقای احمدی نژاد شباهت دارد؟
خیلی زیاد. روش و شیوه همان روش قبلی است. اما آن زمان احمدی نژاد مطالبی را مطرح کرد که برای مردم تازگی داشت اما الان این حرف‌ها نخ نما شده است. بسیاری از مردمی که صحبت می‌کنند، می گویند که این شیوه و سبک کار، خاص جریان قبلی بوده است. مردم هم آن جریان را می‌شناسند و تمایلی‌شان را به این جریان در انتخابات نشان می‌دهند که دیگر همه چیز مشخص شود.

افزودن نظر جدید