تضییع مسائل اصلی دین با بوسه بر تابوت جبران نمی‌شود

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: تضییع مسائل اصلی دین با بوسه بر تابوت و ضریح جبران نمی شود.

به گزارش امید به نقل از ایلنا،حجت الاسلام و المسلمین سید ضیاء مرتضوی در مراسم سوگواری ایام شهادت فاطمه الزهرا «س» در مسجد مهدیه شهر شاهدیه یزد به تبیین مسائل اصلی و فرعی دین پرداخت و نسبت به جابجاشدن این مسائل در جامعه هشدار داد.

وی در این رابطه به بیان روایتی که شیخ طوسی آن را با چندین واسطه از عمار یاسر نقل کرده، پرداخت و افزود: زمانی که فاطمه الزهرا «س» دچار بیماری شد و حضرت بدین خاطر در منزل خانه نشین شد، عباس (عموی پیامبر) به عیادت ایشان می آید؛ که شرایط جسمی فاطمه الزهرا «س» اجازه این عیادت را نمی دهد و بدین سبب عباس باز می گردد و برای علی (ع) پیغام می فرستد.

این استاد حوزه ادامه می دهد: عباس در آن پیغام به علی (ع) می گوید، از دیدن فاطمه الزهرا «س» دچار غم و اندوه شده ام. عباس می گوید به گمانم فاطمه الزهرا «س» اولین کسی است که به پیغمبر (ص) ملحق می شود. اگر اینگونه شد مهاجرین و انصار را جمع کنید تا مراسم تشییع جنازه ای باشکوه برگزار شود تا هم آنان بواسطه حضور ثواب ببرند و هم این مراسم موجب «جمال دین» شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی ادامه داد: علی (ع) در پاسخ به عباس، از لطف او تشکر می کند و می گوید می دانم ان مطالب را از روی خیرخواهی می گویی. فاطمه مظلوم بود و مانع او در رسیدن به حقوقش شدند، وصیت پیامبر را رعایت نکردند و خود خداوند انتقام را از ستمکاران بگیرد. اجازه می خواهم نظر شما را عمل نکنیم، چراکه فاطمه سفارش کرده تا در تاریکی دفن شود.

این استاد برجسته حوزه سپس با طرح این سوال که "آیا پیشنهاد عباس، پیشنهاد بدی بود؟" تصریح می کند: آیا در جامعه ای که حقوق مردم پایمال می شود و حق فاطمه بعنوان دختر پیامبر سلب می شود، برگزاری مراسم تشییع باشکوه او تمسخر دین نیست؟

نویسنده کتاب "فاطمه، گلواژه آفرینش" افزود: برگزاری مراسم تشییع در جامعه ای که 75 یا 95 روز قبل از آن جماعتی به خانه حضرت حمله می کنند و مابقی مردم می بینند و سکوت می کنند، چه فایده ای دارد؟ و آیا این پرداختن به ظواهر دین و فراموش کردن متن دین نیست؟

سید ضیاء مرتضوی  گفت: در جامعه ای که آزادی فکری و آزادی بیان برای شهروندانش فراهم نیست و 2 شغله، 3 شغله بودن مردم در آن امری عادی تلقی شود؛ پرداختن به مراسم ختم و تظاهرات پرشور، بوسیدن تابوت مسلمان یا غیر مسلمان یا بوسیدن ضریح امری ظاهری بحساب نمی آید؟

وی با تاکید بر اینکه "عباس ها" در جامعه امروز ما بجای پرداختن به اصول به "جمال دین" فکر می کنند، گفت: جمال حقیقی دین، عدالت اجتماعی، امنیت و آرامش درونی مردم است.

این پژوهشگر مسائل دینی تصریح کرد: اگر اصول اصلی دین همانند صداقت، وفای بعهد، حفظ آبروی مومن و... در جامعه فراموش شود، نمی توان با بوسه زدن بر تابوت یا ضریح آنها را جبران کرد.

وی هشدار داد: اگر جامعه ای گرفتار ظاهر بینی شد، گرفتار عباس‌ها می شود و البته طالب مراسم باشکوه تشییع پیکر فاطمه الزهرا؛ در حالی که فاطمه با سفارش به دفن مخفی خود اعتراض خود را به روند حاکم بر حکومت و جامعه نشان داد.

سید ضیاء مرتضوی در پایان به روایتی دیگر در این خصوص پرداخت و گفت: روزی ابوحنیفه به دیدار امام جعقر صادق می آید. امام را در حالیکه عصایی به دست داشت، می بیند. از ایشان می پرسد چرا عصا به دست گرفته اید؟ حضرت پاسخ می دهد عصای پیامبر است و برای تبرک آن را به دست گرفته ام. ابوحنیفه سپس می پرسد آیا اجازه می دهید عصا را ببوسم؟ حضرت آستین خود را بالا می زند و می گوید تو گوشت و پوست من را که از پیامبر است، نمی بوسی ولی می خواهی این چوب را ببوسی؟!

دیدگاه‌ها

سيّد ضياء مرتضوی دين پژوه نيست بلكه مذهب پژوهی است كه روايتهايش مورد تإييد ساير مسلمين نمی باشد. نه حضرت فاطمه در مقام اعتراض به حقّ خود با تشييع جنازه اش مخالفت كرد و نه امام جعفر صادق اجازه دستبوسی می داد.

به این استاد به اصطلاح برجسته حوزه باید گفت امروزه از کودکان هفت ساله تا سالمندان بالای صدسال در جامعه ما درباره موضوعات مختلف ازادانه اظهار نظر می کنند ولیکن این استاد نمی تواند انرا درک کند در ثانی اگر بوسیدن تابوت حامل شهدا را بوسه بر چوب و بی ثمر می دانیدوانرا تکریم از شهدا نمی دانید باید گفت امثال شما حتما بوسه بر قران کریم را هم .......

بنده خودم در این جلسه بودم. ایشان اشاره به رفتار مثل احمدی نژاد در ونزوئلا داشت نه تشییع شهدای عزیز و ضریحهای مقدس.

منظور ایشان بوسه بر تابوت امثال چاوز توسظ برخی مسئولان است نه شهداء و مانند آن!

بنده که در جلسه فوق شرکت داشتم و برای اولین باری بود که حضرت حجت السلام مرتضوی اشکذری را زیارت نمودم و این روز را پر ثمر ترین روز زندگی 67ساله که قریب به نیم قرن انرا در محیط دانشگاه گذرانده ام میدانم و اثرات و فواید اشنایی با این عالم و دانشمند فاضل و اسلام شناس بزرگ و پیرو راستین و بی ادعای بنیانگذار جمهوری اسلامی را برابر تمامی اندوخته ها و علوم مکتسبه 50 ساله خود میدانم و شما (امثال رسول کاظمی هارو ) سفارش میکنم که اینچنین نااگاهانه و نابدانسته در مورد افراد اظهار نظر نکنید زیرا که مطمینم شما نیز با یک جلسه زیارت و هم کلام شدن با ایشان (در صورت صلاحیت داشتن حضور در محضر بزرگان )پی به عالمی و دانشمندی شخ