آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

عقلای قوم کم کم دارند متوجه می‌شوند که سوراخ کردن کشتی انقلاب همه را غرق می‌کند/مجلس سابق به ضدّیّت خودش با دولت افتخار می‌کرد

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد که عقلای قوم کم کم دارند متوجه می‌شوند که سوراخ کردن کشتی انقلاب همه را غرق می‌کند.

به گزارش امیدنامه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مسئولین، مدیران و کارشناسان حوزه رسانه و صنعت، گزارش‌های میدانی مدیران و کارشناسان صنایع مختلف کشور را برای مسئولان کشور مفید دانست و گفت: می‌توان از این نوع گزارش‌ها که از بطن صنعت و صنعت‌گران می‌آید، برای اتخاذ تصمیمات کاربردی استفاده کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توضیح عللی که هر یک از سخنرانان برای وضعیت رکود صنعتی کشور ذکر کرده بودند، گفت: در دنیایی که دهکده کوچک جهانی شده، عدم ارتباط با کشورها و عدم درک درست از شرایط جهانی، اقتصاد هر کشوری را دچار عقب‌ماندگی می‌نماید.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این مطلب که «دولت با عشق و برنامه‌ریزی صحیح می‌خواهد کشور را در مسیر رشد و توسعه برگرداند»، گفت: اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی، تمام فعالیت‌های تولیدی کشور را دانش‌محور قرار داده و تأکید شده که در شرایط فعلی جهان که رشد علم و تکنولوژی سریع و پرشتاب است، نمی‌توان جزیره‌ای زندگی کرد.

وی با مقایسه‌ شرایط 10 سال اخیر کشور با سال‌های پس از جنگ، گفت: در سال 68 که دولت سازندگی کارهایش را شروع کرده بود، 51 درصد کسری بودجه، یک میلیارد دلار ذخیره و 12 میلیارد بدهی سر رسید شده داشتیم و کارخانه‌های ما علاوه بر فرسودگی‌ها و تخریب‌های بمباران، برای کار، برق و مواد سوختی نداشتند.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این مطلب که «انبارها تقریباً خالی و ماشین‌آلات تولیدی و صنعتی فرسوده بودند»، گفت: همگان دیدند که با مدیریت درست و با اتحاد و همدلی می‌توان در همان شرایط کشور را ساخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنش‌زدایی را برنامه سیاست خارجی دولت سازندگی خواند و گفت: با منطق و استدلال، کشورهای عرب منطقه را که در جنگ شریک صدام بودند و از شعار صدور انقلاب می‌ترسیدند، قانع کردیم که صدور انقلاب، یعنی الگو شدن جمهوری اسلامی ایران در همه مسایلی که به زندگی جوامع بشری مربوط می‌شود.

وی با تشریح چگونگی تغییر نگاه غرب نسبت به ایران و سبقت شرکت‌های بزرگ غربی برای سرمایه‌گذاری و فاینانس طرح‌های مهم در کشور، گفت: با همدلی از فرصت‌های سیاسی آن مقطع استفاده و کشور را کارگاه سازندگی کرده بودیم، به گونه‌ای که بیکاری رسمی کشور از 16 درصد به 9 درصد رسیده بود.

هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله که «علاقه امروز کشورهای غربی برای همکاری با ایران مثل آن سال‌هاست»، به افزایش رفت‌وآمدهای دیپلماتیک مسئولان و رؤسای کشورهای اروپایی در پسابرجام اشاره کرد و گفت: بسیاری از مسئولان که به ایران می‌آیند، امنیت، موقعیت سوق‌الجیشی و وفاداری مردم به نظام را می‌ستایند و می‌گویند در اتحادیه‌های اروپا و مجامع دیگر بحث می‌شود که راز امنیت پایدار ایران در منطقه‌ی بحران زده‌ی خاورمیانه چیست؟!

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به کارشکنی‌هایی که در مسیر ساختن ایران و حرکت کشور به سوی علم و پیشرفت و تعامل با جهانیان می‌شود، گفت: جای تعجب است که کسانی در داخل تمام برنامه‌های خویش را با هدف شکست دولت در انجام تعهدات و وظایف رسمی تنظیم می‌کنند و منافع ملی را فدای دستاوردهای باندی و جناحی می‌نمایند.

وی با بیان این جمله که «زمانی 40 درصد بودجه‌ی کشور عمرانی بوده است»، به شرایط سال‌های اخیر و افزایش بی‌رویه بودجه‌های جاری اشاره کرد و گفت: خاصیت بودجه‌های جاری چسبندگی آنان است و برای دولت و مجموعه‌ی نظام کاری مشکل است که بخواهند دوباره بودجه‌های کشور را به سوی زیرساخت‌ها و کارهای عمرانی سوق دهند.

هاشمی رفسنجانی، کاهش تخریب‌های سیاسی گروه‌ها و جناح‌های کشور را از ضرورت‌های برگشت رونق به کشور دانست و گفت: گروهی برای القای شکست برجام با هم مسابقه می‌دهند و گویا نمی‌دانند که تضعیف دولت، به تضعیف نظام می‌انجامد و اعتماد و امنیت سرمایه‌گذاران خارجی را برای ورود به ایران از بین می‌برد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بی‌تدبیری بعضی از جناح‌ها در نا امید کردن مردم از برجام را نکوهش کرد و گفت: اینکه می‌گویند برجام هیچ فایده‌ای برای ایران نداشت، برخاسته از بی‌انصافی اطلاع‌رسانی و بی‌اخلاقی سیاسی است، چرا که این‌ گروه‌ها که اتفاقاً تریبون و رسانه هم دارند، فراموش نکرده‌اند که کشتی‌های ایران را به بنادر دنیا راه نمی‌دادند، کشتی‌های دنیا به سوی بنادر ما نمی‌آمدند، به هواپیماهای ما در مسافرت‌های خارجی سوخت نمی‌دادند، نمی‌توانستیم هواپیماهای کشور را که بعضاً عمری 30 ساله دارند، تعمیرات اساسی کنیم و نرخ بیمه‌ی کارهای اقتصادی در ایران بسیار بالا بود و هیچ شرکتی حاضر به همکاری با ایران نبود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: می‌بینید با رفع موانع تولید، نفت به وضع گذشته برگشته و بازار فروش نفت از دست رفته را پس گرفته‌ایم، غرب و شرق برای استفاده از گاز ایران تلاش می‌کنند و برای شرکت در تکنولوژی ایتر که مهم‌ترین صنعت زنده‌ی جهان است، دعوت شده‌ایم و بسیاری از رشته‌های مهم دانش که به روی ایران بسته شده بود، باز شد.

وی با بیان این جمله که «لابی اسرائیل و بعضی از کشورهای عربی با دلارهای فراوان نفتی در میدان هستند، تا نگذارند توافقات برجام به نتیجه برسد»، گفت: در داخل نیز گروهی همین مواضع را دارند و نگاه آنان به اقدامات دولت، از اختلافات سیاسی بالاتر رفته، به گونه‌ای که سعی می‌کنند هر روز با انفجار یک بمب خبری، دولت را به جای رسیدگی به کارهای مهم کشور، به بازیهای سیاسی مشغول کنند. نگاه برخی گروه‌های داخلی به دولت از اختلافات سیاسی بالاتر رفته.

هاشمی رفسنجانی، کشورهای غربی و آمریکا را علاقه‌مند به مشارکت در طرح‌های صنعتی ایران دانست و گفت: باید توجه داشته باشیم که مسأله بازار مصرف برای تولیدات هر کشوری مهم است و یکی از راه‌های تأمین بازار مطمئن در دنیا، سیاست خارجی فعال است.

وی افزود: لجبازی در سیاست خارجی معنا ندارد، رقابت در بازارهای جهانی سخت است و تنها راه گشودن این گره، تعامل مقتدرانه و عزت‌مندانه با جهان است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخش دیگری از سخنان خویش به موضوع افزایش 900 هزار میلیاردی نقدینگی کشور و معمای محلّ نگه‌داری و مصرف آنان پرداخت و گفت: اگر 20 درصد این نقدینگی‌ها برای تأمین نیازهای واحدهای تولیدی تعطیل شده برگردند، علاوه بر برگشت رونق به اقتصاد، مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده، مخصوصاً کارگران بیکار شده را حل می‌نماید که معضل بسیار خطرناک برای جوانان، خانواده‌ها و جامعه شده است.

وی با تشریح اوضاع نقدینگی کشور و مباحثاتی که با مسئولان و کارشناسان شبکه‌ی بانکی کشور داشت، گفت: عاقلان می‌دانند که جریمه کردن کارخانه‌های دارای معوقات بانکی، جریمه کردن تولید کشور است و باید به این نکته توجه داشت که در ورشکستگی کارخانه‌ها، بانک‌ها هم به طلب‌های خود نمی‌رسند.

هاشمی رفسنجانی، با طرح این سؤال که «قاچاقچی‌ها پول کارهای خود را برای ورود کالاهای قاچاق از کجا می‌آورند؟»، گفت: چگونه است که صاحب یک کارخانه که ضمانتی متقن و روشن دارد، نمی‌تواند تسهیلات بانکی بگیرد، اما قاچاقچیان خیلی راحت با تسهیلات بانکی کشور، خون مردم را می‌مکند و کالاهای بنجل قاچاقی را راحت‌تر از تولیدات داخلی در سراسر کشور پخش می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به برنامه امسال دولت برای ایجاد هماهنگی بین بانک‌ها و صاحبان واحدهای تولیدی دارای معوقات پولی، گفت: تجربه‌ی این کار را در استان همدان داریم که همه‌ی واحدهای تعطیل شده، به جز آنها که خودشان نمی‌خواستند، فعال شدند و کارگران به کار بر گشتند و آمار بیکاری در این استان کاهش یافت.

وی عدم توجه به مباحث علمی در تولید به خصوص در تولیدات کشاورزی را یکی دیگر از عوامل رکود دانست و گفت: همین الان 80 درصد کشاورزی ما آب را مسرفانه مصرف می‌کند، در حالی که با آبیاری‌های علمی هم مصرف آب کم و هم تولیدات ما زیاد می‌شود. که البته ورود بانک‌ها برای اعطای تسهیلات در جهت تهیه امکانات آبیاری قطره‌ای و تحت فشار، ضروری است.

هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنان خویش همکاری همه‌ی نهادها مخصوصاً مجلس و دولت را برای اعتلای کشور مهم دانست و گفت: مجلس سابق نه تنها برنامه‌ای برای همکاری با دولت نداشت، بلکه به ضدّیّت خویش با دولت افتخار می‌کرد، به گونه‌ای که برنامه‌ی 5 ساله را چنان بهم زدند که دولت مجبور شد آن را پس بگیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حرکت هر یک از نهادها و سازمان‌های موجود در کشور براساس وظایف قانونی و مصرّح آنان در قانون اساسی را یکی از عوامل جلوگیری از عقب‌ماندگی کشور دانست و گفت: مداخله‌ی نهادهای سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ارزشی در کارها و مسئولیت‌های دیگر نهادها، جوانان و مردم را دچار سردرگمی و کشور را گرفتار باند بازی‌های مضر می‌نماید و طراوت عمومی را می‌گیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خویش با این جمله که «عقلای قوم کم کم دارند متوجه می‌شوند که سوراخ کردن کشتی انقلاب همه را غرق می‌کند»، گفت: البته من مأیوس نیستم، چون بنیان اصلی کار آگاهی مردم است که می‌فهمند علل این مسایل و عقب ماندگی‌های کشور چیست!

دیدگاه‌ها

بهتر است ایشان مراقب باشند که با سخنان امریکا پسندشان این کشتی را سوراخ نکنند .امریکا و ایادی مکارشان هیچ تمایلی به رابطه با کشورهای دیگر ندارند بلکه هدفشان سلطه بر دیگران است .یا باید نوکر باشی یا دشمن به حساب می آیی.باعث تاسف است که جناب هاشمی با آن سبقه انقلابی در نگرش به امریکا اینگونه ساده لوحانه نطق ایراد کنند که از عجایب ایشان است.خداوند ادراک ایشان را بالا ببرد.

افزودن نظر جدید